מתי הפוליטיקאים שלנו ילמדו להיות מנהיגים אינטרנטים?
בית המחוקקים שלנו זקוק לקצת ניעור בקטע של תקשורת אינטרנטית. אם נכנס לאתר הכנסת נגלה שאפשר לספור על יד אחת את חברי הכנסת שיש להם אתר המסביר את החזון שלהם לאזרח. הייתכן הדבר בשנת 2007 שמנהיגינו לא הפנימו עדין את חשיבות האינטרנט להעברת מסריהם המנהיגותיים.
המדיה המודרנית שינתה את תמונת המצב של המנהיגות. מנאומי כיכרות עברו המנהיגים לנאומי רדיו, אחר כך פנו לטלוויזיה ועכשיו הגיע תורו של עידן האינטרנט.
האינטרנט יוצר מגוון של כלים מנהיגותיים שלא היו קיימים עד היום. כיום אנשים מבלים יותר זמן מול הרשת מאשר מול כל מדיה אחרת ולכן, מן הראוי שמנהיגים יבינו כיצד הם מעבירים את מסריהם באמצעות האינטרנט. הדבר נכון הן במקרה של ארגונים עסקיים גדולים והן ברמה הפוליטית וזה נובע מהעובדה שככל שיש יותר אנשים יורדת הסבירות למפגשים פיזיים תכופים.
בארגונים העסקיים חובקי העולם של היום, אין יותר אפשרות לכנס את העובדים באולם ההרצאות. חלק מעובדיך מנותקים לגמרי מהארגון ועליך לגרום להם להרגיש חלק מהארגון. בכל קמפיין פוליטי יש לקחת בחשבון שאין זה משנה כמה אנשים תפגוש, לא תתקרב למספרים אליהם אתה שואף להגיע. כל אלה מובילים למסקנה כי האינטרנט הוא כלי מרכזי במנהיגות העולם המודרני.
מושג המנהיגות
ראשית, חשוב שנבין את מושג המנהיגות. תיאוריות המנהיגות החלו מהנחת העבודה לפיה יש רשימה של תכונות מנהיגות עימם נולדים המנהיגים ("פעם מנהיג תמיד מנהיג"), אך רשימה זו לא נמצאה מעולם וכך עברנו לתיאורית המנהיגות המצבית שטענה שצריך למצוא את האדם המתאים למצב.
המנהיג, על פי התיאוריה המצבית, נתפס כשבוי של המצב והמונהגים. לאחר מכן הונהגה תיאורית המנהיגות המעצבת שטענה שלמנהיגים משמעותיים יש אפשרות לעצב את המצב והם אינם שבויים שלו. האלמנט החשוב במנהיגות המעצבת הוא חיבור המונהגים לחזון המנהיג באמצעים רגשיים. זה הוא סוג של WIN WIN שבו המונהג מרגיש שהוא יממש את עצמו באמצעות החזון של המנהיג וכך, האתגר של המנהיג הוא ליצור תחושה של קשר אישי למונהג.
אין כמו האינטרנט ליצור תחושת קשר אישי בקרב המנהיג העסקי והפוליטי שיכולים לעשות באינטרנט שימוש חכם. אחד שהשכיל לעשות זאת היה ביל קלינטון כאשר במערכת הבחירות השניה שלו, ניתן היה להעביר לו מכתב דרך האתר שלו ברשת ותוך דקה קיבלת מכתב אישי בחתימתו האישית דרך הרשת. התחושה שקיבלת היתה שקלינטון פשוט חיכה במשרדו למכתב ממך.
למנהיג באמצעות הרשת קוראים E-leader והוא מאופיין בתכונות הבאות:
- יזם במהותו הזורם עם ההתקדמות הטכנולוגית
- אדם המוכן ליטול סיכונים
- מיומן בניהול פרויקטים
- בעל הבנה ויכולת בניהול רשת מידע
- בעל אינטליגנציה רגשית והבנה כיצד לתרגמה לתקשורת האינטרנטית
- בעל הבנה כיצד להעביר את חזונו ברשת.
כמובן שלרוב הפונקציות הוא יכול להיעזר באנשים מקצוע.
תארו לעצמכם ארגון של 30 אלף איש המפוזרים על פני 20 מדינות שונות וראש הארגון יכול להגיע אל כל עובדיו בלחיצת כפתור אחת ולחזק מדי יום החזון שלו במסרים ממוקדים, על ידי שליחת מאמרים, סרטי תדמית, הרצאות ועוד.
למנהיג האינטרנט יש גם אויבים:
- חשיפה גבוהה, שיכולה לנבוע מכך שהמנהיג לא משתלט על מהות התקשורת האינטרנטית, ותיצור בעיית אמינות קשה.
- שימוש לא נאות ביכולות של האינטרנט לדוגמה: מעקב ללא ידיעה, דבר שעשוי לגרום לאובדן האמון במנהיג באופן מוחלט.
- הרשת יכולה גם להוות רשת תקשורת לא פורמלית – בכל רשת עובר מידע מכל הסוגים, לדוגמה: מקרה בו יועברו שמועות שליליות על המנהיג, יופצו במהירות ובסופו של דבר יגרמו לו נזק.
חשוב לזכור שהמושג "מנהיג אינטרנטי" (או E-leader) נשמע מפוצץ, בעיקר עקב העובדה שכיום עדיין אין הרבה מנהיגים שלא פוגשים את העובדים שלהם, אך המספר הולך וגדל ולמעשה, כל אחד מאיתנו עשוי למצוא את עצמו במצב בו הוא מוביל קבוצת אנשים (קטנה או גדולה) איתם הוא לא נפגש פיזית. במקרה שכזה היכולת להבין את המדיום ולשדר בו מסרים מנהיגותיים יהיה קריטי להצלחת הקבוצה.
מרושתים: לבלוג המלא