שתף קטע נבחר

 

ירידה בציוני הבגרות במרבית מקצועות היסוד

על פי נתוני משרד החינוך - תלמידי ישראל השיגו ב-2006 ציונים נמוכים יותר ברוב מקצועות היסוד, ביחס לשנת 2005. רק בחמש יחידות אנגלית ובהיסטוריה חל שיפור בציונים. במשרד החינוך מתכננים "מהפכה" דווקא בלימודי האזרחות

תוצאות מבחני הבגרות במרבית המקצועות ירדו בשנת 2006, בהשוואה לבחינות בשנת 2005. - כך עולה מנתוני הבחינות במקצועות היסוד, שפרסם אמש (ב') משרד החינוך.

 

בשנה שעברה - המקצועות היחידים שבהם חלה עלייה בממוצעי הבגרויות היו: 5 יחידות לימוד אנגלית והיסטוריה. בכל יתר המקצועות המובילים (המכונים "מקצועות הליבה" - מ.ז.) - חלה נסיגה, ובמקצוע המתמטיקה בהיקף 3 יחידות לימוד - נותר הציון הממוצע זהה לזה שהושג בשנת 2005. 

 
ציוני מבחני הבגרות 2006

ציוני מבחני הבגרות 2006
המקצוע ציון ממוצע 2005 ציון ממוצע 2006

אנגלית 3 יחידות

72.64 70.6
אנגלית 4 יחידות 79.71 77.82
אנגלית 5 יחידות 85.44 86.77
מתמטיקה 3 יחידות 79 79
מתמטיקה 4 יחידות 83 80
מתמטיקה 5 יחידות 87.77 86.27
ספרות 72.61 71.66
תנ"ך 72.4 71.89
הבעה עברית 75.39 74.96
היסטוריה 74.76 75.09

 

על רקע הירידה במרבית המקצועות - הוחלט במשרד החינוך להתמקד דווקא ב"מהפכה" בתחום לימודי האזרחות. החל משנת הלימודים הקרובה - כל תלמיד יתנסה בביצוע 'פרויקט חקר' במקצוע - כך אומרת היום ל-ynet יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, פרופ' ענת זוהר. מדובר בעבודת מחקר אזרחית שכל תלמיד יידרש לבצע לפי בחירתו. חלק מהם יוכלו לבצע את עבודת המחקר בתחום שבו הם מתנדבים במסגרת פרוייקט "המחויבות האישית" והתרומה לקהילה.

  

לדברי פרופ' ענת זוהר, עיקר הדגש של משרד החינוך בשנה הקרובה יהיה במקצוע האזרחות, לקראת הוספת יחידת חובה למקצוע הלימודים, שיעמוד בעתיד על 2 יחידות לימוד לבגרות. "זו מהפכה לא קטנה במקצוע חובה. ביחידה השנייה באזרחות ידרשו מהתלמידים 'מטלת ביצוע'. חלק מהיחידה השנייה תהיה מטלה מעשית, מעין מטלת חקר קטנה יחסית בהיקף שלה".

 

פרופ' זוהר מסבירה שמטרת פרויקט המחקר אינה רק הקניית ידע, אלא גם רכישת מודעות אזרחית וקרוב סוגיות אזרחיות וערכיות לעולם הילדים, למשל: "לזהות בעיה פרקטית שקשורה לאחד מנושאי אזרחות – בשלטון המקומי, בבית המשפט. אחד הרעיונות הוא לנסות לעשות חיבור בין מטלת הביצוע למחויבות האישית של ההתנדבות. מחקר מניסיון אישי נהדר, כי הוא קרוב אליהם", אומרת זוהר.

 

במקביל לחיזוק "מקצועות הליבה", יחזק משרד החינוך החל משנה הבאה גם את מקצועות המדע והטכנולוגיה, עבור תלמידים שאינם מתמחים במדעים ואינם לומדים במסלול עיוני (המקצוע נקרא מוט"ב - מ.ז.). על פי המצב הנהוג היום - תלמידים שאינם במסלול מדעי מסיימים ללמוד מדעים בכיתה ט'. מקצוע מוט"ב נולד לפני כשנה, מתוך כוונה להוסיף בחינת בגרות חובה באחד המדעים, על פי בחירה במסלול זה, בהיקף של 2 יחידות לימוד.

 

לדברי פרופ' זוהר - מספרי התלמידים במקצוע זה נמצא במגמת עלייה: "היום לומדים כ-4,000 תלמידים ונבחנים כ-1,500 תלמידים כל שנה. בשנה הבאה יתווספו עוד 2,500 תלמידים למסלול זה".


פורסם לראשונה 12/06/2007 00:11

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שרת החינוך יולי תמיר
צילום: ששון תירם
מומלצים