לכל תלונה יש כתובת: כך תתלוננו
לכל גוף מסחרי יש גוף ממשלתי שמפקח עליו. אז אם לא ידעתם עד עכשיו לאן לפנות כדי להתלונן על שירות או עוול צרכני - נגמרו התירוצים. ynet מגיש - מדריך כתובות לתלונות. שימרו והדפיסו
כמה פעמים התעצבנתם על עוול צרכני שנעשה לכם, אבל שמרתם אותו בבטן. כמה פעמים בא לכם לגרום לכך שאותו גוף שפגע בכם ישלם את המחיר, אבל לא עשיתם עם זה כלום - מתוך עצלות או בגלל שלא ידעתם לאן לפנות. כדאי לדעת שלכל תלונה יש כתובת, ולכל גוף מסחרי כמו רשתות שיווק, חברות מזון, בנקים, חברות ביטוח ועוד, יש גופים ממשלתיים שפמפקחים עליהם ויכולים גם להעניש אותם במידה ויימצא שהתלונה שלכם מוצדקת.
אז בשביל לקצר הליכים, ולקראת יום הצרכן הבינלאומי שיחול ב-15 במרץ, הכנו לכם מדריך שינחה אתכם היכן להתלונן (כמעט) על כל גוף בארץ. אתם רק צריכים להדפיס ולשמור, ובמידת הצורך לא להסס להתלונן.
משרד התמ"ת
בסופרמרקט שלכם המחירים לא מסומנים? המחיר בקופה גבוה מזה שכתוב על המוצר? התרגום למוצר בחנות לא תואם ללועזית? אתם מרגישים שעבדו עליכם ושגנבו אתכם? יש כתובת: במקרה של פגיעה בזכויות צרכניות, על הצרכן לפנות בכתב בתלונה למשרד התעשייה המסחר והתעסוקה למחוז הנמצא במקום מגוריו או באמצעות מערכת פניות הציבור:
מחוז ירושלים והסביבה: רחוב דוד המלך 8 ירושלים, ת.ד. 3166 מיקוד 91036 טלפון: 6662034 פקס: 02-6231581
מחוז תל-אביב והמרכז: רחוב מזא"ה 76 תל-אביב, ת.ד. 14021 מיקוד 65789 טלפון: 03-7101567 פקס: 03-5662422
מחוז חיפה והצפון: רחוב פל-ים 15 חיפה, ת.ד. 556 מיקוד 33090 טלפון: 04-8631050 פקס: 04-8671668
מחוז באר-שבע והדרום: קרית הממשלה רח' התקווה 4 באר שבע. טלפון: 08-6264750, או 6264751.
המועצה לצרכנות
המועצה לצרכנות מטפלת בתלונות בשני מישורים: האחד - סיוע לצרכן הפונה מול בית העסק עליו הוא מלין, והמישור העקרוני. במקרים שבהם מתקבלות תלונות חוזרות על נושא מסוים, או במקרים של תלונות בודדות שעולה מהן עניין עקרוני, פועלת המועצה לקידום פתרון כללי, שיביא למניעת נזק לציבור כולו.
לבירורים בנושאי צרכנות ניתן לפנות למועצה לצרכנות בטלפון 03-6241034.
רוצים להתלונן? גם לכך יש כתובת:
פנייה בדואר: ת.ד. 20413, תל אביב 61200.
פקס: 6241035 - 03
אי-מייל: moatza@consumers.org.il
לכל פנייה יש לצרף את המסמכים הרלוונטיים. רוצים לדעת איך להגיש תלונה למועצה. לחצו כאן.
עוד גופים צרכניים:
אמון הציבור הנו ארגון מלכ"ר, הפועל לשנות את התרבות הצרכנית בארץ שינוי יסודי, הן על ידי טיפול בפניות פרטניות, הן באמצעות טיפול עקרוני בתופעות ובדפוסים שעולים מהתלונות ופוגעים בכלל הציבור, והן באמצעות מעקב מצטבר אחר הרקורד הצרכני של כל עסק במטרה לפרסם לציבור עם איזה עסק כדאי לעשות עסקים וממי להיזהר.
בנוסף, מעביר אמון הציבור באופן סדיר מידע לרגולטורים על בעיות שמחייבות התערבותם ומקדם חקיקה צרכנית.
כתובת: אמון הציבור, רח' לבונטין 30, תל אביב
טלפון – 03-5606069
האתר: www.emun.org
רשות ההסתדרות לצרכנות - אירגון צרכנים יציג, אשר מטפל בתלונה כנגד עוסקים למיניהם. טלפון: 03-6921280/1.
שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) - מטפל בתלונות צרכניות
המפקח על הבנקים
היחידה לפניות הציבור בפיקוח על הבנקים עומדת לרשות לקוחות הבנקים בכל עניין בנושא יחסי בנק-לקוח (טל' 02-6552680, פקס' 02-6552668, ת.ד. 780 ירושלים, 91007. או בדואר אלקטרוני pniyotz@boi.gov.il.
בפיקוח על הבנקים מזכירים כי ניתן לקבל מידע בנושא יחסי בנק לקוח במדור הצרכני באתר האינטרנט של בנק ישראל , אשר מכיל מידע רב העשוי להיות לעזר לציבור הרחב בעסקיו עם התאגידים הבנקאיים.
המפקח על הביטוח
חברת הביטוח שלכם מסרבת לשלם לך תגמולים שלדעתכם מגיעים לכם? גבו מכם כפל ביטוח? מחיייבם אתכם להיבדק בפוליגרף לאחר שהיגשתם תביעה? אם בחברה עצמה לא פותרים את הבעיות שלכם, אתם מוזמנים לפנות למפקח על הביטוח במשרד האוצר.
משרד הבריאות
בקופת החולים שלכם לא התייחסו אליכם? לא סיפקו לכם תרופה? רכשתם מזון בעייתי או מקולקל? במקרים אלו הכתובת שלכם היא משרד הבריאות.
לפניות ותלונות שאינן קשורות לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, וכן לפניות בנושא חוק חופש המידע: טלפון: 02-5681318. פקס: 02-6725836. כתובת: רחוב רבקה 29, ירושלים, 93461.
דואר אלקטרוני: pniyot@moh.health.gov.il
לקבילות בכל הקשור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי: ד"ר קרני רובין, נציבת קבילות. כתובת: רחוב רבקה 29 ירושלים. פקס" 02-6714308. דואר אלקטרוני: kvilot@moh.health.gov.il
לפניות ותלונות בנושאי מזון - לחצו כאן.
משרד התקשורת
חברת הסלולר שלכם לא סיפקה לכם שירות ששילמתם עליו? בזק עיצבנה אתכם? אם מוקד שירות הלקוחות של החברות עצמם לא פתר את הבעיה ואתם מרגישים שפגעו בכם, יש לכם כתובת: משרד התקשורת. מחלקת פניות הציבור במשרד מפקחת בנושא טיב השירות ומטפלת בתלונות הציבור של בעלי הרשיונות.
כתובת: אחד העם 9, ת"ד 29107 תל אביב. מיקוד: 61290.
טלפון: 03-5198231.
פקס: 03-5198106.
משרד התחבורה
עליתם על מונית והנהג סירב להפעיל מונה? האוטובוס איחר להגיע לתחנה או שלא עצר לכם? גם לכך יש כתובת ממשלתית. נציבות תלונות הציבור במשרד התחבורה מטפלת בתלונות נגד משרד התחבורה וגופיו המפוקחים.
תלונות נגד נהגי תחבורה ציבורית (אוטובוסים ומוניות), יש להפנות ישירות לאגף תחבורה ציבורית, על פי המחוזות:
חוקר מחוז ת"א והמרכז: רחוב המלאכה 8, תל אביב או פקס מס' 03-5657216
חוקר מחוז חיפה והצפון: שדרות פלי"ם 15 א', חיפה או פקס מס' 04-8632029
חוקר מחוז ירושלים והדרום: רחוב בנק ישראל 5, ירושלים או פקס מס' 02-6663108/22
תלונות ניתן להפנות לנציבות תלונות הציבור באחד מהערוצים הבאים:
באמצעות הדואר: משרד התחבורה, נציבות תלונות הציבור ת.ד. 42, בית-דגן 50250
באמצעות פקס: 03-9545450
תלונות על מוסכים לאיגוד המוסכים: iga2001@netvision.net.il
הרשות לשירותים ציבוריים חשמל
חברת החשמל עשתה לכם נזקים? החשבון שקיבלתם נראה לכם מופרך? ניתקו לכם את הזרם בלי הצדקה? הרשות לשירותים ציבוריים חשמל מפקחת מתוקף תפקידה על מילוי חובות חברת החשמל וטיפול בתלונות נגד החברה. פניית צרכן תתקבל ברשות בכתב בלבד, ובצירוף המסמכים הרלוונטיים: תכתוב הצרכן-חברת חשמל, תשובת חברת חשבל עליה הוא מערער, מסמכים התומכים בעמדתו ועוד.
הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, המחלקה לפניות הציבור, ת"ד 1296 ירושלים. מיקוד: 91012.
פקס: 02-6217122
טלפון: 02-6221369
משרד המשפטים
בית המשפט מורח תיק תביעה שלכם שנים רבות והסוף לא נראה באופק? שופט לא נהג כיאות במהלך משפט? היחידה לפניות ציבור של משרד המשפטים עוסקת במתן מענה לפניות ותלונות בנושאים הקשורים לפעילות המשרד.
טלפון: 02-6466340/321
כתובת: רח' צלאח אדין 29, ת.ד. 49029 ירושלים 91490
פקס: 02-6467085
אי מייל: PNIYOT.TZIBUR@JUSTICE.GOV.IL
משרד החינוך, התרבות והספורט
מכרו לכם ספרי לימוד במחיר מופקע? בבית הספר של הילדים שלכם דורשים דרישות לא הגיוניות ומבקשים תשלומים אסורים על פי חוק. הכתובת שלכם היא משרד החינוך. אגף פניות הציבור במשרד מסייע לתלמידים, להורים ולעובדי ההוראה במימוש זכויותיהם אם אלה קופחו, בשל אי קיום הוראות ונהלים או בשל שרירות לב, התרשלות או הזנחה בטיפול בהם.
טלפונים: 1-800-25-00-25 או בטל' 02-5602711.
כתובת: האגף לפניות ותלונות הציבור, משרד החינוך, רח' דבורה הנביאה 2,ירושלים 91911.
פקס: 02-5602390.
אי-מייל: info@education.gov.il
משרד החקלאות
רוצים להתלונן על התוצרת החקלאית שרכשתם? קניתם פירות, ירקות, עוף או בשר במחירים מופקעים? הכתובת שלכם היא משרד החקלאות.
כתובת: רחוב הלנה המלכה 13 ירושלים.
טלפון: 02-6290100
פקס: 02-6290156
אי מייל: simac@moag.gov.il
משרד התיירות
סוכן הנסיעות שלכם לא גילה לכם את כל האמת על הדיל שהוא תפר לכם, ולא קיבלתם תמורה לכספכם? תייר שאירחתם מעוניין להתלונן על שירות שקיבל בבית מלון או ממורה דרך? כדי להתלונן צריך לפנות למשרד התיירות.
כתובת: משרד התיירות, הממונה על איכות המוצר התיירותי, רחוב בנק ישראל 5, ירושלים. 91009.
התאחדות סוכני נסיעות ותיירות מטפלת בתלונות צרכנים, עם סמכויות של בורר:
כתובת: ביאליק 12 תל אביב, 63324.
טלפון: 03-5269104
פקס: 03-6299476
משרד התשתיות
ספקית הגז שלכם ביקשה מכם תשלום על בדיקת בטיחות? בתחנת הדלק מפקיעים מחירים? יש בעיות תשתית ברחוב שלכם והעירייה לא מטפלת? הכתובת לתלונות נמצאת במשרד התשתיות
מייל: pniot@mni.gov.il
טלפון: 1-700-50-70-30
פקס: 04-8660189
המשרד להגנת הסביבה
העירייה מזרימה לים שפכים, נתגלתם במפגע תברואתי שלא מטופל, ובסופר מרקט מסרבים לקבל בקבוקים במסגרת חוק הפקדון? לשם כך קיימת מחלקת פניות הציבור במשרד להגנת הסביבה.
דואר: היחידה לפניות הציבור, המשרד לאיכות הסביבה , רח' כנפי נשרים 5, ת.ד 34033, ירושלים מיקוד 95464
דואר אלקטרוני: pniot@sviva.gov.il