קאיה מג'נטיס - בגוב האריות
המג'נטיס בנזין מגיעה סוף סוף לארץ. מצד אחד היא מציגה יתרון שיווקי על יונדאי, חברת האם. מצד שני היא נכנסת לליגה התובענית של משפחתיות-גדולות. איך היא מסתדרת?
אחרי שנים ארוכות של שקט מתוח, נראה כי משהו חיובי קורה בקאיה-ישראל. תוך זמן קצר מגיעים אלינו הקרניבל והסורנטו המחודש, כשברקע ממתינים קארנס וסראטו מחודשת. ובין לבין - גרסת 2.0 ליטר בנזין, עם מפרט משפחתי-גדול ומוכר אצלנו, למג'נטיס. בדיוק שנה לאחר השקתה באירופה.
קאיה, בגדול
לעומת גרסת הדיזל בה כבר נהגנו, ההבדלים החיצוניים זניחים, למעט חישוקים קלים שתורמים למראה. הסך הכל עדיין סולידי, מכובד אך אנונימי. בניגוד למובילות הקטגוריה החשובה הזו, העיצוב רחוק מלהיות מעניין או מקורי. הנקודה החשובה כאן היא גודל, שללא ספק יזכה להערכה יתרה במגזרים מסוימים.
תא הנוסעים, גם כאן כמובן, מלמד על הקפיצה הגדולה שמציגה המג'נטיס לעומת המוכר לנו בקאיה. הן מבחינת מראה, הן איכות, וגם ירידה לפרטים. ברמת גימור גבוהה יחסית לדיזל, נוספו כאן בקרת אקלים (לא נאה) דיפון עור פה ושם, וריפוד מהודר שמקנה תחושה נעימה יותר. סביבת הנהג נוחה, אך שוב, אינה מיוחדת. הגיע בכל מקרה הזמן לשלוח לפנסיה מספר מנופים ומתגים מוכרים ומיושנים.
קאיה מג'נטיס (צילומים: אלי שאולי)
המושבים מעט רכים מדי, ותנוחת הנהיגה אינה מושלמת. מצד שני, כמו שגילינו זה מכבר, יש מרחב גדול מאחור ותא מטען עצום. אי אפשר היה לסדר לו פתיחה מבפנים?
החתן
חתן השמחה והסיבה למבחן החוזר הוא מנוע ה-2.0 ליטר בנזין החדש. פרי שת"פ מרשים בין דיימלר-קרייזלר ומיצובישי. קונצרן יונדאי היה אחראי למלאכת הפיתוח, והיחידה הזו כבר מצאה מקום גם בדודג' קאליבר, תמצא במיצובישי לאנסר החדשה, בגרסאות שונות לג'יפ קומפאס ופטריוט, ואחרים.
עם 145 כ"ס רשמיים, הוא מציע נתונים ממוצעים-סבירים מול התחרות היפנית-אירופאית. לחיצה ראשונה על המצערת מבהירה שמדובר במכונית שמעדיפה התנהלות רגועה, למרות שהיא מייצרת קצב סביר (11.4 שניות ל-100) בכל מקרה. זה כולל גם עליות ארוכות, גם כאשר המנוע דורש סל"ד גבוה יחסית. אולם יותר מכל בולטת פעולה מעודנת ביחס למוכר מקוריאה. מצד שני, המג'נטיס לא תרגיש זריזה כמו מאזדה 6, או מעודנת כהונדה אקורד.
היינו שמחים למצערת עם תגובה טובה יותר, כמו-גם לתיבה אוטומטית עם חמישה (ולא ארבעה) הילוכים, כמו-גם לאפשרות נעילת הילוך בתפעול ידני. פעולתה למרות זאת נינוחה, מעט עצלה אפילו, אך רכה ומעודנת כנדרש כיום. צריכת דלק של 8.6 ק"מ לליטר היא סבירה, ביחס למסלול המבחן שעברנו.
איך ההתנהגות? לצערנו, בוחרים הקוריאנים עדיין (רובם, במרבית המקרים) ב"אופי אמריקני", שמשמעו כיול מתלים רך יחסית, עם רכינת מרכב מוחשית ובעיית שליטה בתנודות גוף. המג'נטיס אינה יוצאת דופן כאן, ולמיטב זכרוננו אפילו הקארנס (המבוסס על אותה פלטפורמה) הציע כיול מרוסן יותר.
הוסיפו לכך הגה קל מדי, עם שינוי משקל מלאכותי יתר על המידה, ותקבלו מתכון מעט בעייתי - לפחות בכל מצב שאינו נהיגה רגועה במהירות שיוט על כביש מספר 6. בכל זאת, מדובר בתגובות צפויות, שאינן מפתיעות את הנהג וישמרו אותו בטווח הביטחון המקובל. נוחות הנסיעה בעיר טובה, אך כבישים משובשים מדי, אינם עושים חסד עם המתלים למדי. ואגב, הגיע הזמן לנטרל קצת יותר רעשי רוח.
זה לא קל, אבל...
הקטגוריה עליה מסתערת המג'נטיס הפכה תחרותית במיוחד, עם מתחרות מעולות ומצוידות מיפן ואירופה, שמתיישרות על מחיר תחרותי סביב ה-151,000 שקל - רף קבוצה 4 לחישוב שווי שימוש. אז לא, המג'נטיס אינה מסכנת את מובילות הקבוצה מבחינת יכולת. לצער היבואן, היא מפצה על כך רק חלקית בתחום המחיר.
הגרסה הרגילה עולה 141,000 שקל, או 151 בגרסה המהודרת שנבחנה (כולל בקרת אקלים, ESP וחישוקים קלים). מאזדה 6 הפופולרית והמוצלחת, מציעה מעט יותר בתוספת של 4,000 שקל בלבד. לכן ברור שהגרסה הזולה תהיה היותר-מעניינת, בעיקר עבור ציי רכב. ואם כבר, נראה לנו שהיה מקום למאמץ פיננסי מעט גדול יותר, והחדרת המכונית גם לקבוצה 3, שם היה עשוי להיות לה יתרון משמעותי.
והשורה התחתונה? המג'נטיס היא בעיקר בשורות טובות עבור קאיה. סוף סוף יש לה משפחתית גדולה אצלנו, וזו גם אחת הפעמים הבודדות בהן היא יכולה להציג יתרון על-פני יונדאי שממתינה עם שיווק הסונטה 2.0 ליטר. עכשיו היבואן צריך להוכיח מה הוא יודע.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח | 1,998 סמ"ק |
הספק מרבי | 145 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 19.3 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, ארבעה הילוכים |
מרכב | 4 דלתות, סדאן |
אורך | 473.5 ס"מ |
רוחב | 180.5 ס"מ |
גובה | 148 ס"מ |
בסיס גלגלים | 272 ס"מ |
משקל | 1,632 ק"ג |
נפח תא מטען | 620 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11.4 שניות |
מהירות מרבית | 195 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 12.3 ק"מ לליטר |
מחיר | 151,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
אבזור בטיחות | 6 כריות אוויר, ABS ,ESP |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | 1/3/4 לפי EuroNCAP |