שתף קטע נבחר

מי אחראי לצמיגי הרכב שלך?

חשבתם שיבואן הרכב אחראי לאספקה קבועה ורצופה של צמיגים מתאימים עבור כלי הרכב שלכם, מיוחד ותובעני ככל שיהיה? טעיתם. משרד התחבורה משחרר מעשית את היבואנים מאחריות לאספקת צמיגים מתאימים. התוצאה: פגיעה בבטיחות ובצרכנים

כל נהג ורוכב כבר יודע את חשיבות הצמיג. כך אנחנו לפחות מקווים. אפילו במשרד התחבורה יודעים, ולכן אם תימצאו נוהגים עם צמיגים שחוקים על-ידי מחסומי ניידות הבטיחות של המשרד, רכבכם יורד מהכביש. כל זה טוב ויפה, אבל לא ממש מתבטא בהוראות משרד התחבורה לגבי אחריות יבואני הרכב בנושא.

 

 

למה? כי משרד התחבורה משחרר את יבואני הרכב מאחריות לאספקת צמיגים מתאימים לדגמים שהם משווקים בישראל ומגלגל את האחריות לפתחם של יבואני הצמיגים. ומדוע ירצה יבואן צמיגים לייבא ארצה ולהחזיק במלאי צמיגים, למשל עבור דגמים שיבואם לארץ אינו שכיח? זה פשוט לא כלכלי, ולכן קשה למצוא צמיגים עבור מכוניות נדירות יחסית. ומה המשמעות? היבואן יוצא נשכר, הצרכן כמובן נפגע.


חשוב מאד לבטיחות - אז למה משרד התחבורה מזלזל? (צילום: רועי צוקרמן)

 

זה למשל מה שקרה לג.נ, בעליו של ימאהה T-Max 500, קטנוע שמגיע למהירויות גבוהות ומתנהג יותר כמו אופנוע ולכן נזקק לצמיגים מיוחדים. "גורמים מקצועיים המליצו לי על צמיגים של מישלן, ובעיקר של דנלופ, אולם הדגמים הספציפיים של שניהם, אלה המתאימים לקטנוע שלי, חסרים כעת בארץ", כתב לנו ג.נ בראשית דצמבר.

 

לדברי ג.נ הוא פנה ליבואנית הקטנוע, חברת מטרו, בבקשה להשיג צמיגים. אלא שממחסניה נמסר כי גם להם אין כרגע צמיגים מתאימים. כאשר ניסה לפנות למנכ"ל החברה, גדי אבירם, מסרה לו מזכירתו כי בחברה מודעים למחסור, וכי ביקשה ממשרד התחבורה אישור מיוחד לייבא צמיגים כאלה בעצמה, אולם לא ידוע מתי אלה יגיעו. "המשמעות היא שכרגע אני צריך לרכב על קטנוע עם צמיגים לא בטיחותיים, או לנעול אותו בחנייה עד להגעת צמיגים חדשים, למשך חודש לפחות", זעם ג.נ. גם לנו זה נראה לא הגיוני. אז פנינו לחברת מטרו, ושם אישרו את פרטי הסיפור ואמרו כי בינתיים, שלושה שבועות לאחר התלונה, נפתרה הבעיה וכי בחברה יש מלאי של צמיגים מתאימים.

 

אבל מדוע נדרשה כל כך הרבה התעסקות עם עניין כה ברור? ביקשנו לבדוק עם משרד התחבורה מדוע האחריות לצמיגים אינה ישירה של יבואן הרכב. אז הנה תשובתם: "על-פי הנהלים, מחובתה של יבואנית האופנועים להעביר דרישה ליבואן הצמיגים להצטייד בסוגי הצמיגים שהגיעו עם כלי הרכב המיובאים על ידה. כך פעלה מטרו במקרה של הטי-מקס. כאשר נוצר מחסור זמני, פעלה החברה באופן מיידי לייבוא צמיגי דנלופ ופירלי מתאימים בהטסה, ומשרד התחבורה סייע בזירוז שחרור הצמיגים מהמכס, כך שחברת מטרו סיפקה את הצמיגים ללקוח כבקשתו‭."‬

 

מעניין, אבל לפחות החלק האחרון של התגובות פשוט אינו נכון. ג.נ סיפר לנו כי שיחה עם מטרו השבוע, הסתיימה בכך שהודו שעדיין אין בידיהם צמיגים מתאימים. בכל מקרה, גם כך תשובת משרד התחבורה אינה פותרת את הבעיה. מדובר כאן לא רק בפגיעה בצרכנים, אלא פשוט העלמת עין מבעיה בטיחותית קשה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ימאהה T-Max 500. מה עם הצמיגים?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים