ירושלים: לטייל בין השורות
לא משנה באיזה עניין אתם: טיול למיטיבי לכת או לחובבי כורסא, אמנותיים או עממיים, חרוצים או מנומנמים - שלושה ספרי מסע וטיול חדשים מציעים הצעות לכל טעם ועניין. לרגל יום ירושלים ושבוע הספר הממשמש ובא - שניים במחיר של אחד
שישי בבוקר | בעקבות אמנים | מורה דרך אישי |
אולי זה אוויר ההרים הצלול כיין, אולי זו ההילה ההיסטורית הקדושה, ואולי בכלל מדובר בחומוס המשובח, בכל מקרה, העלייה לירושלים תמיד מעוררת בי מין תחושה כזו של חגיגיות. המעבר מחול לקודש, מהים אל ההר, מלמטה למעלה ומפה לשם. כמעט כמו לנסוע לחו"ל.
ובאמת, נדמה שמגוון אפשרויות הטיול בעיר שחוברה לה יחדיו לא היו מביישות אף עיר אחרת בעולם, ולהיפך, סביר להניח שערים אחרות היו מחווירים לידה. וכמו שלכל אחד יש את ירושלים שלו, כך גם לכל אחד יש העדפה שונה לגבי אופי הטיול והמדריך שילווה אותו.
לכבוד יום ירושלים המתרגש עלינו השבוע, החלטנו להביא בפניכם טעימה משלושה ספרי טיולים ומדריכי תיירים, בדמות מסלולים לכל טעם ועניין בעיר שהיא טבור העולם.
שכונה קטנה ומטריפה
שישי בבוקר בבקעה, ירושלים
מי, פעם, ראה את ירושלים ערומה?
אפילו ארכיאולוגים לא ראו.
כי מעולם לא התפשטה עד הסוף.
תמיד לבשה בתים חדשים על הבלויים והנקרעים והנשברים. [יהודה עמיחי].
על ירושלים כולה כתב עמיחי את השיר המדויק הזה, אולם נדמה כי שכונת בקעה והרחובות הסובבים אותה בהחלט מייצגים נאמנה את התפיסה המוצגת בשיר. בכל פעם שתבקרו, אתם עשויים לגלות משהו חדש. בתי אבן ישנים לצד בתים מתחדשים, סמטאות נחבאות הנגלות לפתע, בתי קפה עם ניחוח שכונה מיוחד וחנויות מפתיעות, המפציעות לאטן לאורך רחובה הראשי של השכונה, דרך בית לחם.
שכונת בקעה היא האחות הקטנה והמוכרת פחות של המושבה הגרמנית, השוכנת מרחק סמטאות ספורות בלבד מבקעה. עמק רפאים,
רחובה הראשי של המושבה, על בתי הקפה המסוגננים שבו, האדריכלות הפנטסטית ושלל החנויות, הפכו אותה כבר מזמן לעורק שוקק חיים ולאבן שואבת למבקרים מרחבי הארץ והעולם.
כמו פו הדוב, שהתקשה לבחור בין אהבתו לריבה לבין אהבתו לדבש ולבסוף בחר בשניהם, כך גם אתם לא חייבים לוותר על מאום. תוכלו להעביר את בוקר יום השישי בשיטוט מענג בין שתי השכונות היפהפיות, הסמוכות זו לזו. יחד עם זאת, שווה להקדיש את הזמן כדי להתוודע לצפונותיה של בקעה, ליהנות מקסמה הרב ולגלות את סודותיה רגע לפני שהמקום יישטף בנחשול תיירים בלתי פוסק.
אין כמו לפתוח את הבוקר בקפה השכונתי "קאלו", המגלם באופיו המיוחד את השכונה. רהיטיו זרוקים, האווירה נעימה ולא מחייבת והקהל הפוקד אותו בימי שישי בבוקר מורכב מפסיפס מעניין של חובשי כיפה צעירים ויאפים, תושבי השכונה, ירושלמים מבוססים שנמלטו ממרכז העיר ומספר תל אביבים שחירפו את נפשם כדי לספוג מעט אווירה ירושלמית.
שבו בחוץ על הכורסאות והספות, או בתוך הבית הערבי הישן המרוהט ברישול חינני בטלוויזיה ישנה, פרימוסים עתיקים ואהילים מקושקשים. ארוחת הבוקר המכונה "מפנקת", כוללת סלט ביצים ותפוחי אדמה, סלמון מעושן, פלפלים קלויים, פטריות מוקפצות, גבינות וסלט ירוק. אפשר גם להסתפק בקפה ובנשנוש קל ולשמור את התיאבון להפתעות הקולינריות שבהמשך.
אם התמכרתם לאווירת השכונה, המשיכו לטייל במורד הרחוב. מעבר להצצות ואולי אפילו לקניות בחנויות קרמיקה, בגדים, מתנות ותכשיטים, אל תשכחו להביט אל תוך החצרות הנחבאות ועל חזיתות הבתים הערביים ששופצו ביוקרתיות, תוך הקפדה על סגנונם הייחודי.
מרבית תושביה הערביים של השכונה, שהוקמה בסוף המאה ה-19, נטשו אותה במלחמת העצמאות, ואת מקומם תפסו עולים חדשים. לצד החנויות החדשות פזורים גם בתי מאפה של פעם, מכולות, מכבסות וחנויות ירקות המעניקים לבקעה את צביונה השכונתי המיוחד.
לא לפספס את "גילאי המרכז לאספנות", חנות שהיא יותר מוזיאון לפריטי אספנות נדירים. ד"ר אריה גילאי, בעל האוספים, אסף בביתו את הפריטים במשך שנים ארוכות עד שכבר לא היה מקום. החנות משמשת מקדש עלייה לרגל לחובבי האספנות באשר הם. בין שאר החפצים הנדירים מצויות מפות עתיקות של ארץ ישראל, משקפי אופרה משלהי המאה ה-19 ושעון שמש מהמאה ה-16. גם אם אינכם מתכוונים לרכוש מכשירי מדידה נדירים ומשקולות מזהב, המקום שווה ביקור.
אם לא התפרעתם בארוחת הבוקר, תוכלו לעצור "בסנדוויץ' של רשל" ולהזמין סנדוויץ' טוניסאי אמיתי או שקשוקת מרגז פיקנטית. המקום ידוע כמוסד ירושלמי ותיק, ורבים פוקדים אותו בצהרי שישי ונוטלים הביתה מהתבשילים הידועים של המקום.
לכיוון המושבה הגרמנית, כדאי לחצות דרך סמטת "לויד ג'ורג'" הצרה והמוצלת. שווה להגיע עד הלום רק כדי לפסוע בסמטאות שכמותה - להלך כחולמים בין הבתים, העצים הגבוהים ושיחי הבוגנוויליות השופעים, ולהציץ מעבר לגנים נעולים אל בתי האבן הבנויים בסגנון טמפלרי וצופנים בחובם את סודות ההיסטוריה של המקום. בקצה הסמטה שוכן קולנוע סמדר המיתולוגי, הוותיק בבתי הקולנוע בירושלים. הוא נבנה בסגנון ה"ארט-דקו", בדומה דווקא לבתים שנבנו באותה תקופה בתל אביב. המבנה נשאר כפי שהיה, וכיום יש בו בית קפה נעים ובית קולנוע "לב", המציג סרטים איכותיים גם בשישי בבוקר.
את הדרך חזרה לרכב מומלץ לעשות דרך הרחובות הצדדיים והשקטים המחברים בין שתי השכונות. כדאי לחלוף על פני הסמטאות התנ"כיות הנושאות שמות כמו ברק, אהוד, יעל ושמעון. כל בית יפה משכנו. מרפסות הבתים לבושות סינרי פרחים, שלטי הבתים עטורים קרמיקה ארמנית ואווירת שבת המלכה, שעוצמתה עזה בירושלים, מורגשת מכל עבר.
קאלו אספרסו בר: דרך בית לחם 31, 02-6736365, שישי: 07:30 ועד שעתיים לפני כניסת השבת. גילאי המרכז לאספנות: דרך בית לחם 29, 02-6724472, לצלצל בפעמון הכניסה. הסנדוויץ' של רשל: דרך בית לחם 17, 02-6713918, שישי: 15:00-10:30. קולנוע לב סמדר: לויד ג'ורג' 4, 02-5660954.
- "שישי בבוקר" מאת חגית אברון, צילומים ברוך גיאן, הוצאת כנרת.
לאלו מביניכם שמעדיפים את הטיול קצת יותר ממוקד ואמנותי, מגיש "טיולים בעקבות אמנים בישראל" הזמנה פתוחה לביקור בסדנאות של 75 אמנים - ציירים, פסלים ויוצרים רב תחומיים, הפזורות בכל רחבי הארץ, ביניהם תמצאו את האמנית הירושלמית הבאה:
נעמה אהרונסון - פסלת
"הנייר נגיש ומיידי כמו מקורות ההשראה שלי"
נעמה אהרונסון, אמנית אוטודידקטית, נולדה בשנת 1953 בירושלים והחלה לפסל בנייר בשנת 1992. מאז השתתפה בתערוכות יחיד בארץ ובעולם. האמנית מפסלת דמויות מנייר, כל דמות בגודל טבעי, וכשהן ישובות בקומה השנייה בסטודיו נדמה כי עוד רגע יקומו ויתחילו ללכת.
כל דמות היא טיפוס, כאלה שאנו פוגשים בבתי־קפה, במסעדות ובתור לקופת חולים, והן מעוצבות בידיה של אהרונסון באופן גרוטסקי
והומוריסטי. במיצב שנקרא "ארוחה", שהוצג במוזיאון וילפריד בקיבוץ הזורע, הציבה נעמה שלוש־עשרה דמויות סביב שולחן. הן חגיגיות, גאות ומרוכזות בעצמן, אך בעצם מנותקות מהסביבה. הדמויות של נעמה חסרות תווי פנים, אולם הן מתאפיינות על ידי בגדיהן המסוגננים והאביזרים הצבעוניים שנלווים אליהן.
"אנשים מרתקים אותי," אומרת נעמה. "אני חיה לידם ובתוכם, צופה בהם במבט חוקר, בוחנת את החיצוניות שלהם ומנסה לגלות את זהותם ולחשוף אותם. האנשים שלי חיים על הגבול שבין חיקוי מדויק של קטעי מציאות לבין האנונימיות שיוצר הדמיון."
הכול התחיל כשנתקלה בספר הדרכה בצרפתית שעסק בפיסול בנייר, "ומאז נשפכו בסטודיו שלי ליטרים רבים של דבק טפטים ומאות מטרים של גלילי נייר," היא אומרת. "התחלתי בפיסול חפצים יומיומיים: פירות, ירקות, עוגות וכלי בית, ועברתי לפסלים של אדם בגודל מלא."
בתשתית לפיסול היא משתמשת ברשת לולים, שאותה היא עוטפת ברצועות נייר שמודבקות בשכבות רבות של נייר עיתון ספוג בדבק. הצבעוניות של הפסלים מושגת על ידי שימוש בנייר צבעוני כשכבה חיצונית ואחרונה.
בסטודיו, לצד פסליה, מסכמת נעמה: "הנייר נגיש ומיידי כמו מקורות ההשראה שלי. חומר פשוט, רך, ראשוני ומתכלה בשימושו המקורי, הופך קשיח, עמיד ומורכב, וכך מאפשר לי ליצור את האנשים שלי."
כתובת: לייב יפה 9, תלפיות, ירושלים; טלפון בסטודיו: 02-6725331; טלפון נייד: 050-5885528; ביקורים בתיאום מראש.
- "טיולים בעקבות אמנים בישראל" מאת בלהה שומר זייצ'יק, הוצאת מודן.
ואי אפשר בלי מדריך טיולים קלאסי לסיום. מי שאוהב את הטיול שלו מתוכנן בקפדנות ימצא את המהדורה החדשה של מדריך שיחור מועילה ומעודכנת. אחד מבין המסלולים המוצעים בה הוא הסיור הבא:
מסלול ראשון: משער יפו לשער האשפות
נלך למרגלות המצודה עד שנגיע אל מתחת למגדל דוד. נרד במדרגות לתוך החפיר המקיף את המצודה, כדי לעלות על חומת העיר (האתר פתוח בימים א'-ה' 17:00-09:00, בחורף עד 16:00, ימי ו' 14:00-09:00. ניתן לעלות על החומה עד שעת הסגירה. טל' 02-6277550).
מתחתינו משתרע גיא בן הינום ומעבר לו, ממול, מתנוסס דגל צרפת מעל לקונסוליה הצרפתית. מימין בית שמואל ושכונת כפר דוד החדשה והיוקרתית, הבולטת בכיפותיה הרבות. בתוך החומה אנו צופים לעבר הקישלה. בעבר היה הקישלה בית סוהר ותחנת משטרה תורכית, ואלה הותירו למקום את שמו התורכי ואת תפקידו המשטרתי.
נתקדם עד הפינה הדרומית מערבית של החומה ונראה מחוץ לחומה את גיא בן הינום, הוואדי שהגדיר באופן טבעי את גבולה המערבי של ירושלים. לאורך כל ההיסטוריה עד למאה ה-19, העיר מעולם לא חרגה אל מעבר לגיא בן הינום.
בריכת הסולטאן ניצלה את הוואדי כדי לאגור מי גשמים עוד בימיו של הורדוס, ושופצה פעמים רבות. הצלבנים קראו לה "בריכת בת שבע". הכינוי הוענק לה בזכות אחת המשתכשכות המפורסמות במימיה, בת שבע, שכנראה רחצה בבריכה בשעה שדוד צפה בה מחלונות המצודה הקרובה. כיום משמשת בריכת הסולטאן למופעי תרבות גדולים. הכביש החוצה את הגיא נסלל על גבי הקיר הסוכר את הבריכה.
משמאל לשכונת ימין משה נראה שני בניינים ארוכים עם שיניות בראשם. זוהי משכנות שאננים, מיסודו של משה מונטיפיורי, השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומה ומעבר לגיא בן הינום. משמאל, הסינמטק הירושלמי בעל גגות הרעפים האדומים, העומד במקום בו שכנה בעבר שכונת בתי שמעא היהודית. בניין הסינמטק הוא למעשה אחד מבתי השכונה, ששופץ והורחב. בפסגת הגבעה, מעל הסינמטק, נבחין בבניין מרובה קשתות - מרכז מורשת בגין. מעליו הכנסייה הסקוטית בעלת הכיפה הלבנה, שהדגל הסקוטי הכחול-לבן מתנוסס בראשה.
החומה פונה מזרחה ואנו נלך לאורכה, עד להתרחבותה משמאלנו. זהו הגג של שער ציון, הבנוי בצורת "ר" בדומה לרוב שערי ירושלים. נסתכל ימינה, דרומה, לכיוון הר ציון. חלפנו על פני בית הקברות הפרנציסקאני, ומאחוריו בית הקברות היווני-אורתודוכסי. המבנה הבולט עם חרוט אפור בראשו ומגדל הפעמונים העשוי בסגנון מזרחי, הוא כנסיית הדורמיציון. המבנה הסמוך לשער, שעומד בשלבי בנייה, שייך לכנסייה הארמנית. במקום זה, לפי המסורת הארמנית, עמד ביתו של קייפא, הכוהן הגדול שבפניו נשפט ישו, וכאן נאסר.
לצד המבנה ניצבת כנסיית סנט סוויור (המושיע הקדוש) הארמנית, ובצדה קברות הפטריארכים הארמניים. צריח נמוך של מסגד, המזדקר מעט מעל לבתי הר ציון, מציין את קבר דוד המסורתי. מולנו בקו האופק הולכת ונבנית גדר ההפרדה. משמאלה, הנוף המרשים של דרום הר הזיתים, ראשו עטור בחורשת עצים ועל מדרונו בתי כפר סילואן. בין הדורמיציון לגדר ההפרדה, נראה בקו האופק רכס מיוער ומתוכו מבצבץ ארמון הנציב. המבנים שמשמאלנו, בתוך החומות, הם בתי הרובע הארמני.
נמשיך ללכת, עד חניון המכוניות של הרובע היהודי בתוך החומה. הבניין הגדול שמימין למגרש החניה, שייך לבתי מחסה. למרגלותינו מצויים שרידי מבנים השייכים לכנסיית ניאה, הגדולה בכנסיות ירושלים בתקופה הביזנטית.
לאחר שנעבור את שער הברזל המסתובב נצפה לכיוון הקדרון. מנקודה זו משתרע למרגלותינו גיא רדוד. זהו הגיא המקראי שציין את הגבול המערבי של ירושלים עד ימיו של חזקיהו. עיר דוד השתרעה על הגבעה שבין גיא זה לבין נחל קדרון. החפירות הארכיאולוגיות נמצאות במדרון הפונה לקדרון, ולפיכך לא ניתן לראותן מנקודה זו. הכנסייה שמימין, על מדרונו של הר ציון, היא כנסיית פטרוס אין גליקאנטו.
נמשיך בדרכנו על החומה לכיוון שער האשפות. הגן שלמרגלות החומה מבחוץ, מכיל שרידי ביצורים, בורות מים ובתים מתקופות שונות, במיוחד מהתקופות הביזנטית והמוסלמית. בהמשך יתגלו לעינינו כיפות המסגדים שעל הר הבית והכותל המערבי.
נרד מהחומה, נמשיך עם הכביש עד העיקול ונרד במדרגות. נפנה ימינה, ונראה מימיננו ציור קיר גדול המתאר באופן חי ותוסס את השוק שהמה כאן לפני כ-1,600 שנה. אנו נמצאים כעת באחד מרחובותיה הראשיים של ירושלים הביזנטית, שראשיתו בשער שכם והמשכו במורד הגיא, בקצה הדרומי של עיר דוד. יש לזכור כי חומות העיר הביזנטית הקיפו את הר ציון כולו וגם את עיר דוד.
את סיורנו זה נסיים כאן, בשער האשפות. ניתן, כמובן, להמשיך ולטייל בהר הבית או הגן הארכיאולוגי ומרכז דוידסון.
- "ירושלים - מורה דרך אישי", עורך אחראי מיכאל שיחור, הוצאת שיחור.