שתף קטע נבחר

 

17 נהרגו באסון האוטובוס, איש לא ייכלא

בית המשפט המחוזי בנצרת גזר הבוקר עבודות שירות וקנסות על המורשעים באסון "אוטובוס הפנויים פנויות" לפני כשמונה שנים. בעלי חברת ההסעות ומנהל המוסך נשלחו לעבודות שירות. רישיונו של הנהג, אפי תקומי, נשלל על תנאי לשנה. עורכי דינם של הנאשמים הביעו פליאה על העובדה שאף גורם במע"צ לא נתן את הדין על התאונה

שבע וחצי שנים לאחר תאונת ה"פנויים פנויות", בה נהרגו 17 בני אדם ונפצעו 37, גזר היום (ד') בית המשפט המחוזי בנצרת עונש של עבודות שירות על בעלי חברת ההסעות "ז'ק יולזרי", יהודה ושלמה יולזרי. מנהל המוסך, עבד פאנוס, נשלח גם הוא לעבודות שירות ורישיונו של נהג האוטובוס, אפי תקומי, נשלל על תנאי למשך שנה.

 

כל הארבעה הואשמו בהריגה, אולם זוכו והורשעו בעבירות קלות יותר, בהן כאלו הקשורות לניהול המוסך, עבירות תעבורה (ביניהן סטייה מנתיב תעבורה, נהיגה בחוסר זהירות ואי בדיקת לחץ אוויר בצמיגים) ועבירות של קבלת דבר במרמה וזיוף.

 

במעמד גזר הדין הסבירו השופטים כי בהחלטתם לקחו בחשבון את הזמן הרב שחלף, "החרב שריחפה מעל ראשם של הנאשמים והעובדה כי מדובר באנשים מן השורה ללא עבר פלילי". מנגד, הסבירו, עמד האינטרס הציבורי ועל כן גזרו על יהודה יוליזרי אותו הגדירו "הרוח החיה בחברה" שישה חודשי מאסר בפועל אותן ירצה בעבודות שירות וארבעה חודשי מאסר על תנאי. בנוסף נגזר עליו קנס בסך 25 אלף שקלים.

 

על שלמה יוליזרי גזר בית המשפט ארבעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בעבודות שירות, ארבעה חודשים על תנאי וקנס על סך 15 אלף שקלים. את רשיונו של הנהג תקומי שלל בית המשפט על תנאי למשך 12 חודשים ועל מנהל המוסך פאנוס נגזרו שלושה חודשי מאסר בפועל אותם ירצה בעבודות שירות וקנס כספי בסך עשרת אלפים שקלים.

 

הנאשמים עצמם סירבו להגיב לגזר הדין ומיהרו לצאת מבית המשפט אולם פרקליטיהם - עורכי הדין יחיאל כשר ומיכה פטמן - אמרו כי מדובר בעונש כבד: "בסיטואציה אחרת, על עבירות כאלו תיק כזה היה מוגש לבית משפט השלום והיה מסתיים בדיון אחד עם תוצאה קלה בהרבה. כאן אנו מדברים על אנשים שעברו שבע שנים של עינוי דין, לא היה להם יום ולא לילה, ולכן העונש שנגזר עליהם כבד".

 

התאונה: כרוניקה של מחדל ידוע מראש

התאונה אירעה ב-9 באוקטובר 1999, כאשר 54 נוסעים מחוג פנויים ופנויות יצאו בבוקר שבת לטיול בגליל ובגולן. סמוך לשעה 10:45 פנה האוטובוס שמאלה בצומת גולני, כאשר קרוב לכפר עילבון החל לרדת גשם. הנהג תקומי איבד לפתע את השליטה על כלי הרכב, החליק מימין לשמאל והידרדר לתהום כשהאוטובוס מתהפך שוב ושוב. כוחות ההצלה שהגיעו למקום הזדעזעו מהמחזה הנורא וסיפרו כי האזור היה זרוע בגופות הרוגים ובפצועים שזעקו לעזרה. "זה היה כמו שדה קרב", אמרו.


התאונה. 17 הרוגים, עשרות פצועים - "כמו שדה הקרב" (צילום: אפי שריר)

 

מכתב האישום שהוגש בעקבות התאונה עלה כי תקומי התקבל לעבודה בחברת "ז'ק יוליזרי" מספר חודשים לפני התאונה, ללא שום ניסיון בנהיגת אוטובוס נוסעים. את אוטובוס התאונה קיבל לידיו ימים ספורים לפני האסון, אך איש לא טרח לעדכן אותו כי במערכת ההאטה החשמלית של האוטובוס, שהינה חלק ממערכת הבטיחות, התגלתה תקלה.

 

לאחר הגשת כתב האישום, התגלה דו"ח גנוז של מע"צ ובו מסמכים המעידים על-כך שימים ספורים לפני התאונה גילו עובדי החברה "חומר שחור מוזר על הכביש", בנתיב בו נסע האוטובוס מאוחר יותר. כשהרטיבו את החומר התברר שהוא הופך לחלקלק מאוד במגע עם מים, אך למרות הדו"ח שכותרתו "סכנת החלקה", ובו נכתב כי יש סיכוי רב לתאונות קטלניות, לא טרח איש ממע"צ לעדכן את הגורמים האחראים. גם לאחר התאונה הוסיפו במע"צ לשתוק, אולם כאשר התקבל המידע הופסק המשפט, החומר הועבר לידי המשטרה ובמשך שנתיים התנהלה חקירה בעקבותיה תוקן גם כתב האישום.

 

לפני יותר כשנתיים וחצי התאבד מהנדס המחוז במע"צ, יצחק הרשקוביץ', אשר נכלל ברשימת הנאשמים. בני משפחתו הטיחו טענות קשות בתקשורת, ובמיוחד בערוץ 2 שפירסם תחקיר על התאונה. גם סמנכ"ל האחזקה במע"צ, ראובן יום טוב, לא זכה לשמוע את הכרעת הדין היום, מאחר שבמהלך השנים מאז התאונה נפטר ממחלה קשה.

 

עורכי דינם של הנאשמים הביעו היום תמיהה על העובדה שאף גורם במע"צ לא נתן את הדין על כך שהתעלמות מתקלה בכביש הייתה בין הגורמים העיקריים לתאונה.

 

לפני כארבעה חודשים, כאמור, זוכו הנאשמים ובהם בעלי החברה ונהג האוטובוס מכל העבירות שיוחסו להם, בהן הריגה וחבלה חמורה בנסיבות מחמירות. בית המשפט קבע כי התאונה נגרמה בעיקר כתוצאה מאותו חומר שחור שנמצא על הכביש, עליו ידעו במע"צ אך לא דיווחו הלאה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
נאשמי הפרשה. זוכו
צילום: חגי אהרון
מומלצים