אופנועים מעורבים פי 4 בתאונות
נתוני תאונות הדרכים של הלמ"ס ל-2006 חושפים תמונה קשה בנוגע למעורבות אופנועים בתאונות: חלקם גבוה פי ארבעה מחלקם בקילומטראז' הכללי. גברים מעורבים בהרבה יותר תאונות, וכמחצית מהנהגים שהיו מעורבים בתאונה, לא ביצעו לפני כן עבירה. ומה בנוגע למהירות? למרות הנוהג להאשים אותה בכל, מדובר עדיין רק ב-6% מהתאונות, הרבה מתחת לאי-ציות לרמזור וסטייה מנתיב
17,193 תאונות עם נפגעים, 35,903 הרוגים, פצועים קשה וקל. 446 הרוגים בישראל ושטחי יהודה ושומרון. אלו המספרים העומדים לפני רבבות חיים שנהרסו, משפחות שנמחקו ואנשים שלא ישובו לתפקד כבעבר - והכל בגלל תאונות דרכים שהתרחשו במהלך 2006. מנתוני הלמ"ס עולה כי מדובר בשיפור של 8% במספר ההרוגים לעומת שנת 2005, עובדה הניתנת להסבר על-ידי חודשי המלחמה דלי הקילומטראז' (נסועה), כמו-גם שיפור הולך וגובר ומתועד בבטיחות כלי רכב.
אופנועים מעורבים יותר
לפי הנתונים, הקבוצה המסוכנת ביותר על הכביש - ביחס לחלקה במצבת כלי הרכב ובקילומטראז' הכללי - היא ללא ספק זו של אופנועים. הדו-גלגליים אחראים ל-8.1% מהתאונות עם הנפגעים ול-6.8% מהתאונות הקטלניות, בשעה שחלקם במצבת הרכב היא 3.9% בלבד. נתונים אלה מזעזעים עוד יותר, אם לוקחים בחשבון כי הקילומטראז' השנתי של הדו-גלגליים עומדת על 1.9% בלבד מכלל כלי הרכב. נתונים אלה מגיעים ימים ספורים לאחר תאונת הקטנוע באזור, שהזכירה לכולנו את מידת פגיעותם של רוכבי הדו-גלגלי, כמו גם את האחריות הרבה המונחת על כתפיהם.
תאונת הקטנוע בצומת אזור (צילום: עופר עמרם)
מי שעוד מעורב באופן גבוה בתאונות עם הרוגים, הן משאיות כבדות - 16 טון ויותר. למרות שהן מייצגות רק 0.8% ממצבת כלי הרכב, ומבצעות 3% מהקילומטראז' השנתי, המשאיות הכבדות מעורבות ב-5.6% מהתאונות הקטלניות. חלקן בתאונות עם נפגעים - 1.3%.
שתי קבוצות נוספות שמדורגות גבוה על-ידי נתוני הלמ"ס, הן כלי רכב פרטיים ומשאיות ממשקל ארבעה עד 16 טון. מכוניות פרטיות מהוות 77.3% ממצבת הרכב, מבצעות 63.6% מהקילומטראז' השנתי, ומעורבות רק ב-50.2% מהתאונות הקטלניות. עם זאת, בהשוואה לנתון הנסועה, הפרטיות עדיין מעורבות בשיעור גבוה מדי בתאונות עם נפגעים - 65.7%.
בפלח המשאיות עד 16 טון, וזה כבר מעודד למדי, נרשמת מעורבות נמוכה בתאונות יחסית לקילומטראז'. המשאיות היוו 15.9% מכלי הרכב בתאונות הקטלניות, 13.6% מתאונות עם נפגעים בכלל. וזאת לעומת קילומטראז' שנתי של 21.1% מהכלל. אגב, אחוז מעורבותן בתאונות קטלניות עדיין גבוה יותר מחלקן במצבת הרכב, 15.9% לעומת 14.3%.
מהירות בע"מ
לפי נתוני הלמ"ס, המנותחים מנתונים שנמסרים על-ידי משטרת ישראל, 48% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונה שלא באשמתם. מתוך ה-52% שביצעו עבירה בזמן התאונה, הייתה העבירה השכיחה ביותר אי-ציות לרמזור (14%). לאחר מכן נרשמה סטייה מנתיב (13%), אי-שמירת מרחק (10%) ואי-מתן זכות קדימה לרכב (9%).
מתעלמים מרמזורים? (צילום: טניה טרנר)
לאחר מכן נמנות עבירות אי-ציות לתמרור "עצור" או "תן זכות קדימה" ואי-מתן זכות קדימה להולך רגל, עם 8% כל אחת. ומהירות? זו מדורגת רק שמינית, עם 6% ממש כמו פנייה לא נכונה. מיותר לציין מהי העבירה הנאכפת ביותר על-ידי המשטרה. נכון מאד, המהירות, ובפער ענק.
גברים, ערבים, מעורבים ביותר תאונות
כמו בנתוני העבר, גם ב-2006 התפלגות המינים בין הנהגים המעורבים בתאונות, ברורה וחד-משמעית. 76% מהנהגים בתאונות דרכים היו גברים, זאת למרות שחלקם בקרב מחזיקי הרישיונות עומד על 59%. עם זאת, בלמ"ס לא מציינים מהו אחוז הקילומטראז' בו מחזיקים גברים לעומת נשים.
מגזר הבולט במעורבותו בתאונות, הוא המיעוט הערבי. מגזר זה מהווה 25% מהנפגעים ו-26% מההרוגים, אך רק 20% מהאוכלוסיה. בקרב ילדים, המצב קשה בהרבה - 59% מההרוגים היו ערבים, פי 2 מחלקם באוכלוסיית הילדים הישראלית.