שתף קטע נבחר

עושים סדר בחלפים

משרד התחבורה מגבש תקן שיעניק הכשר לחלפים תחליפיים. חברות הביטוח בעד, יבואני הרכב והחלפים - נגד

הוויכוח על השאלה באיזה סוג חלפים אפשר לתקן את המכונית שלכם אחר תאונה, יגיע בקרוב לפתרון. לא שכולם יאהבו אותו, אבל ועדה מיוחדת של משרד התחבורה עתידה לתת גושפנקה רשמית לשימוש בחלפים תחליפיים שיעמדו תחת ביקורת המשרד.

 

גם היום רשאית חברת ביטוח לתקן אפילו מכונית חדשה בחלקים תחליפיים, בתנאי שיהיו חדשים, וכאשר גיל הרכב הוא פחות משנתיים. הצרה היא, שאין פיקוח של ממש על איכותם. את זה השאירו בידי השמאים, חברות הביטוח והמוסכים. כתוצאה מכך נפוץ השימוש בחלפים זולים ולא איכותיים, שאינם מחזירים את מצב הרכב לקדמותו, כפי שקובע העקרון הבסיסי של הביטוח.

 

כך למשל התגלו סטיות במידות החלפים (דלתות, מכסי מנוע, כנפיים) בחוזקם, בעמידותם נגד חלודה. חמור יותר היה המצב עם פגושים, שהם אביזר בטיחותי, ואשר איכותם לעתים ירודה מאוד, ואינה עומדת בכל מבחן בטיחותי. אז משרד התחבורה החליט להכניס סדר וקבע כללים ליבוא חלקים ופגושים תחליפיים. הכללים החדשים, שהם למעשה בבחינת "תקן מינימום‭,"‬ קובעים כי:

 

  1. חלק הפח התחליפי יסומן במדבקה שאינה ניתנת להסרה. המדבקה תכלול שם יצרן, ארץ ייצור, יבואן ופרטיו.
  2. יבוצעו בדיקות מדגמיות של חלקי פח הנמצאים אצל היבואן, על-ידי נציג מעבדה מוסמכת, וזאת על־פי קביעה של תחום סחר יבוא וייצור במשרד התחבורה. אם בבדיקות האמורות ימצאו אצל היבואן חלקי פח שאינם תואמים למפרט הבדיקה, יהיה עליו לעמוד בתנאי פיקוח מחמירים כתנאי לחידוש הרישיון.
  3. המפרט לבדיקת חלקי פח קובע בין היתר שאסור על חלק פח תחליפי לשאת סימני קורוזיה, סדקים או מומים אחרים. יותרו סטיות של עד ‭10%‬ מעובי הפח של חלק מקורי. מבנה החלק החליפי חייב להיות זהה לזה של החלק המקורי בממדיו, צורתו, חיזוקים ועוד. גם כאן מותרת סטייה של עד ‭.10%‬ הסטייה המותרת בעובי הצבע ובמשקל היא עד ‭.40%‬

 

בחברות הביטוח אומרים כי "תקנות אלה יכניסו סדר לענף.‬ ברגולציה אומרים ש"התקנות ימנעו יבוא זבל לארץ‭."‬ אולם יבואני הרכב חוששים כי ה"הכשר" והפיקוח על חלפים תחליפיים, יפגע קשות במכירת חלקים מקוריים, וכי הסטייה במידות החלקים התחליפיים תאפשר בכל זאת יבוא חלפים באיכות ירודה.

 

ומתברר שגם יבואני החלפים אינם מרוצים: "התקן הוא בכלל יוזמה של יבואני הרכב, שרוצים למנוע תחרות ביבוא חלפים. אסור למדינה להתערב בנושא. הצרכן יבחר אם הוא רוצה חלק זול ופחות איכותי, או יקר ומשופר". חוה בן־ארי, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה מסרה בתגובה, כי בימים אלה מתבצע שימוע ציבורי עם הגורמים בענף, לקראת סיכום המדיניות החדשה.

 

ואנחנו? אנחנו סבורים דווקא שיש מקום לפיקוח על איכות החלפים המגיעים לארץ. מאחר שהצרכן אינו יודע מה בסופו של דבר מרכיבים לו ברכב, טוב אם תהיה על כך בקרה כלשהי.


פורסם לראשונה 23/01/2007 18:17

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני סלומון
ובאיזה חלק יחליפו את הקלוקל?
צילום: דני סלומון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים