היסטוריה: טויוטה עקפה את ג'נרל מוטורס
יצרנית הרכב היפנית הפכה ברבעון הראשון של 2007 לגדולה בעולם - והורידה את ג'נרל מוטורס למקום שני לראשונה מזה 76 שנה. עידן מוטורי חדש?
כבר לא יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם. כשבועיים לפני שהיא מפרסמת את הדו"חות הכספיים הרשמיים לשנת הכספים 2006, נודע כי טויוטה תתברג ברבעון הראשון של 2007 כיצרנית הרכב הגדולה בעולם. זוהי פעם ראשונה ב-76 שנה בה מתרחש שינוי בצמרת תעשיית הרכב.
לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, טויוטה עקפה ב-90,000 מכוניות את ג'נרל מוטורס, קונצרן הרכב הגדול ביותר בעולם מ-1931 ועד עתה. כמו כן, לקראת פרסום הדו"חות הכספיים, גוברות ההערכות לפיהן טויוטה תדווח על רווח שיא של 19 מיליארד דולר (יותר מ-77 מיליארד שקל) לשנת 2006. זאת בשעה בה ג'נרל מוטורס האמריקנית ממשיכה להזיע עם הפסדי עתק.
טויוטה יכולה לשמוח (לפחות מחוץ למסלול הפורמולה 1). צילום ארכיון: איי פי
על-פי הדיווחים, טויוטה מסרה 2.35 מיליון מכוניות מדגמי דייהטסו, הינו, טויוטה ולקסוס. זאת, לעומת 2.26 שמסרה ברבעון הראשון חברת ג'נרל מוטורס, בין היתר מדגמי אופל, ביואיק, הולדן, סאאב, פונטיאק, קאדילק ושברולט. לפי תוכניות טויוטה, בכוונתה למסור השנה 9.34 מיליון יחידות, 6% יותר מבשנה שעברה. קונצרן GM לא מפרסם תחזיות שנתיות.
רווחי שיא
לפי דיווח של עיתון העסקים "ניקיי", טויוטה תציג זינוק של 20% ברווח התפעולי, ותתעלה אפילו על תחזיותיה האופטימיות ביותר. זאת, תודות לשוק האמריקני
שרוכש יותר ויותר מכוניות יפניות בכלל, וטויוטה במיוחד. התוצאה המשוערת היא רווח תפעולי גבוה מהתחזית ובשיעור של 19 מיליארד דולר.
לגידול ברווחים אחראית צמיחה של כ-10% במכירות רכב, שהסתכמו בסכום הדימיוני של 202 מיליארד דולר, כך לפי ההערכות. הדגמים שמובילים את הגידול במכירות הם בעיקר הראב4 המחודש, דגמי לקסוס (בראשות ה-LS החדשה), והקאמרי - מכונית הנוסעים הנמכרת ביותר בארצות הברית מזה שנים.
מדובר בחדשות המוכיחות שוב עד כמה קשה מצבן של יצרניות הרכב האמריקניות. טויוטה מוכיחה כי הפוטנציאל המסחרי קיים, וכי הלקוחות מעדיפים את התוצרת הזרה (שבחלקה מיוצרת על אדמת אמריקה וחלקה מיובאת). כן מדגימה טויוטה (שוב) את יעילותה הכלכלית מעוררת ההערצה, שמובילה לאחד משיעורי הרווח הנקי הטובים בתעשיית הרכב, ובכלל.