שתף קטע נבחר
 

זויה להמונים

החל מיום שישי יתקשטו שדרות רוטשילד בתל אביב במיצג אינטראקטיבי מעשה ידיה של האמנית זויה צ'רקסקי ובחסות חברה סלולרית. ככה זה כשאתה הופך להיות מותג

מי שלא אוהב תערוכות ומוזיאונים ולא הלך לראות את התערוכה של זויה צ'רקסקי בהלנה רובינשטיין, יוכל לקבל עכשיו את גרסת החוצות שלה. החל מיום שישי היא תמלא את כל שדרות רוטשילד בדימויי הקומיקס שלה, בדו מימד ובתלת. כי זאת יש לדעת: זויה צ'רקסקי היא לא רק אמנית נוסקת, אלא גם מותג בעצמה שהוגה דמויות מצוירות לקרטונים, לאייקונים, למשחקים ולכל דבר אחר שנולד על גבי צגים. החלק הזה שלה, שהיה נחבא יחסית עד כה, יוצא לאוויר תחת השותפות Madbox שמשכנה ברעננה. לזויה יש שותפים בחברת הבת הזאת, שיושבים משני צידיה, סוגדים לכישרון שלה ונראה שיהיו מוכנים לגונן עליה בגופם. "עיצוב הטיפוסים שזויה עושה", מצהיר הבכיר יהודה קדם, "יכול לשמש להטמעה על המון פלטפורמות". הטמעות על פלטפורמות זה לא ידע שזויה הצטיידה בו במדרשה לאמנות או בקייב מכורתה. מצד שני, היא הבינה די מהר שאת הראש הפרוע והמצוין שלה היא יכולה לרתום גם לעיצוב ולהתפרנס.

 

מעל סושי שלא הספיק להיאכל, לצד שולחן ביליארד גדול המונח על הפרקט הכהה במרכז החדר ולנוכח חלונות רחבים הנשקפים אל אפרי רעננה, זויה מסבירה: "לפני עשר שנים התחלתי לעצב בגלל הכסף. עכשיו, כשאני כבר לא צריכה, אני ממשיכה כדי לא להיות מנותקת מהחברה ולחשוב ש'סטודיו' הוא המגזין הכי פופולרי בעולם כולו".

  

אופס. אז כל מה שזויה מציגה במוזיאון, סצנות האלימות המדממות, הקהל הנשחט תחת משורי ענק ונבעת מול כוס עצום האומר לבלעו, כל זה פריעת חשבון עם הסצנה המקומית, העם נגד "סטודיו"?

 

"כן, לפעמים אני רואה באינטרנט שאנשים מצליחים לדבר על אמנות בצורה הרבה יותר ברורה ומרעננת".

 


 

את כבר לא צריכה כסף?

 

"לא. אני מוכרת מספיק עבודות כדי להתפרנס".

 

לא קורה שבא לקוח ואומר: "זה לא מוצא חן בעיני, תשני את זה ואת זה". ומה אז, הרי את אמנית. איזה מזמין יגיד לך מה לעשות?

 

"כן, יש מצב שאני ממש לא מתחברת..."

 

קדם: "ואז יש צוות שמשלים אותה. מצילים אותה. חוץ מזה, מי שפונה אלינו רוצה משהו אחר. הוא בא בגלל זויה".

 

צ'רקסקי: "לפעמים לקוח אומר, יש לי בעיה מסוימת. ואני אומרת ליהודה, איך הוא יכול להגיד לי דבר כזה. בסוף אני רואה שהוא צודק. בתור אמנית שרוצה לעשות מה בראש שלה, בהתחלה זה עיצבן. אחר כך ראיתי שגם באמנות זה עוזר לי לשאול עם מי אני מדברת. בכל התערוכות שלי חשוב לי עם מי אני מדברת. חשוב לי להיות תקשורתית גם ברמה של כסף, לא רק ברמת הקונספט. זה גם לא נראה לי נורא חדש. כל הקונסטרוקטיביסטים הרוסים היו מכתיבי אופנה בעיצוב. יותר הגיוני שאמן יהיה זה שיפתח אסתטיקות וגישות חדשות".

  

לאמור, אם כבר מישהו צריך לעשות את זה: את כל האמנות שפעם קראו לה סתם "מגויסת" ובכלכלת השוק היא מחייכת עם הפנים לכיסים של הקהילה, מטעם איזה פטרון שמחכה בפינה, אז שכבר תהיה זויה. ככה גם היא תרוויח ותשתכלל במה שהיא עושה ממילא וגם הקהילה תשתעשע איתה בפנטזיה.

 

וכך אנחנו מוצאים את עצמנו רכובים על פלטפורמה מרשימה מתקציבה של חברת סלולר שפניה לקהילה, כמובן. שדרות רוטשילד יחגגו במיני המחשות אינטראקטיביות שיספרו על תולדות התקשורת בחיי המין האנושי, ראשים גדולים של ממציאים חשובים יתנשאו לגובה, פריקים חמודים יתרוצצו על מסכים ובלעדיהם עם כל מיני טכנולוגיות נעוצות באוזניהם, לא תהיה יותר קרינה וכולם יהנו. ואז זויה תחזור הביתה לברלין ובאישון לילה תשב מול הצג ותבדה לה עוד ועוד טיפוסים חמודים/מפלצתיים/קהים כאלה. במקביל היא תתכנן את הסצנה הבאה שלה לביאנלה שם.

 

זויה צ'רקסקי – Madbox, אירוע חוצות חינוכי-מסחרי בשדר' רוטשילד. החל מיום שישי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים