תביעה בצרפת: לעצור הרכבת הקלה בירושלים
ארגון צרפתי פרו-פלסטיני תובע משתי חברות להפסיק את העבודות על תוואי הרכבת הקלה בירושלים: "הרכבת תעודד מגורים בהתנחלויות סביב ירושלים. הפרויקט נוגד את החוק הבינלאומי"
מלחמה בחזית חדשה. ארגון צרפתי-פלסטיני תובע את שתי החברות הצרפתיות המעורבות בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, בטענה ש"הפרויקט נועד לקשר בין ירושלים הכבושה וההתנחלויות הישראליות בירושלים המערבית".
התביעה שהוגשה נגד החברות "ויאוליה" ו"אלסטום" מתבססת על החוק הצרפתי ובמיוחד על הסעיף המאפשר לבית המשפט לבטל כל הסכם שפוגע בסדר הציבורי ובכוונות הטובות. זאת בטענה שהרכבת תפגע באינטרסים הפלסטינים בירושלים הכבושה וככזו - היא נוגדת את החוק הבינלאומי ויש לבטל את החוזים של החברות הצרפתיות עם ישראל.
בשנת 2005 נחתם ההסכם לביצוע הפרויקט בידי קבוצת "סיטי פס". הקבוצה מורכבת מחברת אלסטום העוסקת בייצור רכבות, חברת ההפעלה קונקס, קבוצת ויאוליה והחברות הישראליות אשטרום ופולאר תשתיות.
הארגון טוען כי ישראל מנצלת את המשברים הבינלאומיים והאזוריים כדי ליצור מציאות חדשה סביב ירושלים שלא ניתן יהיה לשנותה, באמצעות הרחבת ההתנחלויות, גדר ההפרדה והרכבת הקלה שנועדה, לדברי התובעים - "להפוך את ההתנחלויות הקרובות לירושלים לחלק מן השכונות היהודיות של העיר ולהקל בכך על תנועת האנשים בהתנחלויות אלה ולעודד אותם לגור בהן". התובעים מסבירים עוד כי הדבר יביא לביסוס האחיזה הישראלית על אזורים חיוניים בירושלים הערבית, ימנע את פיתוח שכונותיה וינתק בינה לבין הגדה המערבית ויפגע בזהותה.
אנשי הארגון מסבירים כי הרכבת הקלה אמורה לחבר בין פסגת זאב בירושלים המזרחית וההתנחלויות הסמוכות - דרך הגבעה הצרפתית, למערב העיר. הארגון טוען כי הרכבת הקלה תביא להפקעת עשרות דונמים מתושבי השכונות בית חנינא, שועפט ושייח-ג'ראח ושכונות ערביות בעיר ינותקו ממנה למעשה.
הארגון קורא לקהילה הבינלאומית להתגייס כדי למנוע את הקמת הפרויקט במתכונתו הנוכחית ולוודא שאף חברה לא תשתף פעולה עם "הפרות של החוק הבינלאומי", כהגדרתו.
דובר קבוצת "סיטי פס", איצ'ו גור, מסר בתגובה: "הרכבת הקלה היא חלק ממערך תנועה חדש בירושלים שאמור לתת פיתרון לבעיות התחבורה בעיר. קבוצת סיטי פס זכתה במכרז לבנות את הקו הראשון בו ישתמשו כל תושבי העיר - יהודים, ערבים ונוצרים - ללא הבדלי דת, גזע ומין".