החופש הגדול: טיפים ועצות לתכנון הזמן
בזמן שאתם עומלים על מציאת סידור לכל דקה בחודשיים הקרובים - אל תשכחו שחשוב שהילדים יהיו שותפים להחלטות. גם אם הם לא ממש יכולים לעזור - לפחות הם יבינו את משמעות התהליך וילמדו לקחת אחריות על הזמן והפעילויות שלהם
היערכות ההורים לקראת החופש הגדול, משולה למבצע רב חשיבות, הכולל איסוף מידע (באיזה קיטנה יש הכי הרבה אטרקציות ומי הולך לאן?), אימוץ גישות אסטרטגיות (למי צריך להתחנף כדי שייקח את הילד ליומיים?) ושבירת תכנית חיסכון שתוכל לממן אינספור ארטיקים, בריכות, סרטים והצגות (מזל שהים בחינם).
ליאת זלצר, מנחה במכון אדלר, מציעה לערוך כינוס משפחתי רגע לפני החופש הגדול ולתכנן יחד עם הילדים את התקופה הקרובה. "תקופת החופש דורשת מההורים היערכות ומחשבה ומומלץ לשתף את הילדים בתהליך, על מנת שירגישו שווים וחשובים, יוכלו לתרום את תרומתם וגם יהנו ויתאמנו על הליך התכנון, הבחירה וקבלת ההחלטות".
"יחד עם זה", מוסיפה זלצר, "הורים לא צריכים להפוך להיות קציני הבידור בחופש או להרגיש כאילו הם חייבים ומוכרחים למלא את השעות הפנויות בתוכן. ילדים שירגישו את הלחץ של ההורים - עלולים לתבוע יותר", היא מזהירה.
הרעיון של זלצר הוא ליצור במשותף עם הילדים תכנית המתאימה לצרכי המשפחה ומשאירה גם מקום לזמן פנוי וחופשי שבו הילדים יוכלו להעסיק קצת את עצמם. "ביחד אפשר למצוא תכנית שיש בה עוגנים מסודרים וגם מקום לספונטניות", היא אומרת.
הקטנטנים
ילדים קטנים, עד גיל 4 לערך, פחות מרגישים את המולת החופש הגודל ושגרת החיים שלהם נמשכת גם בעונה הזו. יחד עם זה, אם אחים גדולים נמצאים בחופש באותו הזמן, בקלות אפשר להיסחף באווירה... "כשמדובר בילדים קטנים אין טעם לתכנן איתם פעילויות שבוע מראש. אפשר לשתף אותם בהחלטה ערב קודם או באותו היום", ממליצה זלצר.
היא מציעה לפנות לילדים בלשון 'מה דעתך שמחר נלך לים?' או 'מה אתה חושב? אני חושבת שכדאי ללכת מחר לבריכה...'. פנייה בלשון כזו מעודדת ילדים לחשיבה והבעת דעה, היא אומרת, ומאתגרת את שלב הבחירה. לילדים צעירים היא מציעה להציג 2 אפשרויות ולא יותר ולמקד את ההיצע, על מנת לא לבלבל.
בני השש וגיל בית ספר יסודי
בקרב בני השש שסיימו גן חובה ובקרב ילדי בית הספר, יש לחופש הגדול משמעות רחבה. לראשונים מדובר במעבר מהגן לבית הספר, לאחרונים מדובר בתקופה ארוכה שבה נפסקת שגרת הלימוד והביקור בבית הספר. בגילאים אלה הילדים יכולים להיות שותפים פעילים יותר בתכנון החופש.
"ילדים גדולים יותר יכולים לתכנן לטווח רחוק. רצוי שאחד הילדים יכתוב על לוח את התכניות המשפחתיות", מציעה זלצר. "אם הילדים עדיין אינם כותבים, הם יכולים לצייר או להדביק מדבקה שתסמן את הפעילות שבחרו לאותו השבוע: בריכה, סרט, מוזיאון".
"גם כשמדובר בילדים גדולים יותר, מוטלת על ההורים חובת התכנון הראשוני: "חשוב לבוא עם תכנית ולא להשאיר הכל פתוח", אומרת זלצר. את ההצעות שלכם כדאי להעלות מול הילדים ולעודד אותם להציע הצעות משלהם.
כמה זה עולה לנו?
"מומלץ לנצל את שלב התכנון על מנת לאמן את הילדים בקבלת החלטות. כבר בגיל שש אפשר להסביר אילו בילויים כרוכים בהוצאות כספיות גדולות ומה אינו כרוך בתשלום, מה יקר יותר (סרט קולנוע) או מה זול יותר (סרט שמשכירים במכונה).
אפשר לשתף את הילדים בשיקולי התקציב לבילויי החופשה ולומר למשל, 'אם נלך כולנו לבריכה זה יעלה יותר מאשר הליכה משותפת לים'. אפשר לסדר את הבילויים על פי העלויות הכרוכות בכך ולפזר את הבילויים היקרים לאורך החופשה לצד בילויים זולים יותר וכאלה שאינם דורשים הוצאות גדולות (יום מים בחצר, יום יצירה בבית, יום בישול במטבח)".
זלצר ממליצה לדאוג שכל ילדי המשפחה יקחו חלק שווה בקבלת ההחלטות ותכנון התכניות. "גם ילדים שאומרים שלא אכפת להם, או אסרטיביים פחות מאחיהם הדומיננטיים, צריכים במה להשמיע את רצונותיהם. לכן חשוב להקפיד לשאול גם את הילדים הקטנים או השקטים במשפחה: 'ומה אתה אומר על זה?' או 'מה אתה מעדיף?', כדי ליצור שותפות מלאה ולא להשאיר משהו מחוץ למעגל. תפקיד ההורים הוא ליצור הזדמנות עבור הילדים הפאסיביים יותר במשפחה, להתעקש ולא לוותר או להיכנע לדומיננטיים", היא ממליצה.
כל אחד רוצה משהו אחר
"אם לילדים במשפחה יש העדפות שונות מאוד, אפשר לבדוק איתם אפשרות 'להתפצל'. "כדאי לשאול אותם אם הם היו רוצים שאחד מהם ילך לסבתא (בתנאי שסבתא מסכימה), בעוד שאתם תבלו עם השני או שאחד הילדים יצטרף ויבוא אתכם לעבודה (אם הבוס מרשה), כשאחיו ואחותו מבלים עם ההורה השני".
אצל אבא או אצל אמא?
כשמדובר בילדים למשפחות גרושות חשוב כמובן לתאם את כל ימי הבילויים בהתאם להסדרי הראייה. כדאי גם להסביר לילדים מתי הם ישהו עם ההורה השני וכיצד הם יבלו במהלך החופשה. למרות שהבילויים נעשים בכל פעם עם הורה אחר, כדאי ומומלץ להעלות אותם על לוח אחד שישוכפל ויתלה בשני הבתים...
נצלו את החופשה
בשיחה המשפחתית שבה מתכננים את החופש הגדול מציעה זלצר להתייחס לא רק לבילויים, אלא גם לפעילויות בתוך הבית, מטלות ומשימות וגם לפעילויות פיתוח אישי של כל ילד. "הפעילויות הללו הן הזדמנות לילדים להעסיק את עצמם, בלי קציני הבידור (כלומר, אנחנו). ילדים שמציירים יכולים לנצל את הזמן כדי לפתח את הכישרון שלהם. אפשר להציע להם גירים, צבעי גואש ומכחולים ולתת להם לצייר.
"ילדים שמנגנים, יכולים לנצל את החופשה לפיתוח מיומנויות בתחום הזה. הם יכולים להקליט את עצמם מנגנים או להכין קטע נגינה לארוחת יום שישי. אפשר להציע לילדים לכתוב יומן חופש משפחתי, לערוך סרטוני וידאו קצרים (בעזרת מצלמה או אפילו עם מכשיר הטלפון הנייד).
"ילדים צעירים ישמחו להמחיז ולערוך הצגות (זה הזמן להוציא את ארגז התחפושות או להכין כזה ולאסוף את כל בובות התאטרון). הרעיון הוא לעודד את הילדים לעסוק בפעילות עצמאית שקרובה לליבם (ואינה כוללת את מסך הטלוויזיה או המחשב) ולשתף ביניהם פעולה. אחים יכולים להציג ביחד, לנגן או לתעד את ימי החופשה שלהם במגוון אפשרויות ודרכים וזה חלק בלתי נפרד מתכנית החופש המשפחתית".
משימות חופש
בין התכניות לבילוי ופיתוח כישרונות, חשוב לקבוע ביחד אילו מטלות יקחו הילדים על עצמם במהלך החופשה: טיפול בכלב, תליית כביסה, שטיפת כלים או אפילו אירגון החדר שלהם מחדש. כל ילד בהתאם לגילו ויכולתיו. אפשר להחליף את המשימות מדי יום או יומיים ולהכניס את המטלות הללו לתכנון השבועי בימי החופשה, מציעה זלצר.
שעות שינה
זה גם הזמן להזכיר לילדים (גדולים וקטנים) שלהורים אין חופש גדול ולכן אפשר להגמיש את שעות השינה והקימה, אבל מומלץ לקבוע שעת מקסימום שלאחריה גם הילדים שלא הולכים לישון יכנסו לחדרם ויעסקו בפעילות שקטה. רצוי לקבוע שעת קימה סבירה שתאפשר לנופשים הצעירים ליהנות משינה מאוחרת בלי להפוך את כל השעון הפנימי.
עיקרון השיתוף
"מומלץ לעשות את כל הליך התכנון הזה בשיתוף הילדים ולא כהתניה 'אם לא תלכו לישון לא נלך לסרט' או 'אם לא תתלו כביסה – לא נלך לים'. לכן הציעו לילדים לבחור את מטלות הבית שאותן הם מעדיפים ושבחו אותם על מילוי המשימות כהלכה", מסכמת זלצר.
רצוי לקיים שיחות תכנון אחת לשבוע או שבועיים, לעדכן את התכניות, לתת לילדים משוב על הפעילויות ולסכם מה אהבנו ונרצה לעשות שוב, על מה נמליץ לאחרים וכמובן: מה נעשה בשבוע הבא.