24 דרכים לשכנע את הילד לקרוא
במקום להיאנח ולהתלונן שהילד לא קורא, במקום להתעקש, להכריח ולהפוך עבורם את הקריאה למטלה מעיקה - עזרו להם, הקלו עליהם והיפכו את הקריאה לאט לאט לחוויה נהדרת ואהובה. הנה כמה רעיונות שיכולים לעזור
הילד, אתם אומרים ולפעמים גם נאנחים, לא קורא. הילד – וגם אחותו – מעדיפים לרבוץ מול הטלוויזיה ולשמור את שיאי הריגוש שלהם למשחקי מחשב. גם אם אתם קוראים בקביעות וספרים חשובים לכם, הם לא משתכנעים. אתם מתעקשים, הקריאה הופכת למטלה מאוסה, הם עושים טובה כשהם קוראים חמש דקות ומיד אחר כך רצים לעיסוקיהם המרובים בתחושת הקלה.
אתם יודעים מה? הם צודקים. לפחות כשהם בכיתה א'-ב, לפעמים גם אחר כך, קריאה היא מיומנות חדשה ושבירה, בעייתית ותובענית. קל יותר ונעים יותר להישאב לעולמות דמיון מתגמלים, צבעוניים ומרצדים על המסכים הביתיים. מה גם שבמשחקי המחשב – בניגוד לספרים – אפשר להתחרות ולנצח בתוך דקות ספורות.
אם אתם מבטיחים להם "תקרא-תצליח" והם מביטים בכם בחוסר אמון - הם צודקים. בעולמם אין עדיין מקום לתכנון קפדני של הצלחה בעוד שנים רבות. הם יחזרו למסכים, אלא אם כן תעזרו להם – ולכם.
פנטזיית הילד השקוע בספר
בעיני, אחד המראות היפים ביותר בעולם הוא זה של ילד שקוע בתוך ספר עד כדי כך שלא ישמע את הקריאה לבוא לארוחת הערב. הנה כמה טיפים שעשויים לחולל את המראה הזה.
1. דוגמה אישית
2. אמנות השכנוע
ספרו לו מדוע אתם קוראים. ספרו לו שבתוך הספרים שיקרא ימצא עולמות דמיון עשירים ומרובים מאלה שיש בטלויזיה או באוסף הקלטות שלו, והעולמות האלה מחכים לו והם רק שלו. הוא צריך לדעת שהקריאה חשובה לכם – ומדוע היא חשובה.
3. לא רק ספרים
4. עיתונים
מצאתם ידיעה שעשויה לעניין אותו? לגזור, להצמיד למקרר ולקרוא ביחד. תגלו – להפתעתכם – שעם מעט עזרה הם מסתדרים גם בלי ניקוד.
5. יחד
שבו איתו, איתה או איתם כשהם קוראים. עם ספר או עיתון משלכם. בראשית הקריאה תידרשו לתפקד כמילון, כמי שיודע "איפה הייתי בספר" וכמפענחים של מופעים מרובי הברות ומאיימים. אתם התמיכה הטכנית במעקש הזה. המשיכו לתמוך גם אם נדמה לכם ש"הגיע הזמן שיקראו לבד".
6. אצבע וסימניה
כדי להיפטר מהסחות הדעת, כדי לדעת איפה היינו, המליצו להם "לקרוא עם אצבע" ולהשתמש בסימניות.
7. אמא / אבא, סיפור
אם אתם קוראים להם לפני השינה, אל תפסיקו רק מפני שהם כבר יודעים לקרוא. אפשר לבחור ספר ארוך יותר, להתחיל – ולהציע שנמשיך לקרוא יחד, למחרת, לאו דווקא לפני השינה.
8. זמן קריאה משפחתי
בתוך סדר היום העמוס שלהם, כדאי למצוא זמן שבו קוראים יחד בשלווה, בלי רעשי רקע של טלוויזיה וסלולריים.
9. לקרוא בכל מקום
כן, אפילו באמבטיה. אז הספר יירטב, אז מה? נייבש אותו. במיטה, גם קצת אחרי שעת כיבוי האורות, כשהם מחביאים פנס ואת עצמם מתחת לשמיכה. בערסל בגינה, על הברכיים שלכם, ואם אין לכם התנגדות עקרונית לכך, גם בשעת ארוחה.
10. דברו על זה
ספרו לקוראים הצעירים על משהו מעניין במיוחד שאתם קוראים עכשיו, ועל מה שזה עתה סיימו לקרוא: מה עניין אותם? מדוע? מה שיעמם? האם היו רוצים לקרוא עוד על דינוזאורים או דווקא על אוצרות באיים רחוקים? על חיות או על פיות?
11. רשימת קריאה
במחברת מיוחדת, אולי אפילו חגיגית עם כריכה קשה, כדאי לכתוב את שמות הספרים שכבר קראנו יחד, ואולי להוסיף לכל שם ציור קטן, או התרשמות: מעניין, מפחיד, משעמם...
12. המליצו, אבל תנו להם לבחור
בראשית הקריאה, אין דבר כזה "בזבוז זמן", גם אם הספר שבחרו ממש לא נראה לכם ראוי. עצם הבחירה היא תחילתה של ידידות עם ספר.
13. לא מוכרחים לגמור
לעולם אל תכריחו אותם לקרוא ספר עד סופו, אם הם לא רוצים. בדיוק כפי שאתם לא מכריחים את עצמכם. העולם מלא ספרים מעניינים, וכיף לגלות אותם – וגם להימנע מכאלה שלא מעניינים.
14. התגברו על בעיית המיתוג
רוב גיבורי הספרים – בניגוד גמור לגיבורי הטלויזיה והמחשב – אינם נהנים ממופעי-מיתוג מחוץ לספר. כדי לעורר בהם ובספרים שהם חיים בתוכם עניין מתמשך, נחוצה עזרה לדמיון: אפשר לשלב גיבור של ספר אהוב במיוחד בחיי היום יום אם שואלים "מה לדעתך איתמר / אמיל / פו / ספיידרמן היו עושים במקרה כזה?". אפשר לפעמים להמחיז סיטואציות מתוך ספר כשהקורא נמוך הקומה מופיע בתפקיד הגיבור, ואפשר להמציא וריאציות והמשכים לסיפורים אהובים.
15. תנו להם (גם) ספרים ממותגים
הערך המוסף של ספר-ספיידרמן לא נופל מזה של גלשן מעוטר בדמותו של ספיידרמן, ומספק חלק מן הצורך באיסוף חפצים שקשורים לדמויות אהובות.
16. לכו לספריה יחד
לפחות פעם בשבוע, במסגרת פעילות כיפית משותפת.
17. התיידדו עם הספרנים במדור הילדים
עזרו לילד ליצור איתם קשר – ולגלות שהם באמת יודעים המון על ספרים ושאפשר תמיד להיעזר בהם.
18. עידוד להקריא
עודדו אותם להקריא סיפור לאח או אחות קטנים. או לכם.
19. השקיעו במנוי על עיתון ילדים
עצם הגעתו של העיתון בדואר, כמו העיתונים של הגדולים, מעוררת תחושת עוצמה ובגרות. הסקרנות כבר תעשה את היתר.
20. עודדו אספנות של ספרים
קנו להם ספרים כ"פרסים" או "הפתעות", קחו אותם לחנות הספרים לבחור מתנות לימי הולדת של חברים.
21. הרבו בשבחים
כל הזמן. הזכירו להם שרכישת המיומנות היא תהליך: הנה פעם קראנו רק ספרים תינוקיים, ועכשיו את ואתה יודעים לקרוא כבר ספרים ארוכים יותר ומעניינים יותר.
22. כיתבו להם מכתבים
לא מוכרחים לשלוח בדואר או במייל, אפשר להניח מכתבי-הפתעה מתחת לכרית. תגידו להם שגם אתם תשמחו לקבל מהם מכתב מדי פעם. או שיר, או בדיחה, או חידה.
23. כתבו סיפור ביחד
כדאי לבחור באנקדוטה משפחתית מוכרת היטב שבה הילד הוא הגיבור, ואם לא יודעים איך להתחיל, תמיד אפשר לחזור ל"פעם כשהייתי קטן ולא ידעתי לקרוא ולכתוב".
24. שוחד
אולי זו לא פסגת הפדגוגיה, אבל זה עובד. בכיתה א', כשלא רציתי לקרוא, קיבלתי בובה נחשקת תמורת כל עשרה ספרים שצלחתי. בסוף כיתה א' הספרים כבר היו חברים טובים יותר מן הבובות, וכך אנו חיים ביחד באושר גדול עד עצם היום הזה.