שתף קטע נבחר

 

טייסי הריסוס הוזהרו לא לטוס ליד רצועת עזה

משרד התחבורה הורה לחקלאי היישובים באזור עזה שלא להטיס מטוסי ריסוס באזור. בצבא חוששים שהפלסטינים יירו במטוסים ויפילו אותם. "אגף הבטחון במשרד התחבורה פועל מעת לעת בהתאם להערכות מצב", נמסר בהודעת משרד התחבורה. ראשי מועצות: מאות אלפי דונמים של שדות וגידולים חקלאיים יופקרו. הנזק - יותר מ-50 מיליון שקל

חקלאי יישובי עוטף עזה זועמים. בימים האחרונים הורו במשרד התחבורה שלא לאפשר למטוסי ריסוס לטוס בשטח המועצה האזורית שער הנגב, מחשש שיופלו. ההנחיה הראשונית התקבלה מצה"ל. "ההנחיה הזו מקפיאת דם ממש, שכן היא מבדילה בין דמו של טייס לדמו של חקלאי, שיכול להמשיך לעבוד סמוך לגבול, ולהיות חשוף לירי", אומר ל-ynet ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר. לאחר הפרסום קיבל שוסטר הודעה לפיה ככל הנראה יחודשו הטיסות של מטוסי הריסוס ביום שלישי.

 

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר כי "אגף הבטחון במשרד התחבורה פועל מעת לעת בהתאם להערכות מצב שמתקבלות, על כן הוחלט לאסור המראות או טיסות של כלי טיס באזורים הללו". בהודעה שנשלחה אל החברות המפעילות מטוסי ריסוס נכתב: "לאור נתונים שבידינו ובהתאם לסמכותי על-פי 'חוק הטייס ביטחון בתעופה האזרחית - 1977, הנני להנחות שאין לבצע טיסות ריסוס בטווח הקטן משלושה קילומטרים מגבול רצועת עזה בכל היקפה. ההנחיה תקפה עד להודעה חדשה".  

 

אין זו פעם ראשונה שמתקבלת הנחיה כזו, אך היא תמיד הוסרה ברגע האחרון, כאשר הצבא העלה מסוקים לאוויר ונתן גיבוי לטייסים הללו. הפעם מתעקשים בהנהלת משרד התחבורה שלא לאפשר את הריסוס והמשמעות היא, לטענת תושבי האזור, שהם יינזקו ביותר מ-50 מיליון שקל.

 

יושב ראש קיבוץ נחל עוז, חיים ילין: "יש כאן נזק כלכלי אדיר. האזור הזה חולש על ייצוא תפוחי האדמה והחיטה שגדלה כאן. כבר זרענו את הזרעים של הסתיו הבא, ואם לא נרסס כעת, המשמעות היא שנצטרך לרכוש זרעים מסקוטלנד והולנד". לדבריו, לא ניתן כעת לרסס באופן ידני או על ידי טרקטורים. "אנו כבר ממתינים ארבעה ימים לריסוס ומאבדים זמן יקר מפני שאחרי הגשם יש כל מיני מזיקים שפוגעים בתוצרת הגדלה, ואם לא נרסס כעת ריסוס מונע ונדשן - הפגיעה תהיה קשה מאוד".

 

גם ילין מתייחס להבדל בין הטייסים לעובדי האדמה: "לא מדובר כאן רק בנזק כלכלי, אלא גם בנזק תדמיתי למדינה, שלמעשה מגינה על טייסי חיל האוויר וטייסי הריסוס, ומזניחה את החקלאים שעובדים פה יום ולילה ממש ליד הגדר. זה פוגע במורל החקלאים, שממילא כבר ירוד".

 

מאז הבוקר מנסים ראשי הקיבוצים וראש המועצה שוסטר להידבר עם הגורמים הנוגעים בדבר ללא הצלחה. "מתירים לחקלאים לפעול כרגיל ליד הגדר, כך גם לטרקטורים, אבל בעצם גם אומרים לנו שהמדינה לא יכולה להשלים עם נפילה של מטוס, זה כבר כנראה יותר מדי. זה מקומם ומרגיז מאוד", אומר שוסטר.

 

ראש מועצת שדות נגב, מאיר יפרח, אמר ל-ynet: "אין לי מילים עדינות להסביר את ההנחיה הזו. פירושה הפקרת מאות אלפי דונמים של שדות וגידולים חקלאיים. במקום שנחייה בבטחון עלינו להפקיר את השדות". יפרח מעריך כי הנזק יעלה על חמישים מיליון שקלים.

 

בתגובה להודעה אמר דובר ועדות ההתנגדות העממית, מוחמד עבד אל-עאל, כי ארגונו לא יהסס לפגוע בכל מה שידו משגת. "אנו יכולים לפגוע בכל מה שזז באזור שלנו או ליירט אותו, בין אם זה בים, באדמה או באוויר. אין שום שימוש אזרחי בישראל וכל הכלים והמשאבים שלהם מתורגמים בסופו של דבר לחלק מהתוקפנות הצבאית שלהם. ראש השב"כ הישראלי הודה כי יש בידינו נשק הרבה יותר מתקדם. אנו נערכים כל הזמן להתמודדות הגדולה עם האויב".

 

החשש: נפילה בשבי

גורמים בצה"ל ציינו כי ההנחיות ניתנו לאחר שנערכו דיונים בצבא מתוך רצון לסכן כמה שפחות את הטייסים. "המצב ברצועה רגיש ומורכב, יש בהחלט מוטיבציה ורצון לפגוע ביעדים ישראליים. מטוס אזרחי מהווה יעד, לעתים קל, ולכן יד לנקוט במלוא הזהירות", אמר גורם צבאי. לדבריו, ההנחיה אינה תחומה בזמן, ותשתנה בהתאם להערכות מצב.

 

בצה"ל מסרבים להתייחס לסוג אמצעי הלחימה שיש בידי אירגוני הטרור שעשויים לפגוע בכלי טיס, אך מציינים כי חיבור של יכולת הברחת אמצעי לחימה ומוטיבציה מספיקים על מנת להבין את האיום.

 

מנתוני שנת 2006 של השב"כ עולה כי מעבר להברחת 20 טילי נ"ט משופרים, אשתקד הוברחו לרצועה דרך הגבול המצרי גם עשרה טילים נגד מטוסים. אחד התרחישים הקיצוניים בצה"ל הוא שמטוס ריסוס ישראלי יופל מעל הרצועה או בסמוך אליה, והטייס יפול בשבי. 

 

בהכנת הידיעה השתתפו ענת ברשקובסקי ועלי ואקד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוסי ריסוס. בצבא חוששים
צילום: גדי קבלו
הוראה ממשרד התחבורה. מופז
צילום: דודי ועקנין
מומלצים