חדש: הפקולטה למדעי ה"הפוך"
אופנת בתי הקפה מקבלת גיבוי אקדמי: סטודנטים במכללת רעננה ילמדו בקורס חדש כיצד להקים בית קפה. המרצים - מלצרים וברמנים - ילמדו כיצד להכין קפה טעים, איך מכינים תפריט ואיך בוחרים את מקומו של בית הקפה
חולמים להיות בעלים של בית קפה משגשג? סטודנטים במכללת רעננה יתחילו ללמוד בקרוב קורס חדש: 'כיצד נקים בית קפה בישראל'. זאת, בעקבות פניות של סטודנטים למרכז מקצועות הניהול במכללה.
על פי תוכנית הלימודים, מנהלי משמרת, מלצרים וברמנים ילמדו את הסטודנטים בשיעור כיצד להכין קפה, כיצד לעצב בית קפה, מה חשוב כשמכינים תפריט, למה אפשר לצפות מהקהל הישראלי וכיצד לגרום לקפה להיות טעים יותר מזה של המתחרים.
בוחן פתע! נא להכין כוס קפה קר (צילום ארכיון: שי רוזנצווייג)
על פי הנתונים שנאספו במכללת רעננה, 40 אחוז מבתי הקפה בישראל ממוקמים במרכז - רובם באזור תל-אביב, 17 אחוז באזור השרון ובאזור ירושלים ממוקמים רק 10 אחוזים מבתי הקפה.
המומחים מסבירים כי בחירת המיקום של בית הקפה צריכה להביא בחשבון משתנים רבים ובהם: קירבה לבתי קפה או למסעדות, קירבה לקהל היעד והשפעות עונתיות. אחד הפרמטרים להצלחה של בתי הקפה הוא מצבת לקוחות נאמנה וקבועה. המספר הגדול של בתי הקפה במרכז גורם ליזמים בתחום - וכן לרשתות בתי הקפה - לחפש את אפשרויות הצמיחה בעתיד באזורים שבהם קיים ריכוז נמוך יותר.
העלייה בשתיית הקפה והדגש על טעמו האיכותי מתבטאת גם בגיל. מה שהיה פעם בילוי של מבוגרים, נהפך בילוי של ילדים אחרי שעות הלימודים. הגיל הממוצע שבו אנו מתחילים לצרוך קפה ירד בשנים האחרונות ל-15. בד בבד עלתה צריכת הקפה הממוצעת בישראל לכ-4.5 ק"ג לנפש, בדומה ל"מעצמות-קפה" כגון איטליה, צרפת וארצות-הברית.
"תרבות בתי הקפה בישראל נהפכה מובילה בפעילויות הפנאי", אמר ד"ר אלי מרון מהמרכז למקצועות הניהול. "ברור לנו - על פי שיחות עם סטודנטים במכללה הלומדים קימעונאות, שיווק ומינהל עסקים - כי העסק המבוקש להקמה על ידם בישראל הוא בית קפה. אנו בדעה כי בעל עסק מוכרח לדעת מה מוכרים אצלו, ולעמוד על טיב המוצר. לכן החלטנו שבדיוק כמו שרופאים מתחילים מלמטה, נלמד את הסטודנטים איך להכין קפה משובח, ורק אחר כך כיצד למכור אותו".