בדיקת תחנות מרכזיות: רמה של עולם שלישי
סוקרי המרכז למחקרים צרכניים בדקו עבור ynet תחנות מרכזיות ברחבי הארץ. הממצאים קשים: סביבת המתנה מיושנת, מלוכלכת, מוזנחת וחשופה לפגעי מזג האוויר, ושירותים מטונפים. ציון כללי: נכשל. מישהו מטפל בך - כתבה שלישית בסדרה
ביצענו את הסקר מאחר שרוב המשתמשים בתחבורה הציבורית כיום הינם תלמידים, צעירים, ואוכלוסייה חלשה שאין ידה משגת להשתמש ברכב פרטי. לכן, יש לעשות ככול שניתן כדי שאוכלוסייה זו לא תרגיש מקופחת ונפגעת פעם נוספת.
תחנת האוטובוסים בקסטינה, ישראל 2007 (צילום: אמיר כהן)
מעבר לכך, המגמה הכללית של משרדי הממשלה ובראשם משרד התחבורה היא להקטין את העומס בכבישים על-ידי צמצום השימוש בתחבורה פרטית והגברת השימוש בתחבורה הציבורית, וכדי לעודד מגמה זו חובה לאפשר לנוסע חווית נסיעה נעימה וטובה.
סוקרי ה"מרכז למחקרים צרכניים" עברו ב-11 תחנות מרכזיות מצפון הארץ ועד לדרומה, ובדקו באופן פיסי את מצבן, את הנוחות ואת חוויית ההמתנה והשימוש בהן. התחנות שנבדקו הן עכו, טבריה, עפולה, חדרה, פתח תקווה, תל אביב, ירושלים, אשדוד, קרית גת, צומת קסטינה ואשקלון.
בכול מקום נבדקו הפרמטרים הבאים: מצבם של רציפי ההמתנה, ספסלי הישיבה, מצבה הפיסי של התחנה (צבע, סיד מתקלף, ריצוף ישן ושבור וכו'). כמו כן נבדק מצב השירותים במקום, האם יש מודיעין לשירות הנוסעים, האם הממתינים מוגנים מפני גשם, קור וחום. בסופה של סקירה ניתן ציון לכל תחנה.
אלו הממצאים:
שם התחנה | מצב רציפי המתנה | האם מקורה | נקיון כללי | שירותים תקינים | גישה לנכים | האם יש מודיעין | ציון |
עפולה | מלוכלך, מיושן, שבור | הרציפים חשופים לרוח, גשם, חום וקור | מלוכלך, ריצוף מיושן ושבור | תשלום (1 שקל). ריח רע וקירות מלוכלכים | יש. כל התחנה בגובה הקרקע | לא היה | 5 |
חדרה | מיושן, מלוכלך ושבור | חשופים לגשם, רוח, חום וקור | שטח התחנה מלוכלך, ריצוף מיושן ושבור | שירותים סגורים ב-18:00 | התחנה בגובה הקרקע | לא פעל | 5 |
פ"ת | מיושן, שבור. מלוכלך קטסטרופה | חשופים לגשם, שמש, חום וקור | מלוכלך. מהמורות ומרצפות שבורות | בתשלום 1 שקל. ריח רע ומים על הרצפה | בגובה הקרקע | לא | 4 |
עכו | צבע וטיח מתקלף. מיושן ומוזנח | חשופים לרוח, גשם, חום וקור | נקי יחסית למרות שהריצוף מאוד מיושן | אין שירותים | בגובה הקרקע | כן | 6 |
טבריה | מיושן ומוזנח | חשופים לתחלואי מזג האוויר | מלוכלך | שירותים מטונפים. 2 תאים בגברים היו סגורים עקב אי שמישות | נכה צריך לעשות סיבוב ארוך מאוד כדי להיכנס לתחנה | לא | 5 |
ירושלים | נקי ומסודר | כל הרציפים מקורים וסגורים. המקום ממוזג | בד"כ נקי ומסודר | ברמה טובה | יש מעלית ומדרגות נעות | כן | 9 |
קסטינה | קטסטרופה | הרוס ושבור | מזוהם | זוועה | המקום בגובה הקרקע | אין | 0 |
אשקלון | מיושן. צבע מתקלף | פתוחים וחשופים לחום וקור | מיושן מלוכלך. ריצוף שבור | ברמה סבירה | בגובה הקרקע | חלקי | 6 |
קרית גת | מיושן, מלוכלך ושבור | חשופים לקור, חום וגשם | מלוכלך. ריצוף מיושן ושבור | סגורים. לא תקינים | יש | אין | 4 |
תל אביב | מיושן ומלוכלך | הרציפים מוגנים מפגעי מזג האוויר | המקום נראה מוזנח | חלקם לא תקינים. בתאים רבים יש לכלוך ומים | יש | יש | 6.5 |
אשדוד | נקי, מסודר ויפה | רציפים מקורים ויפים | נקיים ברמה טובה | תקינים ונקיים | יש | יש | 8.5 |
מסקנות עגומות
כפי שניתן לראות, הממצאים מעידים כי אלו שנאלצים להשתמש בתחבורה ציבורית, סובלים בדרך כלל משירות גרוע ומסביבת המתנה לא נעימה. הציון הממוצע של כל התחנות שבדקנו הוא נכשל - 5.4.
מתוך 11 התחנות שנבדקו 6 קיבלו ציון שהוא בין 0 ל-5. שתי תחנות קיבלו ציון 6, תחנה 1 קיבלה ציון 6.5, תחנה אחת 8.5
ותחנה אחת קיבלה ציון 9.
סקר דומה לסקר זה נעשה לפני כשלוש שנים, ודומה ששום דבר לא השתנה. למעלה ממחצית התחנות שנבדקו, הם ברמה של מדינות עולם שלישי. מדובר בתחנות מיושנות, לא מתוחזקות, כשהפעם האחרונה שהקירות בתחנות אלו ראו מברשת צבע היה לפני שנים רבות, אם בכלל.
דוד עידן, מנכ"ל המרכז למחקרים צרכניים, אומר כי דבר חמור שראוי לתשומת לב מיוחדת היא העובדה, שבמרבית התחנות רציפי ההמתנה של הנוסעים עומדים פתוחים וחשופים לפגעי מזג האוויר: קור, חום וגשם. בבדיקות שנעשו לפני כשבועיים, בימים גשומים, ציינו הסוקרים את העובדה כי הממתינים נרטבו, והתחנות היו מוצפות.
לדברי עידן, יש לקחת נושא זה לתשומת לב רבה, ולמצוא את הדרך לשפץ באופן מיידי תחנות אלה, שאם לא כך, אין ספק שתגבר הנהירה מהתחבורה הציבורית, אל התחבורה הפרטית ובכך יגדל העומס בכבישים, ללא נשוא.
תגובות
מאגד נמסר בתגובה, כי "התחנות המרכזיות שנבדקו באשקלון, ת"א, אשדוד, עפולה, חדרה, עכו, טבריה וירושלים, נמצאות כולן בבעלותה המלאה של חברת נצבא, חברה בת של איירפורט סיטי בראשותו של קובי מימון. התחנות בפתח תקווה ובקסטינה הן בבעלות העירייה ו/או המועצה המקומית הרלוונטית, ומתוחזקות על ידן. מסוף הנוסעים בקרית גת, שאיננו תחנה מרכזית, מתופעל ומתוחזק באופן שוטף ע"י החברות מטרופולין ואגד + תעבורה.
"אגד, כמו מפעילי תחבורה ציבורית אחרים, משלם סכומי עתק מדי חודש, על מנת לקלוט ולהוריד נוסעים במתחמים הללו. בשתיים מן התחנות שבהן אנו פועלים - בעפולה ובטבריה - אנו מפעילים קבלני שירותים, ולאור ממצאי התחקיר יפעל אגף המשק של אגד לשיפור המצב. לגבי התחנה בחדרה - ננסה להאריך את שעות פעילות השירותים. אני מקווה מאד, כי התחקיר יגרום לגופים הרלוונטיים לשדרג, לטפל ולתחזק כראוי את המתקנים שבבעלותם, ולהפכם לידידותיים ונעימים יותר עבור ציבור הנוסעים".
מעיריית פתח תקוה נמסר בתגובה, כי "עיריית פ"ת בשיתוף חב' נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) תחל לשפץ בזמן הקרוב את התחנה וזאת עד לאישור הוועדה המחוזית לתוכנית של ע.פ.ת. באשר לשיפוץ כללי של התחנה הכוללת בתוכה חניון תת-קרקעי עם נגישות למסילת הברזל ומתחם גדול למסחר שבימים אלה אנו מאתרים יזם לביצוע הפרויקט".
מחברת מטרופולין נמסר בתגובה, כי "החברה אינה מפעילה או מתחזקת תחנות מרכזיות, אלא זכאית להשתמש בהן במסגרת הסכמי תשתיות עליהם חתמה עם אגד ונצב"א בתיאום עם משרד התחבורה. במסגרת ההסכמים, האחריות על תחזוקת ונקיון התחנות הינה של אגד וניצב"א ולא של מטרופולין".
לא התקבלה תגובת נצב"א, המתפעלת מספר רב של תחנות. גם משרד התחבורה לא טרח להגיב.
עוד בסדרת מישהו מטפל בך
לא רק השיחה ממתינה: ביקור במרכזי השירות של הסלולריות
לא רק עמלות: איך הבנקים משרתים את הלקוחות