שתף קטע נבחר

 

חדש בצה"ל: שובל - מטוס משודרג ללא טייס

220 קמ"ש, 30 שעות באוויר ו-16 מטר מוטת כנפיים - אלה הם נתוניו המרשימים של הרכש החדש של טייסת הכלים הבלתי מאוישים של חיל האוויר. נא להכיר: שובל

חיל האוויר עלה היום (ד') מדרגה נוספת בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים: בבסיס פלמחים נערך טקס קליטת המטוס החדש - שובל, שהצטרף לטייסת הכלים ללא טייס.

 

"מדובר בכלי הטיס הכי מתקדם והכי חדש, שמסוגל לטוס הרבה יותר נמוך באופן שקט ולבצע משימות רבות ומגוונות - גם כאלה שביצענו עד עכשיו, וגם אחרות שלא היינו יכולים לבצע", הסביר ל-ynet רב סרן ש', מפעיל הכלי החדש והקצין שהיה אחראי לקליטתו בחיל.


מוטת כנפיים - 16 מטר (צילום: אבי מועלם)

 

השובל כבר לקח חלק במלחמה האחרונה בקיץ בלבנון, אולם רק היום קיבל באופן רשמי את המדבקה על סיפונו ובכך הפך לכלי מבצעי בחיל האוויר. מדובר במטוס ללא טייס הגדול ביותר שיש לחיל האוויר, עם מוטת כנפיים של למעלה מ-16 מטר. הוא מסוגל לנוע במהירות של כ-220 קמ"ש, ולשהות באוויר עד 30 שעות - הפרש משמעותי מהשיא היה של מטוסי הסרצ'ר, שיכלו לשהות באוויר לא יותר מעשר שעות.

 

המטוס פותח על ידי התעשייה האווירית ונקלט בחיל האויר בזמן שיא של שנה וחצי מהיום שבו הוחלט על ההצטיידות בו. מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, שנשא דברים בטקס, אמר כי מדובר בקפיצת מדרגה בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים.


30 שעות באוויר. כאן בדרך לנחיתה (צילום: אבי מועלם) 

 

"יכולת הנשיאה שלו - שמגיעה ל-1,150 ק"ג - הוורסטיליות שלו וביצועיו, עומדים בחזית הטכנולוגיה העולמית ויאפשרו לבצע משימות מגוונות בראיה מבצעית", אמר שקדי. "רוחות מלחמה עדיין מנשבות באזורנו ופעמי השלום לצערנו עודם רחוקים, אנו נדרשים להיות ערוכים, אולי יותר מתמיד, לתרחישי המלחמה".

 

מפקד בסיס פלמחים, תא"ל גבי שחור, רמז בנאומו על מקצת מהיכולות של המטוס החדש: "כבר במלחמה בקיץ השתתף השובל במשימות מבצעיות מורכבות, תוך הוכחת יכולות אשר לא היו קיימות בשום מערך אחר. השתתפותו במלחמה סייעה באיתור ופגיעה במשגרים (של קטיושות ורקטות) ובמשימות מודיעין מורכבות נוספות".

 

השובל הוא למעשה הוא המטוס השישי של טייסת המל"טים, שהוקמה ביולי 71'. תחילה נקנו 12 מטוסי מבט ששימשו לצילום תמונות שנעשו בעומק האויב ובגובה רב. לאחר מכן הצטרף מטוס התלם, מטוס ללא טייס לצורכי הטעיה שהופעל במלחמת יום כיפור. ברשימה גם נמצא מטוס השדמית ולאחר מכן ביוני 79' מטוס הזהבן, שהיה הראשון שסיפק מודיעין זמן אמת.לאחר מכן הגיע הסרצ'ר (חוגלה), אף הוא פיתוח של התעשיה האווירית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שקדי. בחזית הטכנולוגיה
צילום: אבי מועלם
מומלצים