האם כדאי לוותר על הרכב מהמעביד?
בעקבות הרפורמה במסגרתה יועלה שווי השימוש ברכב צמוד, לא לכולם משתלם לקבל את ההטבה מהמעסיק. כמה ישלמו העובדים מעתה, ולמי כבר כדאי לרכוש מכונית משומשת? מדריך
הפור כנראה כבר נפל. שר האוצר הירשזון החליט ליישם את הרפורמה של העלאת שווי השימוש ברכב. אם אתם נמנים על אותם 250 אלף בעלי רכב צמוד, בין אם מדובר ברכב של המעביד או ברכב חכור מחברת ליסינג, תידרשו לשלם יותר מס ממה שאתם משלמים כיום. האם מה שהיה כדאי עד כה לרבים מאיתנו - קבלת רכב צמוד מהמעסיק - עלול להפוך לעסקה לא כדאית לאחר שהאוצר יממש את הרפורמה?
ביקשנו מסמדר ומשה קצין מחברת חשב לבדוק את הכדאיות של המשך האחזקה של רכב צמוד של המעסיק, לעומת האופציה של החזרת הרכב ורכישת מכונית פרטית משומשת. המסקנה שלהם: לעובד שמקבל ממעסיקו מכונית משפחתית עממית (מקבוצת שווי שימוש (2 כמו מאזדה ,3 פורד פוקוס, טויוטה קורולה ודומותיהן, ואשר נוסע כ-15 אלף ק"מ בשנה 1,250) ק"מ בחודש) ומשלם מס מלא על הוצאות עודפות (אין גילום מס לעובד,( לא יהיה כדאי להמשיך ולהחזיק ברכב הצמוד. זאת בהנחה ששווי השימוש ברכב יעלה ב-40% בהשוואה למצב כיום.
זה הזמן לוותר על רכב מהעבודה? (צילום: רועי צוקרמן)
המלצת חשב במקרה כזה היא לוותר על הרכב הצמוד ולרכוש מכונית משומשת בת 5-3 שנים, לצמצם מעט בקילומטרז' השנתי, ולחסוך כ-1,000 שקל נטו בכל חודש. התחשיב מבוסס על כך שעובד המקבל רכב צמוד מוותר על 3,000 שקל ברוטו לחודש, וכתוצאה מכך מפסיד גם את התנאים הסוציאליים על סכום זה. כאשר הוא מוותר על הרכב הצמוד, גדל שכרו בסכום הזה - כולל תנאים סוציאליים.
נמחיש במספרים: אם שווי השימוש לרכב הצמוד שלכם מקבוצה 2 יעלה ב-540 שקל בחודש (40%) ויגיע ל-1,870 שקל 1,330) שקל כיום פלוס תוספת של 540 שקל,( כדאי לכם להחזיר את הרכב הצמוד למעביד אם אתם נוסעים פחות מ-15 אלף ק"מ בשנה. כדאי להחזיר את הרכב למעסיק - גם אם שווי השימוש נמוך יותר.
ההמלצה, כאמור, היא לרכוש רכב משומש בן 5-3 שנים שיירשם על שמכם. עלות האחזקה של רכב כזה, לפי חשב, היא כ-2,200 שקל בחודש. אם גם תקטינו את הקילומטרז' שלכם ב-,10% תחסכו בסך הכל 1,000 שקל בחודש נטו. המצב שונה כמובן לגבי מי שנוסע יותר מ-15 אלף ק"מ בשנה.
מוותרים על 2,200 שקל
ההוצאה השנתית לאחזקת מכונית 1,600 סמ"ק מקבוצת שווי שימוש 2 (שמחירה כ-114 אלף שקל,( שנוסעת 15 אלף ק"מ לשנה (מחציתם מחוץ לעיר,( שאותה מקבל העובד ממעבידו (כולל דלק על חשבון המעביד,( היא 35,387 שקל. כלומר: 2,949 שקל בחודש או 2.36 שקלים לק"מ. כל קילומטר נוסף שהמכונית עושה מעבר לאותם 15 אלף ק"מ עולה רק כ-73 אגורות (הסיבה: כל ההוצאות הקבועות כבר חושבו ב-15 אלף הקילומטרים הראשונים שהמכונית עושה בשנה, ולכן נותרו רק ההוצאות המשתנות כמו דלק, תיקונים ובלאי.( כדי לקבל רכב כזה, העובד מוותר על 3,000 שקל בחודש משכר הברוטו שלו, כלומר (בהנחה שהוא משלם 40% מס שולי) הוא מוותר על 1,800 שקל בחודש בנטו.
בנוסף, העובד מוותר על התנאים הסוציאליים של אותם 3,000 שקל - 13.3%) הוויתור על פנסיה ופיצויים שמפריש המעביד,( המהווים עוד 400 שקל בחודש. בסך הכל מוותר העובד על 2,200 שקל בחודש (שכר ותנאים סוציאליים,( ובנוסף הוא מחויב במס על שווי ההטבה של הרכב הצמוד בסך 532 שקל 40%) מ-1,330 שקל.( לסיכום: הרכב עולה לעובד 2,732 שקל בחודש, אך הוא למעשה נהנה ממכונית שהשווי שלה הוא 2,949 שקל בחודש.
בעקבות השינוי הצפוי בשווי השימוש, שיגדל מ-1,330 שקל בחודש כיום ל-2,260 שקל (בקבוצה (2 בסוף התהליך יגדל המס שבו יחויב העובד ל-1,064 שקל בחודש 40%) מ-2,660 שקל.( כלומר: הרכב הצמוד יעלה לו עכשיו 3,264 שקל בחודש, כאשר ההטבה הריאלית שלו מהרכב היא רק 2,949 שקל.
הבדיקה מוכיחה שלא צריך להמתין לסוף התהליך: כבר כאשר שווי השימוש יעלה ב-,40% כלומר ב-540 שקל, ל-1,870 שקל לחודש ונשלם מס של 748 שקל 40%) מ-1,870 שקל) על ההטבה, תעלה לנו המכונית של המעביד 2,948 שקל בחודש 2,200) שקל שמקורם בוויתור על 3,000 שקל בשכר, ועוד מס של 748 שקל.( זה בעצם גם השווי הריאלי של הרכב הצמוד.
ההמלצה של חשב: קנו מכונית משומשת בכ-50 אלף שקל. היא אמנם עלולה לעלות לכם קצת יותר בתיקונים, אבל ההשקעה בה קטנה יותר אם תפחיתו 10% בקילומטרז', תשלמו רק 2,200 שקל בחודש. בדרך זו כבר לא תצטרכו טובות מהמעסיק.