בביטוח הלאומי פועלים מאכערים תמורת שירותי מין
מכת המאכערים בשירות הציבורי - כבר ב-2004 קבעה ועדה מיוחדת שהמאכערים משחיתים את הביטוח הלאומי, אך מסקנותיה לא יושמו עד היום. במשרד הרישוי בחולון פועלים 25 "מאכערים" בהם עושים שימוש רבע מהפונים למשרד הרישוי. עוד מצא המבקר כי לפחות ב-18 רשויות מקומיות פועלים מאכערים ללא כל הפרעה
בשירות הציבורי יש פעילות ענפה של "מאכערים" המתווכים, תמורת שכר והטבות, בין האזרחים לפקידים שאמורים לספק שרות. כך קובע מבקר המדינה. לדבריו, התופעה פוגעת בשירות הציבורי ובמרבית הציבור, שאינו משתמש בשרותי ה"מאכערים".
עוד מדו"ח המבקר:
- אולמרט התערב שלא כדין לטובת עיריית ת"א
- מס הכנסה: לא גובים קנסות מעברייני מס
- רשות המסים: מחדל במאבק בחשבוניות הפיקטיביות
- כך ממנים דירקטורים בחברות הממשלתיות
- מי אישר את המענקים ליו"ר רשות שדות התעופה?
- מרמים אותנו במשקל ובמונה ואיש לא עושה דבר
הדו"ח מדגיש כי "אין פסול בכך שאנשי מקצוע מייצגים תושבים מול הרשויות", אך קובע כי במקרים רבים תושבים מקבלים ייצוג מאנשים בלתי-מקצועיים או ייצוג שאינו אתי, כולל שוחד ומתן טובות הנאה לעובדי הרשויות.
משרד הרישוי: 25 "מאכערים" בחולון
המבקר מדווח על "פעילות עניפה של מאכערים" במשרד הרישוי בחולון. הדו"ח קובע כי 25 "מאכערים" עזרו ל-24.7% מהאזרחים שפנו למשרד, הכניסו את מכוניותיהם למתחם המשרד בלילה ו"סידרו" להם שירות תוך זמן קצר, בזמן ששאר התושבים נאלצו לחכות ימים שלמים בתור. ה"מאכערים" מספקים שירות גם לאזרחים מחוץ למרכז הארץ, בניגוד לחוק.
המבקר מציין כי מנהל מחוז תל-אביב במשרד הרישוי הורה לעובדים לתת שירות רק למי שמגיע לעמדה בעצמם, אך ההנחיה לא יושמה. המבקר מעיר כי שעות קבלת הקהל במקום הן קצרות מדי והשירות הוא לקוי, וכתוצאה מכך נוצרים תורים ארוכים, המאפשרים ל"מאכערים" לפעול.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה למבקר כי המשרד יבצע בדיקה כוללת ויסודית של הנושא וישנה את נוהלי העבודה כדי לשים קץ לתופעה.
הביטוח הלאומי: ייצוג תמורת שירותי מין
דו"ח המבקר קובע כי תושבים רבים הפונים למוסד לביטוח לאומי לקבלת קצבאות, משתמשים ב"מאכרים", חלקם עובדים לשעבר בביטוח הלאומי, המסייעים למבוטחים באמצעות "טיפוח קשרים אישיים באמצעים שאינם אתיים, וחלקם אף לא חוקיים".
הביטוח הלאומי הקים בעבר ועדה לבדיקת התופעה. הוועדה מצאה כי ה"מאכערים" משחיתים את המערכת, מאפשרים תשלום קצבאות שלא כדין ומנצלים את המבוטחים, בין השאר באמצעות מתן "שירותי מין". הוועדה קבעה כי ה"מאכערים" פועלים כיוון שהטיפול של הביטוח הלאומי בתביעות הוא ממושך, מסורבל ולא יעיל, נהליו אינם ברורים ועבודתו אינה שקופה, וכיוון שהביטוח הלאומי אינו נוקט אמצעי הרתעה נגדם. הוועדה גיבשה המלצות לטיפל בתופעת ה"מאכערים".
אלא שמבקר המדינה קובע כי המלצות הוועדה, שאומצו באוגוסט 2004, לא יושמו עד יולי 2006. בניגוד להמלצות הוועדה, הביטוח הלאומי עדיין לא אסף מידע מסודר על ה"מאכערים". הביטוח הלאומי גם אינו מספק עדיין מדריכים למבוטחים, שיסייעו להם במקום ה"מאכערים", וזאת בניגוד להמלצות הוועדה.
הביטוח הלאומי מסר למבקר בתגובה כי הוא נקט שורת צעדים כדי לצמצם את פעילות ה"מאכערים", כולל: קיצור זמן ההמתנה לקבלת השירות; הפעלת מענה טלפוני ושירותי תרגום לרוסית, ערבית ואמהרית (כדי לסייע לאוכלוסיות הנזקקות ל"מאכערים" לצורך תרגום מידע, ת.ג.); הפעלת אתר אינטרנט ובו מידע על זכויות המבוטחים; העסקת מתורגמנים שתפקידם לסייע למקבלי השירות; סדנאות הדרכה למבוטחים.
הרשויות המקומיות לא מטפלות ב"מאכערים"
הדו"ח מצא פעילות של "מאכערים" גם ב-18 רשויות מקומיות. בדיקת המבקר העלתה שרובן לא נקטו צעדים לטיפול בתופעה. למעלה מ-75% מהעיריות לא הגדירו מי מורשה לייצג את התושבים בפניהן ולא ביצעו רישום מסודר של המייצגים.