"זו שעת חירום, לבטל את המינויים הפוליטיים"
נציב שירות המדינה לשעבר, פרופ' יצחק גל-נור, סבור שהפתרון לשחיתות הגואה בשירות הציבורי הוא הפסקה גורפת של המינויים הפוליטיים. "יש להעביר את כל המינויים לוועדה ציבורית בלתי תלויה, שתמליץ לשר על שלושה מועמדים סופיים והוא יבחר מתוכם את הטוב ביותר", ממליץ גל-נור. מומחה לממשל ציבורי: "האיום מבחינת שחיתות פוליטית גובר על כל איום חיצוני"
"יש לבטל מיידית ובאופן גורף את כל המינויים הפוליטים. זוהי שעת החירום של השירות הציבורי ונחוץ צעד דרסטי" - כך אומר היום (ה') פרופ' יצחק גל-נור, נציב שירות המדינה לשעבר, בעקבות פרשת רשות המיסים. לדברי גל-נור, רק החלטה שכזו, שמהותה נטילת סמכות השרים למנות משרות אמון, תוכל לבלום את כדור השלג המתגלגל, שמערער את אמון הציבור בשירות.
"ברור לי שהסיכוי שהשרים יסכימו לזה הוא זעיר, אבל הייתי רוצה לקוות שהכנסת, בלחץ ציבורי של ארגונים נגד שחיתות ושל התקשורת ובתמיכת אזרחים, תיזום את החקיקה. זו הצעת חירום, כשהמצב ישתפר נשקול זאת מחדש", אומר הנציב לשעבר.
"אין שחיתות ללא אנשים מושחתים", אומר גל-נור ומציג מודל הכולל שלוש חוליות בשרשרת השחיתות: "בעלי הון שמעוניינים בטובות הונאה, אנשים שלכאורה מונו מינויים מטעמים פוליטים אך למעשה חייבים לאותם בעלי הון את מינוים, וגורמים המתווכים בין הביקוש של בעלי ההון להיצע של המינויים הפוליטיים. בין אם פרשת המיסים תתברר כצעקתה ובין אם לא, יש בה את המרכיבים הקלאסיים של השחיתות המערכתית. אם האנשים האלה התמנו לא בגלל כישוריהם אלא בגלל שמישהו תיווך והשתדל למענם - הרי שהם חייבים למתווך ובעיקר לאלה שדאגו למנות אותם".
כדי לנתק את החיבור המשולש, סבור גל-נור כי יש לנטרל את אחת החוליות. "את תאוות הבצע של בעלי ההון קשה למנוע, וגם את יצר התיווך של שתדלנים פוליטיים קשה לסלק. אם כן, מה שנשאר זה לטפל במינויים הפוליטים - הפרשה הנוכחית מעידה כי חובה לבטלם ללא יוצא מן הכלל - לא מנכ"לים ולא תפקידים רגישים אחרים".
"יש ליטול את כל המינויים מידי השרים והממשלה ולהעביר אותם לוועדה ציבורית בלתי תלויה, שתמליץ לשר על שלושה מועמדים סופיים והוא יבחר מתוכם את הטוב ביותר. המלצה זו של הוועדה הבלתי תלויה תהייה סופית ומחייבת". לפי תוכניתו של גל-נור, לשר תינתן האפשרות למנות אך ורק דובר, ראש לשכה ומזכירה.
"יש לנו אנשים טובים במערכת רעה שלא נותנת הזדמנות לאנשים להתמודד באופן שנותן להם סיכוי שווה", אמר גל-נור. "שורת המינויים הפוליטיים אינה נגמרת רק בדרג החוקי של מנכ"לים, אלא מחלחלת גם אל תוך השורות של שירות המדינה עצמו. נוצר מצב, כפי שעולה מהחקירה הנוכחית, שממסחרים את כל המינויים ברשויות המדינה".
לצאת מהאדישות
פרופ' דייב נחמיאס, מומחה לממשל ומדיניות ציבורית, אומר כי "האיום מבחינת שחיתות פוליטית גובר על כל איום חיצוני ואו פנימי אחר - שחיתות פוליטית כבר הרסה דמוקרטיות והרסה מדינות. כשיש שחיתות פוליטית, האמון של הציבור במדינה יורד כל הזמן וזה מה שקורה בישראל. מעולם, כציבור בוחרים, מעולם לא היינו ברמה כה גבוהה של אי אמון - במוסדות הפוליטיים, במערכת המשפט ולאחרונה גם בצבא בעקבות מלחמת לבנון השנייה".
לדברי נחמיאס, מספר האנשים המועסקים בשירות הציבורי בישראל הוא מהגדולים מבין הדמוקרטיות הציבוריות - כ-35% מכוח העבודה. לטענתו, לא נעשתה רפורמה רצינית בסקטור הציבורי בישראל, כולל בצבא, מזה מספר עשורים. "נתנו למרכזי המפלגות לחדור לכל חלקה טובה, כולל חברות ציבוריות. אני חרד, אני לא רוצה שנהפוך לארגנטינה שהמערכת תאבד את כל אמון ואנשים יברחו. צריך להחדיר תרבות שלטון אחרת.
"צריך לעשות רפורמה מסיבית: להקטין את הסקטור הציבורי ולהעלות את התמריצים החיובים לעובדים הטובים, לעשות תכנון רב שנתי כולל תקצוב רב שנתי ולהעמיד לדין כל ח"כ שסוטה מנורמות ציבוריות. מערכת המשפט צריכה להתעורר ולהגיד - אנחנו לא מוכנים יותר לכל זה. גם הציבור צריך לצאת מהאדישות ולצאת להפגין, המצב הוא בלתי נסבל".