פיאג'ו MP3 - התוספת שתופסת
פיאג'ו החליטו להמציא את הגלגל. זאת אומרת, להמציא גלגל נוסף. האם ה-MP3 שנחת זה עתה בישראל באמת זכאי לתואר פלא מוטורי? תתפלאו
הדבר הזה שאתם רואים, וטובים הסיכויים שמעולם לא ראיתם עד כה, עונה לשם פיאג'ו MP3. בעצם, יכול להיות שאתם זוכרים אותו מרכיבת ההתרשמות שערכנו עליו, בתערוכת האופנועים של מילאנו - רכיבה ראשונה לעיתונאי ישראלי על הכלי המוזר והחדשני. בינתיים, כשנה לאחר שהחל שיווקו של הכלי באירופה, ומספר חודשים לאחר שפרסמנו את הכתבה שעוררה לא מעט רעש בשוק המקומי, הגיע הבחור החדש לשכונה שלנו.
תקציר מהיר. ה-MP3 הוא למעשה - פחות פשוט מכפי שזה נשמע אמנם - X8 סטנדרטי עם גלגל נוסף מלפנים. צמד הגלגלים נתמכים במתלים נפרדים ונעים עצמאית מעלה-מטה. מה הרעיון? שהכלי יתנהג כמו קטנוע דו-גלגלי, אבל יציע יציבות מובנית כשל כלי רב-גלגלי. מעבר לכך - אותו מנוע 250 סמ"ק של פיאג'ו, עם צילינדר בודד, ארבע פעימות, ארבעה שסתומים והזרקת דלק. וכן, יש גם אחים קטנים עם מנועים בנפח 125 ו-400 סמ"ק, שבינתיים לא מגיעים ארצה. כל השאר - X8.
פיאג'ו MP3. קשה להישאר אדיש (צילומים: טל זהר)
מסובב ראשים
קשה לומר על ה-MP3 שהוא יפה, אבל אין שום בעיה לקבוע כי הוא אחד המושכים ביותר על הכביש המקומי. הארלי עם אגזוז רועש? פאסה. הונדה גולדווינג עם מוזיקה בפול ווליום? קלישאה. כל אחד ואחד שראה אותו נוסע, סובב את הראש. כל אחד שראה אותו עומד, ניגש והתעניין. וכן, הכל בגלל אותו גלגל נוסף מלפנים. אחרי הכל למעט האלמנט הזה, באמת מדובר בקטנוע רגיל ולא גדול במיוחד. אפרופו, די מפתיע לגלות כי רוחבו אפילו צנוע מזה של ה-X8.
מתחת למושב יש תא אחסון ענק שנפתח בעזרת שלט, ובנוסף יש תא נפרד מאחור, שמכיל קסדה שלמה. אין תאי אחסון מלפנים, אבל יש וו-תלייה שימושי. רגלית אמצע יש, רגלית צד אין, ומתחת לכידון נמצא בלם החנייה. לוח המחוונים גדול וברור וכולל מד סל"ד, ובנוסף יש צג דיגיטלי עם שלל פונקציות - מתופעל בעזרת מתג על הכידון. יש נוריות חיווי רגילות, ומספר נוספות המדווחות על המנגנון שנועל את המתלים ומאפשר לעמוד ללא תמיכה. ברגע שהמהירות איטית מ-10 קמ"ש והסל"ד נמוך מ-2,000, המערכת נדרכת ומתריעה על-כך באמצעות נורה.
על כביש רטוב?!
רוצים לתמוך באמצעות הרגל? בבקשה. רוצים להשאיר רגליים על המדרס? לחיצה על מתג תנעל את המתלים ותאפשר עמידה יציבה גם כאשר המנוע דומם. התחלתם לרכב? המנגנון משתחרר עצמאית. נשמע מסובך? 10 דקות ולא תרגישו שמדובר בהתעסקות כלשהי. זה יבוא טבעי.
ואיך הכל עובד ביחד? גם פשוט, וגם מצוין. תנועה ראשונית מהוססת קצת, אך מ-30 קמ"ש הקצב מתגבר באופן מרשים. מנוע ה-250 מתפקד פה היטב, מנוע ה-400 ירגיש נפלא. הוא אמנם כבד ב-30 ק"ג מה-X8, אבל מצליח להסתדר לא רע עם 200 ק"ג "יבשים". תגובת המנוע טובה מאד, התמסורת מדויקת להפליא, ומאפשרת גם זחילה איטית מאד בפקקים.
רגיל-רגיל, אבל מדהים
אבל חשוב מכל, ברגע שה-MP3 נמצא בתנועה, נשכחים כל הפטנטים והוא הופך לקטנוע הרגיל בעולם. יש קצת כבדות זניחה בכידון, וזהו. זווית הצידוד מצוינת ואפשר להשתחל איתו בדיוק, אבל בדיוק כמו כל קטנוע מנהלים אחר. הוא נוח ומרווח בהתאם. אפשר להזיז את הרגליים על המדרס, אין אפשרות לשלוח אותן לפנים. המושב עצמו מעט צר וחסר תמיכה בירכיים, המורכב מאחור יתלונן יותר. המושב שם צפוף, קרוב לרוכב ומחייב הפניית כפות הרגליים החוצה, כדי לא לפגוע ברגלי הרוכב.
וההתנהגות? הכינו עצמכם לפלא מוטורי. רוכבי קטנוע שרגילים לאימת הרכיבה על כביש רטוב, לא יאמינו למה שהכלי הזה מסוגל. לאלה שאינם יודעים במה מדובר, נסביר כי הסנסציה מדהימה. מצבים שהיו מסתיימים בהחלקה מכאיבה לכיס ולגוף, אינם מורגשים כאן כלל. גם פרובוקציות ללא חשבון, יסתיימו כאן בלא יותר מתזוזה קלה. הקטנוע הזה אינו נופל, אינו מחליק, אינו מתרגש מכלום.
ולכך יש להוסיף את ההתנהגות על כביש משובש, מאלה המוכרים לנו כל-כך מרחובות העיר. בקטנוע רגיל הכידון מזדעזע לצדדים? כידון ה-MP3 נשאר יציב לגמרי, והקטנוע בהתאם. כל גלגל מטפל עצמאית בבורות עליהם הוא עובר. הוא ישאר מאוזן גם ברכיבה על תפרי-אספלט בגובה שונה. רוצים לעלות על מדרכה כדי לחנות? אפשר גם בזווית חדה וכמעט במקביל - הגלגל הפנימי מטפס בזמן שהחיצוני נשאר על הכביש. הקטנוע יגלוש מעלה באדישות מעוררת השתאות.
עוד קצת הפתעות? ל-MP, כפי שכבר חווינו בעבר, יש יכולת בלימה לא פחות ממדהימה, כזו שמאפשרת מרחקי עצירה קצרים מכל קטנוע אחר. וככל שהתנאים קשים יותר, היתרון גדול יותר. כביש רטוב? רוכבי קטנוע מהססים, כאן אפשר ללחוץ במלוא הכוח. כביש חלק ומשובש ונוסע מאחור? אין מה להסס. עוצמת הבלימה "יורדת" לשני צמיגים במקום לאחד, ולמערכת מקבילה שמנטרלת אפשרות נפילה. קסם.
נפלא, אבל...
קודם כל, לחדשות המעט פחות טובות. ה-MP3 אינו קטנוע זול. אחרי הכל, מדובר בקטנוע 250 סמ"ק. מעולה ובטוח ככל שיהיה, 49 אלף שקל זה עדיין הרבה כסף. אגב, לא בכל העולם. באיטליה הוא יקר מה-X8 בכ-20%, אצלנו הוא יקר ב-60%. וזה אומר מספר דברים. הראשון: היבואן נדרש לשלם עבורו כנראה מחיר גבוה יחסית, ליצרן שמוכר באירופה כל כלי שהוא משחרר מפס הייצור. השני - מעט מדי רוכבים בפועל ובפוטנציה ירכשו אותו בישראל. על שניהם אגב, נותר לנו רק להצטער.
רק כדאי לזכור. ה-MP, יקר או לא, מציע שיפור מדהים ליכולת הדינמית של קטנוע, ולא היינו מתביישים לומר "גאונות הנדסית". מהנדסי פיאג'ו טיפלו כאן לחיוב באחד הסעיפים הבעייתיים של בטיחות אקטיבית בכלי דו-גלגלי, כל זאת מבלי לפגוע ביתרונות הטבעיים של קטנוע. מה קיבלנו? רכב דו-גלגלי שלא רק בטוח מכל מתחריו האפשריים, אלא גם מהנה לא פחות (ולעיתים קרובות יותר). ובסך הכל, זה אחד מכלי הרכב המהנים והמלהיבים שניתן לרכוש בישראל - ביחס לכסף שתשקיעו.
מנוע | צילינדר אחד, 4 פעימות, 4 שסתומים |
הילוכים | וריאטור |
נפח | 244.3 סמ"ק |
הספק מרבי | 22.5 כ"ס ב-8,250 סל"ד |
אורך | 213 ס"מ |
גובה מושב | 78 ס"מ |
בסיס גלגלים | 149 ס"מ |
משקל | 204 ק"ג |
מיכל דלק | 12 ליטר |
צמיג קדמי | 130/70-12 |
צמיג אחורי | 120/70-12 |
מחיר | 48,990 שקל |
- הכותב הוא עורך אתר האופנועים פולגז