איווקס: התרופה למחלת התאונות?
חברת איווקס מפרסמת מודעות בהן נאמר שהמערכת מורידה יותר ממחצית התאונות הקשות. הנתונים מרשימים, אך מסתבר כי הושאלו מדיווחים אודות מערכת אחרת, שלמעשה מיוצרת ומשווקת בארה"ב בעיקר למשאיות. המועצה לצרכנות: יש חשש להטעיית הציבור. איווקס: "מדובר במערכת מקבילה"
תארו לעצמכם מערכת בטיחותית לרכב, המאפשרת להקטין במחצית את מאות התאונות הקשות המתרחשות מדי שנה. מערכת המסוגלת להוריד לרבע את סך התאונות. והכי חשוב, את המערכת הזו ניתן לרכוש כאן, עכשיו, בישראל, ולהתקינה במכונית חדשה או משומשת, תמורת כמה אלפי שקלים בסך הכל. לכאורה, בשורה של ממש.
איווקס, מבית מוביל איי
מדובר במערכת איווקס, פיתוח ישראלי של חברת מוביל איי, שנחשפה ב-ynet לראשונה עוד בשנת 2000. בבסיסה, מספקת המערכת התראה קולית וחזותית במקרים של סטייה לא מבוקרת מנתיב, וקרבה מסוכנת למכונית שמלפנים.
בימים אלה החל מבצע פרסום רחב, במסגרתו טוענת חברת איווקס כי מערכת בשם AWACS 2.0 אותה היא משווקת, מפחיתה ב-51% תאונות קשות, וב-75% תאונות בכלל. עוד מבטיחה החברה: אם תרכשו מכונית חדשה מתוצרת רנו וניסאן, תקבלו את הרכב כשהוא מצויד במערכת מצילת החיים.
- מובילאיי, חשיפה ראשונה ב-2000
עד כמה נכונים הנתונים?
הנתונים במודעות נראים מרשימים, אולם מבדיקה שערך ynet, עולה כי כלל לא נבדקו על מערכת איווקס, אלא מבוססים על מערכת אמריקנית של יצרן בשם איטון ווראד (Eaton Vorad), העושה שימוש במערכת התראה מפני קרבה מסוכנת לרכב אחר, ומיוצרת עבור משאיות. מערכת זו נבדקה ונוסתה בארה"ב כאשר היא מותקנת ברכב כבד. כלומר, לכאורה תנאים שונים בתכלית.
מערכת איווקס זכתה לאישור משרד התחבורה האמריקני, ולטענת משווקיה "עלה כי היא עונה על כל הפרמטרים שנבדקו בצורה הטובה ביותר". אלא שגם כאן המערכת נבדקה על-ידי גוף שתפקידו המוגדר צמצום תאונות ברכב כבד.
בדיקת ynet העלתה כי גם הפרסום לפיו כל המכוניות החדשות של חברת קרסו (יבואנית רנו וניסאן) מצוידות במערכת, אינו נכון. בירור עם קרסו עולה כי היבואנית אכן מציעה ללקוחות את המערכת, ומתקינה אותה במידה שהם מעוניינים בכך. אולם, בפירוש לא כל המכוניות החדשות מצוידות בה.
מתוך אחת הפרסומות של איווקס
המועצה לצרכנות: חשש להטעיה
דוברת המועצה לצרכנות מסרה כי היועץ המשפטי של המועצה, עו"ד זאב פרידמן, מזכיר כי "סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן אוסר על עוסק לעשות דבר העלול להטעות את הצרכנים בפרט מהותי בעסקה, גם בדרך של פרסום שאינו נכון. אם הנתונים שנמסרו למועצה נכונים, עולה חשש שצרכנים יטעו להניח שנתונים על יעילות מערכת איווקס אכן מתייחסים לאותה מערכת, ולרכוש את המערכת על בסיס נתונים אלו"
בחברת מוביל איי, המייצרת את איווקס, משוכנעים שהמספרים משקפים את המציאות. ד"ר מני בנאדי, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי במוביל איי, מסביר: "המערכת כוללת שני סוגים של טכנולוגיות יחודית - זיהוי סטייה מנתיב, וזיהוי כלי רכב אחרים. המספרים המצוטטים במודעות מתייחסים למערכת שמסוגלת רק לזהות כלי רכב אחרים". הוא מציין כי בחברה אמריקנית שעשתה שימוש במערכת להתראה על סטייה מנתיב, הושגה ירידה של 65% במספר התאונות.
חברת איווקס, המשווקת את המערכת: "המערכת נבדקה על-ידי משרד התחבורה האמריקני ועלה כי היא עונה על כל הפרמטרים בצורה הטובה ביותר. הנתונים המופיעים בפרסום מבוססים על דו"ח אירופי בו צויין (בין היתר) כי חברות הובלה אמריקניות בהן הותקנו מערכות התרעה בפני התנגשות, דיווחו על ירידה של 51% בתאונות חמורות ועד 73% ירידה בכלל התאונות. בנוגע למניעת התנגשות מאחור, המחקר מתייחס למערכות מקבילות לאיווקס שעומדות באותם סטנדרטים ותקנים. ומכיוון שאייווקס נותנת התרעה גם להיבטים נוספים כמו סטיה מנתיב ושמירת מרחק מהרכב לפנים, התוצאות יכולות להיות רק יותר טובות".
לדברי נציגי איווקס, כל מכוניות רנו ניסאן החדשות אכן מצוידות במערכת אייווקס, והדברים נכונים. כל רוכש רכב חדש שנכנס לאולם התצוגה מקבל את המערכת ל-30 ימי התנסות חינם כולל התקנה, אלא אם כן הוא מתנגד לכך.