שתף קטע נבחר

שביל ישראל: בקרוב גם באופניים

בתוך כמה שנים גם בארץ יהיה שביל לאומי שבו נוכל לרכוב מהחרמון ועד לאילת. המאמץ הפיזי שברכיבה רק יעצים את חווית "כיבוש" אתרי המורשת שבדרך, ואפשר כבר לדמיין את העלייה האיטית לירושלים ואת הציפייה להיכנס בשעריה

יותר ויותר מטיילים יוצאים למסע רגלי מאתגר וחוצים את הארץ לאורכו של שביל ישראל. גם בענף האופניים מעוניינים במסלול דומה, ומזה כשנה מתקדם לו פרוייקט שביל ישראל לאופני הרים. בעוד מספר שנים, כך לפי התכנונים, גם למדינת ישראל יהיה שביל אופניים לאומי. 

 

הרעיון המרכזי של רשות הטבע והגנים וקק"ל, יוזמות הפרוייקט, הוא ליצור שביל אופניים רציף ורכיב שראשיתו בגבול הצפוני של המדינה וסופו בגבולה הדרומי ומטרתו לקרב ולחזק את תיירות הפנים והחוץ למורשת ישראל ולידיעת הארץ. לפי התכנון, השביל יתאים הן לרוכבים מקצועיים והן למתחילים ולמשפחות, ויהיה נפרד משביל ישראל להולכי הרגל הקיים כיום. רק באזורים מסויימים שבהם יתאפשר, תהיה חפיפה בין השבילים.

 

שביל ישראל לאופניים יעבור באתרים האטרקטיביים ביותר לאורכה ולרוחבה של ישראל, כולל אתרי טבע, נוף ומורשת, שיחשפו את הרוכבים למגוון התרבויות והאוכלוסיות בארץ. המסלול המתוכנן יסומן וישולט בשילוט המתאים לרוכבי אופניים ויהיה מורכב ממקטעים המתאימים באורכם ליום רכיבה אחד. בנוסף, יעבור השביל במרכזי רכיבה המספקים שירותים מתאימים לרוכבי אופניים כגון שירותי אירוח, מזון ולוגיסטיקה לרוכבים.


לא רק למקצוענים (צילום: רפי דלויה)

 

מהחרמון לאילת באופניים

חציית המדינה במסלולי שטח על אופני הרים נמשכת בין 10 ל-30 יום, תלוי ביכולתם הפיזית של הרוכבים, במסלול הרכיבה ובמשך העצירות באתרים שבדרך. אולם עד היום, רק רוכבים בודדים עשו זאת במסלול שטח, בעיקר בגלל הקשיים הלוגיסטיים הרבים הכרוכים בכך. שביל האופניים של ישראל אמור לפתור את הבעיות הללו ולספק מידע ומענה לקשיים לכל אורכו, וכך, מקווים היזמים, יצטרפו מטיילים ותיירים אל ההרפתקה המאתגרת הזו.

 

אפשרות חשובה נוספת הנלקחת בחשבון היא התאמת השביל ל"תיירות חוזרת" - רוכבים המקדישים את חופשת הקיץ לצפון הארץ, עשויים לשוב בחורף ולרכוב את חלקו הדרומי של השביל.

 

בשנה וחצי האחרונה גייסו הגופים שיזמו את את הפרויקט את תמיכתו של אחד היהודים העשירים בעולם, סטיבן ברונפמן, והצליחו לגייס גם מספר רב של תומכים, ביניהם המשרד להגנת הסביבה, משרד התיירות, משרד החקלאות, משרד המשנה לראש הממשלה, משרד הפנים ואיגוד האופניים הישראלי. 

 

כבר בשלב א' של הפרוייקט התגבשו קבוצות עבודה המחולקות לצוותים אזוריים ולצוותים מקצועיים. כעת, עומד הפרוייקט לעבור משלב א' לשלב ב' וכל קבוצה אמורה להגיש את מסקנותיה. בשלב השני, המתוכנן להימשך כשלוש שנים, תתכנס מנהלת הפרויקט לתכנון התוואי המפורט שבו יעבור השביל. התכנון יתבצע בעזרת רוכבים, אנשי התיירות במועצות האיזוריות ובעיריות, ומתכננים מטעם קק"ל ורשות הטבע והגנים.

 

אנשי הפרוייקט מבטיחים כי 100 ק"מ מהשביל יהיו כבר מסומנים בשטח בשנת 2010. למעוניינים, מובילי הפרויקט מפרסמים פרטים אודות התקדמות התהליכים וניתן למצוא חומר רב באתר האינטרנט של השטחים הפתוחים בישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גם בארץ יהיה שביל לאומי
צילום: אייל הרשטיק
יהיו שלטים ומתקנים מתאימים
צילום: אייל הרשטיק
מומלצים