שתף קטע נבחר
 
צילום: ויז'ואל/פוטוס

צבעי היסוד במסכי המחשב: איך זה עובד?

בגן למדנו שצבעי היסוד הם אדום, כחול וצהוב, אבל מסכים משתמשים באדום כחול וירוק. מה קורה פה? שולמית אן מפרידה בין הצבעים

מעולם לא הייתה תיבת ה-Gmail שלי כל כך מוצפת. מזל שאנחנו בעידן של שטח אחסון אינסופי. מה לא קיבלתי - שאלות, מחמאות, הערות, הצעות לחופשות ברומא, סרנדות ב-MP3, הצעות נישואין, תלושי מסעדות ואפילו בחור אחד שהחליט שהחלפנו מבטים ב-Temptation באלנבי. אין תגובה.

 

גם הטוקבקיסטים בטור האחרון לא חסכו ממני את שבט מקלדתם. אז דבר ראשון, תודה רבה לכל הפסיכואנליטקנים בגרוש, שהשכילו לנתח את ילדותי העשוקה ורווקותי האומללה, ולקבוע דיאגנוזה פסקנית: אני חסרת ביטחון. הלו, לא אני זו שמנסה לשקם את האגו הפגוע שלי באמצעות תגובות מתלהמות ב-ynet אלא אתם, מגיבים חביבים. האין זה פלא שכל המתקיפים הם גברברים?

 

מגיבה 213, אחותי, את כנראה צודקת: אתם מאוד מאוימים ממישהי שהיא במקרה, גם חכמה וגם נראית מצוין. מה לעשות, אלוהים לא מחלק קלפים שווים. 

 

בעקבות הטור הקודם, רבים שאלו מה מקור סידור המקשים בעברית? למי שטען שיש לכך קשר עם האידיש - אתם קרובים, אבל לא פגעתם. אני מבטיחה לענות על השאלה הזו באחד המדורים הבאים. היום בחרתי לענות דווקא על שאלתה של הבלוגרית החביבה "גברת עם סלים": "תגידו, מהם צבעי היסוד? כי בגן לימדו אותנו שאלה אדום, כחול וצהוב ואף השתמשנו בידינו הקטנות ובצבעי גואש כדי ליצור מהצהוב והאדום כתום, מהאדום והכחול סגול ומהכחול והצהוב ירוק.

 

מצד שני, כשמסתכלים היום על הפיקסלים בטלוויזיה, רואים שהם מורכבים מאדום, כחול וירוק. מי צודק? מתי ארע המהפך? האם דבורהל'ה הגננת הטעתה אותנו כל השנים האלה?”

 

איך אנחנו רואים צבעים?

ובכן, גברת עם סלים, דבורל'ה לא הטעתה אותך – היא פשוט לא חיה בדור הטלוויזיה, ולא למדה אף פעם את תורת הצבעים. מזל שאני פה. אז כדי להסביר, הנה לכם קורס מזורז על הצבע שבטבע, ואיך אנחנו מפרשים אותו.

 

אנחנו רואים באמצעות האור שמגיע לעין אחרי שהוא מוחזר מהחפצים שבעולם מסביבנו. לאור הנראה, יש אורכי גל שונים, שאם מצרפים את כולם מקבלים את הצבע הלבן. מנסרות שוברות את האור הלבן למרכיביו – כל צבעי הקשת. חפץ בצבע מסויים, פשוט "בולע" את כל אורכי הגל האחרים, ומחזיר רק אורך גל מסויים, אשר משפיע על קולטנים שנמצאים אצלנו בעין וכך המוח שלנו מפרש "צבע".

 

כך למשל, עלים, שואבים מהספקטרום (טווח אורכי הגל) של האור הנראה את כל אורכי הגל, ומחזיר רק את אורך הגל של הצבע הירוק. ועכשיו יהיו כל מיני "גאונים", שיקפצו ויגידו: לא, אבל גם יש פרמטרים כמו ברק ורווייה – פה זה לא שנה א' בבצלאל, כן?

 

מה זה RGB?

יש למעשה שני מודלים עיקריים ליצירת צבע: חיסור צבעים (subtractive colors) וחיבור צבעים (additive colors). חיסור צבעים, דומה לעיקרון שכבר הסברנו : אור מוחזר, בליעה ואורכי גל. אבל כיון שאור השמש לא נכנס לתוך קופסת המסך, וחיים יבין לא מתחבא בפנים, צריך גם לייצר את האור, כדי שנראה משהו על המסך. וכאן דברים עובדים קצת אחרת: במסך, מדובר באלומת אור ישירה, שמוקרנת על משטח התצוגה, ולא מוחזרת מאף חפץ, ולכן השיטה של יצירת צבעים חייבת להיות שיטת חיבור צבעים - שלא כמו בטבע.

 


 

בתוך מסך השפופרת (ב-LCD עיקרון הצבע דומה), יש שלושה תותחים (לא תותחים כמוני, אבל תותחים) אשר יורים אלקטרונים שפוגעים במשטח זרחני, ש"נדלק" בשלושה צבעי היסוד של האור: אדום, ירוק, כחול – Red, Green,Blue או בקיצור – RGB. מודל RGB הוא מודל של הוספת צבעים.

 

זוכרים את גלגל הצבעים,שכשמסובבים אותו במהירות גבוהה הוא הופך ללבן? אותו עיקרון בדיוק משמש כאן: כשהצבעים האלה מוצגים יחד בסמיכות גבוהה, או מתחלפים במהירות – המוח מפרש אותם כצבע בודד. ואלה, גברת עם הסלים, הפיקסלים בשלושת הצבעים שאת רואה כשאת יושבת קרוב מדי לטלוויזיה. את גם הורסת לעצמך את העיניים וגם את האשליה של הצבע האחיד. שילוב של שלושתם בעוצמה מלאה, כמובן, יתן את הצבע הלבן.

 

באופן דומה לצבעי הגואש, (מי בכלל משחק בצבעי גואש? אני מעדיפה רופאה וחולה) כשמערבבים שניים מצבעי היסוד של האור, מקבלים את הצבעים המשניים של RGB. כחול וירוק יוצרים ציאן (טורקיז), כחול ואדום יוצרים סגול, ואדום וירוק יוצרים צהוב. עכשיו: סגול, טורקיז וצהוב הם גירסאות בהירות של מה? נכון, ילדים! אדום, כחול וצהוב!

 

מה זה CMY?

כחול, אדום וצהוב ובאנגלית: Cyan,Magenta & Yellow או CMY, מרכיבים את מודל הצבעים של הדפוס, בדומה לצבעי היסוד בטבע. כאשר ה-Cyan הוא מעין טורקיז וה-Magenta הוא אדום בגוון ארגמן. זוכרים שאמרנו שהם צבעים מחסירים? זה אומר שם עובדים בדיוק הפוך מ-RGB: כל צבע מחסיר את כל הצבעים מהספקטרום, ומשאיר רק את הצבע שלו לפני שעוברים לצבע הבא. שילוב של שלושתם, אמור לתת שחור.

 

אם הייתם מהחנונים ששיחקו עם צבעי הגואש במקום עם הקוביות, אז אתם יודעים ששילוב של שלושתם לא נותן בדיוק שחור, אלא חום מטונף שכזה. אז איך בכל זאת מייצרים שחור וצבעים כהים בכלל? תעשיית הדפוס פתרה את זה באופן פשוט: מוסיפים שחור. וכך, נוצר מודל הצבע של הדפוס, שמבוסס על הגדרות של ארבעה צבעים, במקום שלושת הצבעים שבמסכים. המודל זכה לשם CMYK. ה-K מייצגת את השחור.

 

לתעשיית הטלוויזיה יש חיים קלים כשהם צריכים לייצר שחור: פשוט לא להדליק אף פיקסל. לבן דורש הדלקה של הפיקסלים בעוצמה מלאה. בתעשיית הדפוס זה בדיוק ההיפך: הבסיס הוא נייר לבן. רוצים שחור כהה ומושלם כמו הלילה? תצטרכו לבזבז דיו מארבעת המחסניות.

 

הייתי יכולה להמשיך ולקשקש על הקשיים שבהתאמת צבעים בין המסך לדפוס, על מודלים מתקדמים יותר של צבע כמו HSL, איך ה-HDMI החדש מרחיב את הגדרות ה-RGB, ולמה ה-CMYK הוא בעצם גם מודל של הוספת צבעים, אבל אני כבר רואה פיקסלים במסך והמרטיני שלי מתחמם.

 

בקיצור, גברת עם סלים, הבנת? כחול, אדום ירוק אלה צבעי היסוד של אלומות אור ישירות. את השילוב של כחול, אדום וצהוב שבטבע – תשמרי לנייר או למשחקים של הפועל מול בית"ר. ומה עם הכחולים? מכניסים מכות לשני הצבעים האחרים, מה חשבתם? 

 

המדורים הקודמים:

שאלות לשולמית אן: shulam.n@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
וכך נולד הצבע הכתום
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים