איך לעבור בשלום לגז
בעוד שבעיית התקינה שמנעה המשך ההסבות לגז נפתרה, מכוניות מוסבות רבות סובלות מבעיות בשסתומים. כך תוכלו למנוע אותן
לפני שבועיים כתבנו כאן על כך שזה כמה חודשים אין אפשרות להסב חוקית מכוניות להנעה בגז, בגלל היעדר תקן מתאים לגז פחממני מעובה (גפ"מ) עבור מכוניות עם מנועים בתקינת יורו 4 החדשה. אז בשעה טובה, הבעיה הזו נפתרה, כאשר הכנסת אישרה בשבוע שעבר תקן חדש.
הזכרנו גם שלא הכל מתנהל חלק בתחום ההסבות, וכי ההיסטוריה הקצרה בארץ העלתה שלא מעט מנועי מכוניות ניזוקו בעת ההסבה לשימוש בגז. אז אם אתם בכל זאת מתעקשים לבצע הסבה לגז, שמחירו כמחצית ממחיר ליטר בנזין 95 אוקטן כדאי שתשמעו לעצותיו והסבריו של ניר דיין, מנכ"ל חברת "ניר-גז" העוסקת ביבוא, הדרכה ושי־ רות למערכות הסבה לגז בארץ. נציין רק כי במחירי הדלק הנוכחיים, הסבה כזו מתחילה להשתלם לאחר כ-25 אלף ק"מ שהרכב עבר, אז מוחזרת ההשקעה של כ-8,000 שקל ברכישת והתקנת הערכה.
"הבעיה נוצרת כיוון שחלק מחברות ההסבה לא עשו את ההתאמות הנדרשות לתנאי האקלים הישראלי ולא התקינו מערכות משמנות לשסתומים", אומר דיין. "מאחר שחלק מהמנועים רגישים לטמפרטורת הבעירה הגבוהה יותר של הגז 550) מעלות לעומת 220 מעלות במנועי בנזין,( הם סובלים משחיקה מוגברת של השסתומים. התופעה בולטת בין השאר בדגמי פורד, מאזדה וטויוטה, והחלה להתגלות רק כאשר המכוניות עברו 40-30 אלף ק"מ מאז תחילת השימוש בגז".
דיין ממליץ גם להיזהר מפני תחנות גז פיראטיות שמשתמשות בגז בישול ולא בגפ"מ ייעודי לרכב, המכונה גפ"מ אוטומטיבי. גז הבישול רווי בשומן ולכלוך, מה שגורם לכניסה רבה יותר של אוויר לתהליך הבערה, מעלה את הטמפרטורה עד ל-1,000 מעלות ומביא לפגיעה חמורה ומיידית בשסתומים. לכן מומלץ מאד לתדלק רק בתחנות הגז המורשות, המשתמשות בגפ"מ אוטומטיבי, המיובא מאירופה.
המלצה נוספת: להקפיד לבצע טיפולים למסנני הגז בכל 15 אלף קילומטר. סתימת המסננים תביא להזרקת גז דליל לתא השריפה ולעליה בטמפרטורה שפוגעת במנוע.
חשוב להיות מוכנים לכך שההסבה תייקר את הביטוח המקיף בכ-500 שקל לשנה, וכי יש חברות שבכלל יסרבו לבטח את מכוניתכם המוגזת.