שתף קטע נבחר

 

מנכ"ל גוגל: "איסוף מידע רב זה דבר חיובי"

באירוע העיתונות של החברה בפריס, חשף מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, טפח מתוכניותיה העתידיות של גוגל. סגנית הנשיא של גוגל למוצרי חיפוש הציגה את העתיד של מנוע החיפוש המוביל בעולם

בהרצאתו של מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, ב"יום העיתונות" של החברה בפריס, חשף שמידט רמזים באשר לתוכניות העתידיות של החברה. "אנשים רבים מתבססים על מידע ששמור במחשב הנייח או הנייד. אך כאשר מחשבים אלה מתקלקלים או נגנבים זו טרגדיה. תארו לעצמכם שגוגל תציע לכם לאחסן את כל התכנים שלכם על שרתיה או שתוכלו

בלחיצה על מקש אחד להשתלט על כל מחשב ברשת המחשבים שלכם".

 

תפישה זו, המכונה Cloud computing, אינה חדשה במיוחד, אך יש משמעות רבה לכך שגוגל תציע אותה. גוגל מציעה היום תכונה מוגבלת בשם Search Across computers, המאפשרת למשתמשי התוכנה Google Desktop לחפש ולגשת לחלק מהקבצים שלהם במחשב אחר.

 

שמידט התייחס להחלטה האחרונה של גוגל לקצר את משך הזמן בו היא שומרת מידע אישי על הגולשים מ-24 ל-18 חודשים. "אנחנו רגישים מאוד לנושא של פרטיות", הוא אמר, "אם אנשים לא יסמכו על גוגל ניקלע לצרה. צריך לזכור שהשירותים המתחרים נמצאים תמיד במרחק של קליק. נדמה לי שהפשרה טובה לכולם. אגב, אנחנו החברה היחידה המספקת הצהרות ברורות בעניין הזה".

 

האינטרנט לא "חסר גבולות" 

בעניין הביקורת נמשכת על החלטת החברה לפעול בסין תחת מגבלות צנזורה של הממשלה, שמידט אמר כי גוגל נאלצה לפחות בין אפשרות גרועה, שתחסם לחלוטין בסין לבין אפשרות פחות גרועה, להשיק גירסה סינית של מנוע החיפוש ולפעול על פי החוק במדינה. "אנחנו חייבים לכבד חוקים מקומיים. אין לנו ברירה אחרת. כל מי שסבור כי האינטרנט הוא חסר גבולות, לא שם לב לכך שאנשים במדינות מסוימות נכלאים בגלל הפעילות שלהם ברשת.

 

כדוגמה לתרומה של גוגל לדמוקרטיה ברחבי העולם, ציין שמידט את המקרה של ערוץ טלוויזיה פופולרי בוונצואלה שנסגר לאחרונה בהוראת הנשיא, הוגו צ'אבס, אך המשיך לפעול ב-YouTube.

 

אך כאשר נשאל שמידט איך יגיב אם תתקבל פנייה מצ'אבס להסיר את התכנים, התשובה לא הייתה חד משמעית. "כל מקרה לגופו. במקרה כזה נבדוק אם מדובר בהפרה של החוק ואם כן, ייתכן שנפעל לפיו. במקרה הזה סביר להניח שהתשובה תהיה לא".

 

על המתחרים 

על החדשות האחרונות אודות פרישתו של מנכ"ל יאהו טרי סמל, הגיב שמידט בנוסטלגיה: "טרי ואני התחלנו באותו זמן. הכרנו אחד את השני טוב מאוד. הוא היה אאוטסיידר בתעשייה. הרבה אמרו שהוא לא יצליח אך הוא הצליח מאוד. דיברנו למרות שהחברות מתחרות. הבנו שהשוק צומח. הוא עשה עבודה נהדרת ואני בטוח שביאהו יתגעגעו אליו".

 

שמידט אמר כי חוקי ארה"ב אוסרים עליו לאשר או להכחיש ספוקלציה לפיה יאהו תוותר על התחרות בגוגל בתחום החיפוש,

ותשתף איתה פעולה על מנת להתמקד בנושאים אחרים בהם היא מצטיינת יותר.

 

כאשר נשאל בעניין התקרית האחרונה עם ebay, שמידט שוב העדיף להתנסח בדיפלומטיות. "לגוגל ו-eBay שותפות ארוכת טווח. הם מפרסמים גדולים שלנו ואנחנו מתחרים בהם בתחום של שירותי תשלום ברשת. במקרה הספציפי החלטנו שזה לא יהיה נאות לערוך את האירוע כפי שתוכנן".

 

שמידט: לא מתחרים במיקרוסופט

עוד שותפות המעוררת עניין היא הזיווג עם אפל. מי שירכוש את ה-iPhone החדש של אפל, יקבל את המכשיר עם גירסה מובנית של Google Maps, שירות המפות של גוגל וגם 10,000 סרטונים מ-YouTube. וזו לא תהיה ההצהרה המשותפת האחרונה של שתי החברות. "אפשר לצפות להכרזות נוספות על שיתופי פעולה עם אפל", אמר שמידט ולא פירט.

 

בהמשך הוא שב והכחיש כוונות להתחרות במיקרוסופט בתחום התוכנה באמצעות היישומים המקוונים Google Docs ושירות Google Apps. "אני ממשיך לומר את זה ואף אחד לא מאמין לי. אנחנו חושבים שתחום היישומים המקוונים הוא פרדיגמה שונה מתוכנה שולחנית. הדגש שלנו הוא על ישומים שיתופיים המיועדים למשתמשים המעוניינים לפעול יחד. למשל, עד שהופיע Google Calendar, יומנים משותפים לא היו נפוצים כלל. שירותים כאלה לא בהכרח מתחרים בתוכנות של מיקרוסופט.

 

גוגל גנטיקה?

באשר לשמועה לוהטת אחרת, שמידט הכחיש כי גוגל רכשה חברה המתמחה בגנטיקה על מנת לשלב מידע גנטי בחיפושים. לדבריו, גוגל בוחנת שיתוף פעולה עם החברה. הוא לא מבין את המזהירים מפני העוצמה של גוגל. "אנחנו חושבים שמידע רב זה חיובי כל עוד המשתמשים מאשרים זאת".

 

לגוגל תוכניות שאפתניות בתחום הסלולר. כבר היום שירותי הדואר האלקטרוני והיומן של גוגל זמינים בסלולר (באופן חלקי בעברית). שמידט מתאר עתיד בו ניתן יהיה להעלות קטעי וידאו ל-Youtube מכל טלפון בלחיצת כפתור.

 

בתחום אתרי הווידאו התחרות שבפתח היא בין YouTube (שנרכשה על ידי גוגל) ל-Joost, שפותח על ידי יוצרי "קאזה" ו"Skype". שני האתרים בחרו במודלים שונים ואף מקוטבים. YouTube, מאפשר לכל גולש להעלות וידאו ולשתף אותו עם חברים. Joost בחר בתפישה של המדיה המשדרת הישנה – תכנים איכותיים של שותפי תוכן שנבחרו בפינצטה. "אנחנו מתמקדים בדגם הקהילתי נוסח YouTube", הוא אמר, "דגם זה, בשילוב כלים נגד העתקה פיראטית הם המודל הנכון בעינינו".

 

החיפוש על פי גוגל 

למריסה מאייר, סגנית נשיא למוצרי חיפוש וחוויית משתמש בגוגל, לא היו בשורות חדשות ביום העיתונאים שערכה החברה השבוע בפריז, אך היא סיפקה הצצה מעניינת ונדירה על האופן בו תופשת גוגל את האתגרים בתחום החיפוש.

 

על ארבעה דברים עומד גוגל ומנועי חיפוש בכלל, על פי מאייר:

 

1. היקף. כמה מידע כולל מנוע החיפוש. אין ספק שהגודל קובע, אומרת מאייר. ככל שהאינדקס של מנועי החיפוש גדול יותר, אפשר להציע למחפשים כמה שיותר תשובות. גוגל חתרה להגדיל את היקף המידע באינדקס מהיום הראשון, אומרת מאייר, שעובדת בגוגל מאז שנת 2000.

 

עם הקמתו נכללו בגוגל 30 מיליון דפים, בשנת 2000 הנתון עלה למיליארד דפים, והיום מדובר ביותר מ-30 מיליארד, גידול של פי 1,000 ביחס לתחילת הדרך. מאייר טוענת כי האינדקס של גוגל גדול פי שלושה מהמתחרה הקרוב ביותר אליה. היא לא ציינה את שמו אך ככל הנראה מדובר ביאהו.

 

2. רלוונטיות. תפוזים, תפוחים או ענבים?  אילו פירות יופיעו ראשונים ואילו אחרונים? התשובה לשאלה מהי התשובה הטובה ביותר חמקמקה ביותר ותלויה בעיקר ברצונו של הגולש. מאייר דיברה על "הכוונה הנעלמה" – ההבדל בין מה שהגולש מבקש לבין בקשת החיפוש שהקליד. ככל שגדל היקף המידע בגוגל וברשת, כך עולה החשיבות של הרלוונטיות.

 

"בימים הראשונים מנועי חיפוש סברו שזה בסדר, להעביד בפרך את הגולשים שלהם, ולתת להם לחטט בכל הקישורים בחיפוש אחר תשובות. אנחנו הבנו בשלב מוקדם מאוד כי המחפשים רוצים שהמידע המבוקש יופיע בתוצאה הראשונה או השנייה בדף התוצאות. הם לא טורחים לבדוק יותר מכך".

 

על אף שגוגל מנסה תכונה בשם "חיפוש אישי", שמיועדת להציג לכל משתמש תוצאות על פי העדפותיו האישיות, החברה ממשיכה להתבסס בעיקר על המתכון הסודי שלה – בחירת הגולשים. האלגוריתם PageRank הוא למעשה ישום של רשת חברתית, לא של אנשים אלא של קישורים. התוצאות שמופיעות ראשונות הן הדפים הרלוונטיים המקושרים ביותר לבקשת חיפוש מסוימת.

 

לנקות את התוצאות 

אך גוגל מתמודדת עם אתגרים רבים המאיימים לפגוע ברלוונטיות של תוצאות החיפוש ואף פוגעים. הגידול בכמות המידע זו בעיה אחת ואחרת היא זיהום התוצאות בקישורים לא רלוונטיים באמצעות שיטות לא כשרות כמו קישורים שקופים, דפים נסתרים ועוד. גוגל נלחמת בכל השיטות האלה, אך לא תמיד בהצלחה.

 

מאייר התייחסה לתופעה נוספת שזכתה לחשיפה רבה – הפצצת גוגל (Google Bombing) – בלוגרים הפועלים יחד, כדי להציב תוצאה מסוימת בראש הרשימה בחיפוש אחר מילים מסוימות. למשל, הצירוף miserable failure (כשלון אומלל) הפנה לביוגרפיה של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש. ובישראל, חיפוש אחר "כישלון חרוץ" הפנה לדף קורות החיים של אולמרט. על פי מאייר, עד היום נרשמו רק חמישה ניסיונות מוצלחים להפציץ את גוגל – לפחות בשפה האנגלית.

 

כלים נגד פצצות 

"פיתחנו אלגוריתמים המזהים הפצצות של גוגל ויודעים להתמודד איתה. עם זאת, ההתמודדות אינה פשוטה כי מתרחשות תופעות בבלוגים שאינן הפצצות. חשוב לזכור שהפצצות גוגל מצליחות רק כשמדובר בצירופי מילים לא נפוצים. בכל מקרה, ההפצצות נשארות במקום הראשון לפרק זמן קצוב ולרוב מוחלפות בקישורים לדיונים בנושא הפצצות אלה".

 

אחד העיתונאים שאל את מאייר אם גוגל לא סבורה שהתוצאות הראשונות צריכות להיות המהימנות יותר, ולראייה, בתשובות רבות לחיפושים מופיעים במקומות הראשונים ערכים מוויקיפדיה. מאייר ענתה כי הערכים של ויקיפדיה זוכים לקישורים מאתרים ברשת והבעת האמון הזו מספיקה, על פי גוגל.

 

על החיפוש האוניברסלי 

3. מהירות. כמה מהר יוגשו התוצאות למשתמשים? היום זה נראה מובן מאליו שדף התוצאות יעובד ויוצג תוך חלקיקי שניות, אך עד שגוגל הופיעה, המצב היה שונה. גולשים ותיקים אולי זוכרים את הציפייה מורטת העצבים לתוצאות של Lycos, אלטה ויסטה ומנועי חיפוש קדמונים אחרים. האתגרים עדיין לא נעלמו, כי מידע חדש נערם ברשת על פני הקיים בקצב גובר והולך, וגוגל צריך לשלוף מתוך מאגר עצום תוצאות רלוונטיות ולהציגן לגולש מבלי שייאלץ לחכות.

 

4. חווית המשתמש. מהי תצוגה מובנת ויעילה של תוצאות החיפוש. בהקשר זה מאייר הזכירה את תכונת ה-Universal Search, שהושקה לאחרונה בגירסה האנגלית של מנוע החיפוש. במשך השנים גוגל פיתחה מנועי חיפוש ייעודיים לתחום החדשות, תמונות, וידאו, בלוגים, ספרים ואחרים. אך מנועי החיפוש האלה לא היו נגישים לרוב המחפשים. ההחלטה ההגיונית הייתה לשלב את כל מנועי החיפוש האלה כחלק אינטגרלי ממנוע החיפוש הראשי.

 

הדור הבא וחיפוש קולי 

באשר לדור הבא של מנועי החיפוש, גוגל, כמו כל החברות הגדולות, עורכת ניסויים ביכולות סמנטיות, אשר אמורות לספק תוצאות הרבה יותר חכמות וממוקדות. מאייר אמרה כי גוגל אינה מאמינה שיכולות סמנטיות יחליפו את החיפוש הקיים אלא ישתלבו עמו. כבר היום חלק מהתכונות החכמות של גוגל מבוססות על ניתוח הרגלי השימוש של המחפשים. למשל, תכונת בודק האיות או חיפושים בנושאים הקרובים למבוקש.

 

גוגל מפתחת מנוע חיפוש לתמונות על פי תמונות, שיאפשר למחפשים להזין תמונה ולמצוא תוצאות דומות. אך הפיתוח מורכב ומצוי רק בתחילת הדרך. סביר להניח שהרבה לפני כן, נחזה בחיפוש קולי – המשתמש קורא בקול את מילות החיפוש וגוגל מחפש אותן. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים