איזה רכב זול יותר להחזיק?
בעקבות השינויים במחירי הדלק והמכוניות החדשות, בדקנו בעזרת חברת "חשב" את עלות האחזקה הממוצעת של מכוניות עם ארבעה סוגי מנוע שונים: בנזין, דיזל, גז וכלאיים. התוצאות מפתיעות
השינויים האחרונים במחירי המכוניות החדשות ובמחירי הדלק, מעלים שוב את השאלה: איזו מכונית אוטומטית כדאי לנו לרכוש, מבחינת עלות האחזקה? האם רצויה לנו מכונית בעלת מנוע בנזין, סולר, גז או מכונית כלאיים (היברידית)?
כדי לקבל תשובה על כך, פנינו למשה קצין מ"חשב" - ה"לוי יצחק" של תחשיב עלות האחזקה של כלי רכב, שבדק נתונים של ארבע מכוניות עם סוגי מנוע שונים. כדי שלא תהיו במתח, הנה התשובה: לנהג ממוצע הכי כדאית מכונית בעלת מנוע בנזין. אחריה, בהפרש קטן, מדורגת מכונית בעלת מנוע סולר.
איזה סוג דלק הכי משתלם? (צילום: ירון ברנר)
במקום השלישי במדד הכדאיות, גם כן בהפרש קטן מקודמתה, מדורגת מכונית בעלת מנוע משולב של בנזין וגז והמכונית ההיברידית המשלבת שימוש במנוע בנזין ומנוע חשמלי, מדורגת אחרונה.
ניצחון בהפרש קטן
ואלה התוצאות במספרים:
.1 מכונית בעלת מנוע בנזין: העלות השנתית לאחזקתה היא 34,264 שקל, עלות האחזקה החודשית היא 2,855 שקל וההוצאה הממוצעת לקילומטר היא 2.016 שקלים.
.2 מכונית בעלת מנוע דיזל: העלות השנתית היא 34,495 שקל, העלות החודשית היא 2,875 שקל וכל קילומטר עולה 2.03 שקלים. כלומר: הפרש שנתי של כ-230 שקל בין הבנזין לדיזל.
.3 מכונית בעלת מנוע משולב בנזין וגז: העלות השנתית היא 34,636 שקל, העלות החודשית היא 2,886 שקל וכל קילומטר עולה 2.038 שקלים. ההפרש בין הדיזל לגז לשנה הוא כ-140 שקל בלבד, וכ-370 שקל בין הבנזין לגז.
.4 מכונית כלאיים (בנזין וחשמל): העלות השנתית היא 37,144 שקל, העלות החודשית היא 3,095 שקל וההוצאה הממוצעת לקילומטר: 2.185 שקלים. כאן ההפרש משמעותי יותר: אלפי שקלים בין ההיברידית לשאר.
המכונית | רנו מגאן 1.5 | סובארו אימפרזה 1.5 | סובארו אימפרזה גז | טויוטה פריוס |
סוג מנוע | טורבו-דיזל | בנזין | בנזין או גז | בנזין וחשמל |
החזר הון | 15,229 | 12,438 | 13,420 | 17,383 |
רישוי | 2,268 | 1,418 | 1,418 | 1,857 |
ביטוחים | 7,190 | 7,190 | 7,446 | 8,038 |
תיקונים | 4,590 | 3,740 | 3,910 | 4,080 |
צמיגים | 137 | 137 | 137 | 137 |
דלק | 5,080 | 9,342 | 8,305 | 5,650 |
סה"כ* | 34,495 | 34,264 | 34,636 | 37,144 |
לחודש | 2,875 | 2,855 | 2,886 | 3,095 |
לק"מ | 2.030 | 2.016 | 2.038 | 2.185 |
איך חישבנו?
התחשיב נעשה לפי מכונית שמוחזקת חמש שנים בידי הבעלים, ושנוסעת 17 אלף ק"מ בשנה - מרחק שהוא מעט מעל ממוצע הנסיעות של רכב בישראל בשנה האחרונה. התחשיב כולל הוצאות שנתיות על טסט, ביטוחים, תיקונים וחלפים, צמיגים, עלות דלק והחזר הון שנתי.
ההשוואה היא בין ארבע המכוניות האוטומטיות הבאות: סובארו אימפרזה מקבוצת רישוי ,2 שמחירה 114 אלף שקל, המייצגת את מנוע הבנזין. הדגם ההיברידי בהשוואה הוא של טויוטה פריוס, שמחירה 154 אלף שקל. דגם הדיזל הוא רנו מגאן בעלת מנוע דיזל 1.5 ליטר שמחירה 114 אלף שקל, ובדגם הגז - שוב סובארו אימפרזה, עם ערכת גז שמחירה הכולל 123 אלף שקל.
מחירי הדלק שנלקחו בחשבון הם 5.55 שקלים לבנזין 95 אוקטן, 4.16 שקל לליטר סולר (לפי מחיר רשמי של 5.20 שקלים לליטר, בניכוי הנחה של (20% ו-3.30 שקלים לק"ג גז. אין עלות לחשמל במכונית הכלאיים, שכן מנוע הבנזין טוען את המצבר החשמלי.
התחשיב לגבי מכונית משולבת גז ובנזין מבוסס על שימוש של שליש מהקילומטראז׳ בגז ושני שלישים בבנזין (בגלל מיעוט תחנות התידלוק.( קצין מציין כי במידה שהשימוש בגז גדול יותר - תקטן העלות החודשית של השימוש במכונית כזו לעומת המתחרים, ולכן היא עשויה להפוך לכדאית ביותר (בתנאי שבמקביל לא יועלה המס על הגז.(
מתי הסולר משתלם?
נקודת האיזון בין רכב בנזין לרכב סולר, קובע קצין, היא ב-18,147 ק"מ לשנה. כך למי שהקילומטראז׳ השנתי של רכבו גבוה מזה, כדאי לעבור לשימוש ברכב בעל מנוע דיזל.
נקודת האיזון בין מנוע משולב בנזין וגז לבין מנוע בנזין היא רק למי שנוסע 24,293 ק"מ בשנה. (כאמור, אם אחוז השימוש בגז לנסיעה עולה של שליש מכלל צריכת הדלק - משתנה התחשיב לטובת רכב כזה.(
נקודת האיזון בין רכב בנזין לבין הרכב ההיברידי מושגת רק ב-31,605 ק"מ. הסיבה: מחירה הגבוה של המכונית לעומת המתחרות בהשוואה. עם זאת, יש לציין כי מכונית הכלאיים שייכת במידה מסוימת לקבוצה גבוהה יותר - משפחתיות גדולות - וכשמקזזים עובדה זו כדאיותה עולה במקצת.