סקר: 60% לא מודעים לזכויותיהם המגיעות להם כצרכנים
רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינ"ל: כ-75% מהציבור סבורים כי הכנסת לא מחוקקת מספיק חוקים להגנת הצרכן. 64% לא יקנו ברשתות שיפגעו בעובדים
סקר של רשות ההסתדרות לצרכנות, לרגל יום הצרכן הבינלאומי שיחול ביום חמישי, מלמד כי 60% מהציבור לא מודע לרוב הזכויות המגיעות להם כצרכנים. מהנתונים עולה, כי גברים מודעים יותר מנשים לזכויותיהם. כ-40% מהגברים דיווחו על מודעות בנושאים הצרכניים לעומת כ-30% מהנשים.
המודעות לזכויות אף עולה ככל שעולה הגיל: כ-41% מגילאי 55 ומעלה מודעים לזכויותיהם לעומת כ-28% מגילאי 18-34. האוכלוסייה הדתית-חרדית מודעת פחות לזכויותיה: רק 28% דיווחו כי הם מודעים לזכויות לעומת 37% בציבור החילוני. אחוז גבוה יותר, כ-80% מהנשאלים השיבו כי לדעתם ציבור הצרכנים אינו מודע לרוב זכויותיהם הצרכניות.
למרות חוסר המודעות לזכויות, הסקר מלמד כי 64% מהציבור לא היו קונים באופן קבוע ברשת שיווק כלשהי, אם היו מגלים כי אינה מתייחסת כראוי לעובדים שלה. 29.6% בטוחים שהיו מפסיקים לרכוש מוצרים ברשת ו- 34.2% נוספים חושבים שהיו מפסיקים לרכוש ברשת כזאת.
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, אמר כי "הסקר מראה שהצרכן מתחיל להבין את המשמעות של כח הקנייה שיש בידיו. העובדה שרוב הציבור מוכן להעניש רשתות שאינן מתנהגות בהגינות כלפי עובדיהן רק מראה שהצרכנים מתחילים להבין את השימוש שהם יכולים לעשות בכח הקניה שלהם כדי להביא לתרבות צרכנית הוגנת יותר".
עם זאת, לדברי לוינסון "התוצאות האחרות של הסקר מלמדות כי הצרכנים הישראלים עדיין רחוקים מתודעה ותרבות צרכנית מפותחת".
מאוכזבים מהח"כים
הסקר אף מבטא אכזבה של הציבור בכל הקשור לפעילות הפרלמנטרית בענייני צרכנות. כ-75% מהציבור סבורים כי הכנסת לא מחוקקת מספיק חוקים להגנת הצרכן. לוינסון אומר כי "הארגונים הצרכניים מנסים לקדם כל הזמן הצעות חוק.
אולם למרות שישנם חברי כנסת שנרתמים במסירות למשימה הרי תהליכי החקיקה מתמשכים מאוד בין היתר עקב לחצים שמפעילים גורמים אינטרסנטים ובסופו של דבר הצעות חוק צרכניות רבות לא מגיעות לסיום הליכי חקיקתן".
מהסקר עולה עוד כי הצרכן הישראלי מגלה חשדנות כלפי בעלי העסקים. רק כ-15% מהנשאלים אומרים כי לבעלי העסקים בישראל יש תרבות עסקית הוגנת. רמת האמון עולה, באופן מפתיע, ככל שעולה רמת ההשכלה.
נקודת אור נוספת יש, לדעתו של לוינסון, במספר הישראלים שהיו מוכנים לתבוע בעלי עסקים. כ- 52% השיבו כי היו עושים כן אם היו נפגעים מבחינה צרכנית, ובית העסק לא היה מוכן לפצותם או להשיב להם את כספם.
גברים היו תובעים יותר מנשים: כ-56% מקרב הגברים דיווחו שיתבעו לעומת 49% מהנשים. הדתיים והחרדים נוטים פחות לפנות לביתי משפט. רק כ- 40% מהם היו תובעים לעומת 56% בקרב האוכלוסייה החילונית. אולם הציבור שבקרבו יהיו כנראה הכי הרבה תביעות הוא ציבור העולים החדשים: כ-65% מקרב העולים דיווחו כי יתבעו בעלי עסקים שפגעו בהם מבחינה צרכנית.
הסקר נערך עבור רשות ההסתדרות לצרכנות, באמצעות מכון "גיאוקרטוגרפיה", בקרב 500 גברים ונשים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסיה הבוגרת.
בקניות. לא מודעים לזכויות שלנו
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים