שתף קטע נבחר
 

אני מחבל? חצופים שכמותכם

מישהו באמת חושב שהציבור מטומטם, ומשתמש לנוחותו בטרמינולוגיה ביטחונית לטובת הסברה על בטיחות. למשה קונפורטי נמאס מקמפיינים חסרי טעם

לא יאמן. אחרי כל השנים האלה, וכל הקמפיינים המזוויעים שלא עזרו מאומה, מישהו עדיין מייעץ לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לעשות שימוש בסלוגנים מגעילים. כך, ולא פחות. אם להאמין למהות הקמפיין שעלה כעת לאוויר, זה שהחליף את "תאונות דרכים - אנשים מתים מזה" ב"תאונות דרכים - טרור בכבישים", בכל רגע נתון נוהגים אלפי מחבלים מתאבדים בכבישי ישראל, בדרכם לפיגוע טרור. מישהו ברשות מניח כנראה שהציבור כה מטומטם, עד ששימוש בטרמינולוגיה השאולה משיח הביטחון, תעזור לפתור גם את בעיית הבטיחות בכביש. למה? ככה.

 

ובאמת תסלחו לי על שאיני מצטרף לאופנת ההאשמת הנהג הישראלי ה"פושע", כמו במקרה של קמפיין הילדים הצעירים שחוצים את הכביש. או הנהג הישראלי הרוצח, כמו בקמפיין נהיגה ואלכוהול. תסלחו לי גם שאיני משתכנע מהשוואת הנהג הישראלי למחבל, רק כי יש נהגים עבריינים שעוברים באדום והורגים משפחות חפות מפשע. בקצב הזה, הקמפיין הבא יהיה הנכון מכולם, כי הוא ישווה את הנהג הישראלי למתאבד.


סליחה, אבל כך אנו נראים להוגי הקמפיין? (צילום אילוסטרציה: איי אף פי)

 

ואם אתם לא מבינים מה הבעיה עדיין, כנראה שלא שמתם לב לעניין פעוט אחד. את מי בדיוק מנסים לשכנע בהאשמות ובכינויים שאין אלימים מהם במדינה כמו שלנו? את אלה שלעולם לא יחצו צומת באדום, ולעולם יאטו לפני מעבר חצייה ולא ינהגו שתויים? האם מישהו משלה את עצמו ששימוש במילים "פושע", "רוצח" או "מחבל", באמת מזיז לאלה שמועדים לבצע את העבירות האלה? האם מישהו מניח כי נהגים שעשויים לעבור עבירות קשות כל-כך, מתעכבים לקרוא אותם על נתיבי איילון (תוך הסחת דעת, אגב...). האם לא ברור לקמפייניסטים המבריקים של הרשות, שנהגים מועדים עסוקים באותה עת לזגזג בין מסלולים, לעקוף מימין ולנהוג בפראות בדרך לתאונה הבאה בה יהיו מעורבים?

 

תכל'ס, אי אפשר להימלט מהעובדה המעציבה אך לא חדשה. הקמפיינים האלה, כמו אלה שקדמו להם ולצערי כמו אלה שיגיעו בעתיד, נראים יותר ויותר כצורך לנצל תקציב נדיב, או חמור מכך (והגיוני לא פחות), לכסות על אי-עשייה אמיתית. לא נראה לכם מוזר שהקמפיינים האלה מופיעים בכל פעם דווקא אחרי תאונות מחרידות, כאלה שמטלטלות את הרגשות של כולנו בכל מקרה? לא שמתם לב שמדובר אם כך בתגובה מקרית וחפוזה, ולא בקמפיין יזום וחכם, כזה שצריך להתבצע לאורך כל ימות השנה?

 

שלא תהיה לכם טעות. נהיגה בשכרות, חציית צומת באדום, אי הקפדה על חציית ילדים ועקיפה על פס לבן הן עבירות חמורות. חמורות מאד. כאלה הדורשות התייחסות רצינית, טיפול הולם, רצינות מערכתית וענישה חמורה. אבל מה שעושים הקמפיינים האלה, הוא שום דבר מכל הנאמר, המובטח, הדרוש. שוב מספרים לאזרח מה הבעיה, אבל לא עושים שום דבר באמת כדי לפתור אותה.

 

חבל שלרגל הפסח, במקום לנסות לתת תקווה למציאות אחרת, בחרו לשקף אותה באופן אגרסיבי ומיותר, שאינו תורם דבר. מישהו בחר דווקא בתאריך הזה ליידע אותנו שיש טרור בדרכים. באמת, מזל שסיפרתם לנו. אולי במקום לקשקש, תעשו את מה שצריך כדי למנוע את הטרור, ותפסיקו לדבר רק בסיסמאות. למשל, תשתמשו בידע הרחב שנרכש בכל העולם, והוכיח כי קמפיינים של הפחדה והטפה אינם יעילים לאורך זמן?

 

אולי תנסו, פעם אחת, לחנך כמו שצריך, להסביר כמו שרצוי, להראות את הדרך הנכונה, ולא להשתמש פעם אחר פעם בסיסמאות נבובות וצבעים עזים. אולי תעזבו כבר את הנהג שבסך הכל רוצה לחזור הביתה בשלום, ותתמקדו בעבריינים האמיתיים? תתעוררו כבר.

 

הכותב הוא מנכ"ל 'דרך חיים', למניעת תאונות דרכים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא נסחפנו?
צילום: אבי מועלם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים