שתף קטע נבחר
 
צילום: חגי אהרון

אל תהיה צודק, היה חכם

אפשר למנוע לא מעט תאונות בעזרת שיקול דעת והגיון בריא. החוק יכול לעמוד לצדכם, אלא שהוא לא תמיד מסוגל לעזור במניעת הגרוע מכל. קבלו כמה עצות פשוטות שיקטינו את הסיכוי שתהיו מעורבים בתאונה - גם לא באשמתכם

חוק בלתי כתוב מספר 1 -  בכביש נהג כאילו בכל רגע נתון אתה עשוי למצוא את עצמך מעורב בתאונה, גם כזו שלא אתה יזמת, אך בהחלט היית מסוגל למנוע. רוכבי אופנוע וקטנוע מכירים את החוק הזה היטב, והגיע הזמן שגם נהגי מכוניות יתחילו להפנים. "נהג באופן הגנתי. דע את מגבלות הסובבים אותך בכביש". אל תתייחס לחוק כאילו הוא-הוא זה שיציל אותך מתאונה. זוכרים את "אל תהיה צודק, היה חכם"? אין זמן טוב מזה כדי להתחיל ליישם אותו.

 

תלמדו מהניסיון של רוכבי האופנועים

אחוז התאונות בהן נפגעים רוכבי אופנוע שלא באשמתם, גבוה מאד. רוכבי דו-גלגלי יודעים את זה, מדריכי נהיגה מתקדמת יודעים את זה, וגם במדור המחקר של המשטרה מודעים לכך. מכיוון שזה המצב, מסגלים לעצמם רוכבים מנוסים שיטת רכיבה "הגנתית", לפיה צופה הרוכב התרחשויות בכביש למפרע, ומכין עצמו בזמן להימנעות מתאונה אפשרית. חותכים אותו לעיתים קרובות כי הוא נמצא ב"שטח המת" של מראות הרכב לפניו? הוא ילמד "לעזור" לנהג לראות אותו. פותחים לו פעם אחת יותר מדי דלת של רכב חונה, כשהוא כבר אינו יכול לבלום? הוא ילמד להאט ולהיזהר מרכב חונה בו יושב נהג. ואלה רק שתי דוגמאות.


הבא בתור לא חייב להיות אתה (צילום: ג'ורג' גינסברג)

 

העניין הוא שרוכבי דו-גלגלי מרגישים עצמם באופן טבעי פגיעים יותר, ולכן מקפידים יחסית על קיום מצוות ה"אל תהיה צודק". אצל נהגי מכוניות המצב בדרך כלל שונה. תחושת הביטחון אותה מעניקים מרכב מתקדם הכולל קורות הגנה ואזורי קריסה, מערכות אלקטרוניות מתוחכמות, כריות אוויר לרוב וחגורות בטיחות, גורמת לנהגים רבים להקל ראש בצורך למנוע תאונה עוד לפני שהיא מגיעה.

 

יש מקרים בהם גם המערכות הכי יקרות ויעילות בשוק אינן יכולות להחליף את המוח האנושי, המסוגל לעבד מצבים ולצפות אירועים באופן שימנע תאונה אפשרית. לקראת החג והטיולים המשפחתיים שיגיעו בקרוב, כדאי לשנן מספר טיפים מועילים שעשויים לעזור לכם, לעזור לאחרים.

 

אל תבלמו סתם - הנהג מאחור לא קורא מחשבות

קחו למשל בלימה חזקה בעת נסיעה בכביש מהיר, כדי שלא "לפספס" פניה למחוז חפצכם. מדובר במתכון כמעט בטוח לתאונה. ממש לא תשנה לכם העובדה שהרכב שמאחור, אם אכן יפגע בכם, יואשם ב"אי שמירת מרחק". את הנזק הגופני שהוא עלול לגרום לכם, שום בית משפט שישלול את רשיונו ויטיל עליו קנס כספי גבוה (או אף ישלח אותו לכלא), לא יוכל למנוע. זכרו: בלימה חזקה ולא צפויה במהלך נסיעה מהירה היא הזמנה לתאונה, לא פחות. בעיקר אמורים הדברים לבעיות של רכב כבד, אשר גם כך סובל ממרחק בלימה ארוך במיוחד. לא תמיד שומרים הנהגים על המרחק המינימלי הנדרש מהרכב שלפניהם. העובדה שהם לא עושים כך, מחייבת אתכם, החרדים לשלומכם ולשלום שאר הנוסעים, לעשות את העבודה עבורם. זכרו לאותת זמן רב מראש, הכינו את הנהג שמאחור לעובדה כי אתם עומדים להאט.

 

תכננו מראש את המסלול. טעיתם? אל תעשו שטויות

כאשר אתם נוהגים ליעד שאינכם מכירים, הכינו עצמכם מבעוד מועד - כולל שינון הדרך. כך תמנעו מעצמכם פעולות נהיגה פתאומיות ומסוכנות. אם אתם מתקרבים ליעד, זכרו להאט באופן הדרגתי ולמנוע משאר הנהגים בלימה חזקה ומפתיעה. אל תעצרו בשום אופן במסלול הנסיעה, אלא השתמשו בו לכל היותר להאטה. צריכים לעצור? עשו זאת במקום מסודר, בצד. חלפתם בטעות על-פני היעד? לא קרה דבר. מקסימום תאחרו במספר דקות. המשיכו עד המחלף הבא, הסתובבו וחזרו. ומיותר לחלוטין להזכיר שנהיגה לאחור בכביש מהיר, גם בשולי הכביש, אינה רק לא-חוקית - היא שקולה לניסיון התאבדות.

 

מזהים בלימה אפילו במכונית רחוקה? תתחילו להתכונן

יש כמובן דרכים נוספות למנוע תאונה. נוהגים בתנועה צפופה אך מהירה ומזהים כי המכוניות מלפנים החלו לבלום? גם אם בזו שלפניכם עדיין לא נדלקו אורות הבלימה, הכינו עצמכם לקראתה, או אפילו החלו בבלימה קלה, כזו שתדווח לאלה שמאחוריכם כי הם עשויים להידרש לבלום בחוזקה בעוד זמן קצר. נוהגים בכביש עם מסלול לכל כיוון, ומזהים מולכם שיירה ארוכה מתקרבת? קחו בחשבון שבין

עשר-עשרים המכוניות שהתקבצו מאחורי משאית איטית למשל, יש חסרי סבלנות שינסו לעקוף. הכינו עצמכם מראש, עברו כמה שניתן לצד הימני ביותר של המסלול. כך גם תוכלו לזהות מוקדם יותר אם מישהו יצא לעקיפה ויסכן אתכם.

 

תנו לאחרים לטעות ואל תנסו לחנך

זיהיתם כי הרכב שלפניכם אינו שומר על קו ישר, אלא נע לימין ולשמאל בתוך מסלול הנסיעה? אל תצמדו אליו, כי ייתכן והוא מצא זמן לעסוק בחיפוש תחנה ברדיו, שליחת SMS או מחפש מוצץ שנפל. האטו בזהירות ופתחו מרחק גדול יותר ביניכם, לפחות עד שהכביש יהיה נקי לחלוטין ממכוניות ותוכלו לעקוף אותו במהירות ובביטחה. נוהגים בדרך רב-מסלולית ומזהים מאחור מכונית או אופנוע שמזגזגים בין המסלולים ומתקדמים לעברכם במהירות? שמרו הן על מהירות הנסיעה והן על המסלול בו אתם נמצאים. זו הדרך הטובה ביותר "לעזור" לנהג או לרוכב להמשיך לדרכו המסוכנת. אל תנסו לחסום, אל תנסו לפנות לו דרך.

 

בקיצור: היו עירניים לנעשה סביבכם על הכביש, ואל תסתפקו בנהיגה נכונה בלבד. נסו לעזור לאחרים על הכביש להמנע מתאונה אפשרית. אחרי הכל, גם אתם עשויים להרוויח מכך. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אפשר למנוע תאונות על-ידי ריכוז וצפייה נכונה של המצב בכביש
צילום: זאב דזיאלושינסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים