שייט תענוגות: 138 אלף טונות על המים
מופעי בידור אל תוך הלילה, אולם החלקה על קרח, מיני-גולף וקיר טיפוס, שדרות ברים ובתי קפה, ובין לבין גיחות יבשתיות לליסבון ולמדיירה. קרוז חוצה-אטלנטי על סיפונה של המגה-אונייה ”וואיג'ר אוף דה סיז"
לפני מלחמת העולם הראשונה פרחה ספנות אוניות הקו (ה"ליינרים"), כאשר ספינות קיטור ענקיות ומפוארות חצו את גלי האוקיינוס האטלנטי כשעל סיפוניהן אנשי עסקים, תיירים ואף מהגרים. בדרך כלל היה המסלול מסאות׳המפטון שבאנגליה לעיר החלומות של ה”עולם החדש,” ניו יורק. כיום זה נשמע מגוחך: במקום להתנהל שבוע שלם על גלי הים אפשר לצלוח את המרחק בטיסה, בשעות ספורות.
אבל עובדה: תיירות ה"קרוזים," שהחלה לשגשג עוד בשנות ה-70 וה-80 של המאה שעברה, ממשיכה למשוך ולרתק רבים שמוותרים על טיסה מהירה תמורה הפלגה מענגת. חברות ספנות כמו "קרניבל," "רויאל קריביאן," "הולנד אמריקה" ואחרות גילו מחדש את תיירות השיט, המתאימה לנופשים שעיתותיהם בידיהם. הנופשים האלה שמחים לבלות שבוע ואף יותר על סיפונן של אוניות "קרוזים," שהן בעצם מלונות צפים שמציעים חגיגה מתמשכת של אוכל ובילויים על פני המים.
"וואיג'ר אוף דה סיז" עוגנת במדיירה (צילום: יוסף ג'קסון)
ההצלחה הביאה לבנייתן של אוניות ענק, שהגדולה ביניהן, שנחנכה לפני חודשים מעטים, היא "פרידום אוף דה סי" 160 - אלף טון. חברת "רויאל קריביאן" מתכננת להשלים לקראת עונת התיירות של 2009 את בנייתה של מגה-אונייה בנפח 220 אלף טון, כלי שיט אדיר ממדים שיישא על סיפונו לא פחות מ-5,400 נוסעים.
”וויאג'ר אוף דה סיז” ((Voyager Of The Sea של ”רויאל קריביאן” יוצאת בקיץ בדרכה אל הקרוז החוצה-אטלנטי מברצלונה שבספרד. בהמשך היא פוקדת את ליסבון ואת האי מדיירה, המרוחק כ-1,000 ק”מ ממדינת האם שלו, פורטוגל. אחרי מדיירה פולחת אוניית הענק את גלי האוקיינוס בנתיב דרום-מערבי עד למיאמי שבפלורידה, שהופכת לנמל היציאה הקבוע שלה בחורף ליעדים במרחבי הים הקריבי. מסע כזה, בין ברצלונה למיאמי, נמשך 12 יום.
משקלה של האונייה, המתנשאת לגובה 14 קומות, 138 אלף טונות, והיא משיטה בדרך כלל כ-3,600 נוסעים ועוד כ-1,200 אנשי צוות. גם אם יניחו את ה"אמפייר סטייט בילדינג" בשכיבה לצידה, הוא לא יהיה ארוך יותר ממנה.
ארמון המוּרים, יין מדיירה
תחנה ראשונה - ליסבון. העיר היפהפייה הגיעה לשיאה במאה ה-,15 בתקופת התגליות הגדולות, כאשר השליט הנריקה הנווט יזם מסעות תגלית למערב אפריקה, כמו אלה של ואסקו דה-גמה ומגאלן. רעידת אדמה קשה ב-1755 הסבה הרס עצום לליסבון, ומאז היא לא חזרה לימי תפארתה בעבר.
אין כמו לשוטט בין הסימטאות בעיר העתיקה של ליסבון, הזרועה בכלל אתרים תיירותיים לרוב. אחד מהם הוא המונומנט בגובה 53 מטר שנבנה בשנות ה-60 של המאה שעברה, לציון 500 שנה לתקופת התגליות. אתר מעניין נוסף הוא מצודת סנט ג'ורג', הסמוכה לשרידי הארמון המוסלמי של המורים, ששלטו בליסבון עד המאה ה-.16 גם מגדל בלם מהמאה ה-16 הוא תחנת ביקור מרשימה וכמוהו גם הגשר התלוי, שמזכיר את זה שבסן-פרנסיסקו.
המוזיאון שהותיר לעיר המיליארדר הארמני גולבלינקיאן מושך שוחרי אמנות, בזכות האוסף המרשים של אמנות קלאסית וציורים של רובנס ורמברנדט.
תחנה שנייה - מדיירה, האי הגדול והמרכזי באשכול האיים של מדיירה. בסך הכל מתגוררים בארכיפלג הזה 300 אלף תושבים. הפורטוגלים החלו ליישב את האיים בתחילת המאה ה-,15 וקפטן ג'יימס קוק שהגיע לכאן ב-1768 ראה בצמחייה הפורחת שלהם מתת אל.
העיר הגדולה והיפה באי מדיירה היא פונשאל, היושבת על צלע הר ובולטת בפרחוניותה. אתרים השווים ביקור בעיר: ארמון מהמאה ה-16 המשמש כבית המושל; קתדרלה מסוף המאה ה-;15 מוזיאון דה ארטה סאקרה שמציג ציורים פלמיים שהגיעו יחד עם ספנים הולנדיים במאה ה-;19 והמוזיאון המוניציפלי, השוכן בבית מרשים מהמאה ה-17 ומוקדש למגוון הצמחייה ובעלי החיים באיים.
לא לוותר על טעימות באחד מיקבי יין מדיירה הידועים (אנחנו ביקרנו ב"מדירה וויין לודג'" שפועל מאז .(1913 גם השוק המקומי ססגוני ומרהיב.
מומלץ לעלות ברכבל לרכס ההר המשקיף על האי. בפסגתו שוכנת כנסייה עתיקה המוקדשת לפטרונית של מדיירה, ובו קבור אחרון יורשי העצר האוסטרים מבית הבסבורג, בנו של הקיסר פרנץ יוזף, שגורש לכאן בתום מלחמת העולם הראשונה. הירידה חזרה לעיר מתבצעת באמצעות מרכבות קש המוסעות במורד פתלתל. לכיסאות הקש, המחוברים למגלשות, נרתמים מקומיים החובשים בגדים ומגבעות מסורתיים, ותמורת 15 יורו לאדם תזכו גם אתם לספיישל הנחמד הזה.
אם נשאר זמן כדאי לבקר בעיירת הדייגים מונטה הסמוכה לעיר קאבו גיראו 16 ,(Cabo Girao) ק"מ ממערב לפונשאל. במקום הזה אפשר לרדת ברכבל אל תחתית הצוק השני בגובהו בעולם, המזדקר לגובה של 600 מטרים מעל חוף הים.
מופעים, קוקטיילים, קזינו
זהו, אומרים שלום ליבשה. עכשיו נותר כמעט שבוע שלם של הפלגה ללא עצירות בים הפתוח, עד מיאמי שבקצה הדרומי של פלורידה.
אין ספק, החיים קשים בהפלגה הארוכה הזו. התוכנית המפרכת של יום שיט רגיל על גבי ספינת התענוגות מתחילה בקפה ריחני המוגש כבר ב-,07:30 יחד עם התעמלות בוקר בחדר הכושר הענקי בקומה ה-.11 במועדון הספא הצמוד אפשר כמעט לטבוע בג'קוזי הענקי, שהוא רק אחד מרבים הפעילים על הסיפון.
ב-8 יכולים הילדים להתחיל להשתולל במגרש המשחקים של פישר פרייס. באותה שעה ערוכים כבר חדרי האוכל הענקיים להאכיל את גדודי הנוסעים. ב-09:30 עומדים לרשות הנופשים מגרשי כדורסל, אולם החלקה על קרח, מיני-גולף ואפילו קיר טיפוס על הארובה הענקית של האונייה. לנשים מוצעות בינתיים סדנאות לריפוי בעשבי מרפא ורקמה. הסדנה האירונית ביותר במלון ההאבסה הזה נקראת, לא פחות - "כיצד לאבד משקל במהירות." אפשר גם להשתלם בסדנאות לריקודים ולמשחקי קלפים מתוחכמים, שלא לדבר על הקזינו האורב 24 שעות ביממה לנוסעים המתפתים להפסיד את כספם תוך כדי הפלגה.
לקראת צהריים מוקרן סרט קולנוע שאך זה יצא לאקרנים ובמקביל, באולם אחר, מתנהלת מכירה פומבית של יצירות אמנות.
אחרי הפסקה לארוחת צהריים מתפנים הנוסעים לרביצה סביב בריכות השחייה של האונייה ולהאזנה ללהקת "קליפסו." להק שלם של מלצרים ומלצריות סובב כל הזמן בין הנופשים ומציע קוקטיילים אקזוטיים לכל מי שניחר גרונו מרוב עבודה קשה בשיזוף פעיל. שעות אחר-הצהריים מוקדשות למשחקי בינגו או פוקר, כאשר לצנועים יותר מוצעים שיעור תנ"ך או סדנת יוגה.
ב-19:15 מועלה מופע מפואר לטובת הנוסעים הסועדים במשמרת שנייה .(20:30) סועדי המשמרת הראשונה זוכים לראות אותו ב-.21:30 מלבד אמנים אורחים, יש לכל אונייה צוות בידור המונה זמרים ורקדניות, שמציגים במהלך ההפלגה לא פחות משלושה מופעים.
ארוחת הערב, המורכבת משש מנות, מוגשת במלוא הפאר וההדר (שומרי כשרות יכולים לקבל אוכל כשר.( המלצרים, כמו החדרנים, יוצאים מעורם כדי להשביע את רצונם של הנוסעים, שכן הכנסתם תלויה כמעט כולה בטיפים המוענקים להם בתום ההפלגה. בסיום הארוחה מתפזרים האורחים בין שלל הברים, החנויות ובתי הקפה הפזורים על פני הסיפונים השונים. להקות בסגנונות שונים מנגנות מג׳ז ועד סלסה, ואילו הצעירים יכולים לבלות בדיסקוטק הענקי.
בקיצור, אין רגע מנוחה בתוך כל המנוחה הזאת. וכמובן, בסופה של ההפלגה מקבלים הנוסעים תעודת הוקרה חתומה בידי הקברניט הנורבגי, המעידה כי חצו בגבורה את האוקיינוס.
מחירי מציאה באפריל
טוב, אז כמה עולה שיט תענוגות כזה? אז הנה סוד קטן: אם מתכננים נכון את מועד ההפלגה, לא רק שהמחיר לא בשמיים - הוא אף נמוך למדי בכל קנה מידה. זה קורה פעמיים בשנה - בנובמבר ובאפריל. בנובמבר מפסיקות אוניות הקרוזים את הפלגות הקיץ במרחבי הים התיכון וחוזרות לים הקריבי, ובאפריל הן שבות לאירופה. בשתי ההזדמנויות האלו המחיר עבור שיט באוקיינוס האטלנטי נמוך להפליא - סביב ה-80 דולר לנוסע ליום. הנה כמה דוגמאות.
- חברת "סלבריטי:" הפלגה 13) לילות) באפריל ממיאמי (פלורידה) להולנד, ספרד וצרפת 839 - דולר לאדם. ב-869 דולר ניתן להפליג באותה חברה במשך 12 לילות ממיאמי לדבלין ולפריז.
- "רויאל קאריביאן:" באפריל 12 - לילות ממיאמי ללונדון ב-499 דולר לאדם; 14 לילות ממיאמי עד רומא ב-699 דולר; 13 לילות מהעיר גלבסטון (טקסס) לספרד 499 - דולר.
- קרניבל : באפריל 14 - לילות ממיאמי לרומא תמורת 699 דולר; ממיאמי לסאות'המפטון באנגליה 344 דולר.
על הסכומים האלה מתווספים אומנם מסים (לפעמים כמה מאות דולרים,( ועדיין המחירים אטרקטיביים למדי.
פרטים מלאים על הפלגות זולות (ובכלל) מארה"ב לאירופה באפריל 2007 ניתן למצוא באתרי האינטרנט השונים המוקדשים לקרוזים. פרטים מלאים בישראל: "סנורמה," טל׳ 8611627-.04