שתף קטע נבחר

 

אברהם אבינו, העברי הראשון

לגבי אברהם אין זה כלל רלבנטי לשאול מה בחייו "דתי" ומה "חילוני", או במה הוא יהודי. אברהם, מעת שעמד על דעתו, מבטא את האלטרנטיבה לתרבות האחרת של זמנו, בכך שדבק באמת ובחסד יחדיו. אברהם הוא הגדרה מרוכזת וממצה של זהותי היהודית. אישים ומושגים - מדור חדש

לא פעם שמענו מישהו אומר בהתרסה: אני מעדיף להגדיר את עצמי כ"עברי" ולא כ"יהודי". אמירה זאת נאמרת מתוך תחושה של מרד, והנה אני מוצא לעצמי זהות שונה, כעין "הגדרה עצמית" של עם חדש. אבל מסתבר שהבסיס העובדתי שונה לגמרי. היהודי הראשון בעולם, אברהם אבינו, היה מכונה אברהם העברי. זאת אומרת, שההגדרה העתיקה והאותנטית ביותר שלנו, היא העבריות. שני דורות אחר-כך נולד אצל יעקב אבינו השם "ישראל" ורק שנים רבות אחר-כך בא לעולם המונח "יהודי".

 

בעיני כאן טמון הפלא של אברהם, אבינו הראשון. לגביו אין זה כלל רלבנטי לשאול מה בחייו "דתי" ומה "חילוני", או במה הוא יהודי. אברהם, מעת שעמד על דעתו, עומד מול הבורא על כל מה שטמון באישיותו: תקוותיו, חששותיו, נדודיו, קשייו והישגיו. הוא מבטא את האלטרנטיבה המלאה לתרבות האחרת של זמנו, בכך שהוא דבק באמת ובחסד יחדיו. אין בחייו שום פרט המנותק מהחתירה לאמת הגדולה והמוחלטת (האל) ואין במעשיו שום פרט החורג משאיפת החסד כלפי כל אדם. במובן הזה אברהם מבלבל את כל החישובים שהיו מקובלים בזמנו. שהרי עשיית חסד חורגת מהחישובים הרגילים, אפילו משיקולי "שלטון החוק". עשיית חסד, כדרך חיים קבועה, יכולה להתקיים רק מתוך דבקות במקור של המציאות, ללא כל חישוב או חשש מתגובות בשר ודם.

 

המילים הראשונות אשר נאמרות לאברהם הן מילות פעולה "לך לךָ". את המהלך היהודי הגדול הוא מתחיל איפוא בפעולה של חיפוש ונדודים. אבל האמת היא שעוד מספר פסוקים קודם לכך, אברהם מתחיל את דרכו לכנען. הוא אומנם מתעכב בחרן, אבל אל הדרך הוא כבר יצא. גם בכך מבטא אברהם את הפלא היהודי לדורות: כל מהלך היסטורי שלנו התחיל למעשה לפני שחשנו בו ולפני שהגדרנו אותו לעצמנו. בחיים האנושיים המורכבים לא ניתן לעשות חלוקה ברורה לתקופות. לעִתים בדיעבד אנו משקיפים לאחור ומנסים לסמן קווי זמן ברורים. אבל הדיאלקטיקה האנושית והיהודית גורמת לכך שדברים שאנו מצפים להם, כבר נמצאים בדרך-כלל בתוכנו ולידינו.

 

גם בשירתי שלי נמשכתי לא פעם לדמותו של אברהם. עסקתי ביחסים המורכבים בינו לבין שמו (בשיר "איש עוזב") וביחסים שבין התודעה האנושית והמקומות הגאוגרפיים, בעיקר הר המוריה, מקום העקדה של יצחק (בשיר "אדם מביא", שיר שאף הולחן על-ידי יוני רכטר).

 

מבחינתי, אברהם הוא הגדרה מרוכזת וממצה של זהותי היהודית וזאת דווקא משום סלידתי לנוהג בקרבנו לחלק אותנו למגירות ברורות: דתי, חילוני, שמאל, ימין וכו'. מה לעשות שבחיינו המצב מורכב, מעניין וקשה הרבה יותר? אברהם הוא אפוא הגדרת היהדות עוד בטרם היא ממש נולדה. כל מה שבקרבו זאת היהדות שלי ובכך דומה הדבר להורים הקובעים בינם לבין עצמם כיצד יקראו לבנם, עוד בטרם הוא נולד בפועל. אגב, מעניין להעמיק ולראות כיצד בצד אברהם מתפתחות דמויות מרתקות ומגוונות כשרה, הגר, שרה, לוֹט ואליעזר, אבל אליהן נתייחס בפעם אחרת.  

 

מירון ח. איזקסון הוא משורר וסופר. עד היום ראו אור שבעה ספרי שירה שלו ושלושה רומנים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מירון ח. איזקסון
אברהם ויצחק. ציור של רמברנדט מ-1635
מומלצים