שתף קטע נבחר
 

האם אתם מסוגלים לחיות בלי "תוצרת סין"

סופרת אמריקנית ומשפחתה החרימו במשך שנה מוצרים שיוצרו בסין, וגילו כי פעולות פשוטות, כמו רכישת נעליים לילד, הופכות למשימה קשה. לדברי הסופרת, מטרת החרם היתה לעורר מודעות בקרב האמריקנים לקשר העמוק ביניהם לבין מערכת הסחר הבינלאומית

הסופרת שרה בונגיורני ומשפחתה ניסו לחיות שנה שלמה בלי לרכוש מוצר אחד מתוצרת סין, וגילו כי המשפחה האמריקנית המודרנית תלויה בכלכלה הגלובלית במוצרים רבים, ביניהם מנורות, נרות יום הולדת, מלכודות עכברים וכפכפי אצבע.

 

בספרה, "שנה ללא תוצרת סין" מספרת בונגיורני כיצד היא ומשפחתה גילו שפעולות פשוטות כמו רכישת נעליים חדשות, קניית צעצוע ליום הולדת או תיקון מגירה הפכו למשימה קשה ללא הענקית האסיאתית.

 

בונגיורני מדגישה כי היא אינה מחזיקה באג'נדה פרוטקציוניסטית, ולמרות שהיא חוששת מדי פעם מאובדן של משרות בארה"ב לטובת מפעלים בסין, אין לה שום דבר נגד סין. לדבריה, מטרתה היתה לעורר מודעות בקרב האמריקנים לקשר העמוק ביניהם לבין מערכת הסחר הבינלאומית.

 

בונגיורני, שעבדה כעיתונאית כלכלית בבאטון רוז', לואיזיאנה, כתבה במשך כעשור על נושאים שקשורים לסחר בינלאומי. לדבריה, "הייתי מסתכלת על הסטטיסטיקות של משרד המסחר, מיליארדי הדולרים שעוברים, וחושבת שזה לא קשור אלי". אך המציאות, לטענתה, שונה לחלוטין.

 

לדבריה, במהלך השנה, "החרם גרם לי לחשוב מחדש על המרחק בין סין לביני. כשהוצאתי את סין מחיינו, קיבלתי תובנה מטלטלת עד כמה סין נמצאת בהם".

 

במהלך כל 2005, גילתה בונגיורני כי גם רכישות קטנות דורשות עבודת בילוש מפרכת של קריאת קטלוגים ובדיקת תוויות. היא נתקלה בבעיות קשות במיוחד כשניסתה לרכוש נעליים זולות עבור בנה, ובסופו של דבר נאלצה לרכוש לו סניקרס ב-68 דולר.

 

מכשירים שנשברו העלו אבק, מאחר וכל חלקי החילוף היו מתוצרת סין, ולבנה בן ה-4 נמאס להביא לחבריו רק לגו (מתוצרת דנמרק) כמתנת יומולדת. המשפחה נאלצה לרכוש מלכודות עכברים פרימיטיביות, מאחר והסוגים המתקדמים יותר היו תוצרת סין.

 

בונגיורני למדה לקח חשוב נוסף בנוגע לכלכלה הגלובלית לאחר שגילתה כי מוצרים שמפורסמים כתוצרת אמריקנית כוללים חלקים שמיוצרים בסין. כעת, לאחר סיום החרם, בוחרת בונגיורני ב"דרך האמצע" , ורוכשת מוצרים מתוצרת סין כאשר זו הרכישה המעשית ביותר.

 

כ-15% ממוצרי הייבוא מגיעים מסין

לדברי הכלכלן ג'ואל נארוף בהקדמה לספר, כ-15% מהמוצרים בסך 1.7 טריליון דולר שיובאו לארה"ב ב-2006 הגיעו מסין, ביניהם רוב המוצרים שממלאים את המדפים בוול-מארט וקמעונאיות גדולות נוספות, ביניהם מוצרי היסוד ומוצרים נוספים שצורכים אמריקנים ממעמד נמוך ובינוני.

 

המחירים הנמוכים הם אחד מהיתרונות הגדולים שסייעו לעלייתה של סין, וגם מה שמקשה על הצרכנים לוותר על התוצרת הסינית.

 

הגירעון המסחרי של ארה"ב עם סין הסתכם ב-19.3 מיליארד דולר באפריל, וב-232.5 מיליארד דולר ב-2006, והוא מוביל למתיחות רבה בנושאים שונים בתחום הסחר בין המדינות, ביניהם סוגיית שער החליפין של המטבע הסיני, וכן סוגיות הקשורות לבטיחות המוצרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קשר עמוק למערכת הסחר הגלובלית
צילום: איי פי
מומלצים