כניסה חליפית לירושלים? עדיין לא
בית המשפט הכריע: כביש 9, אשר אמור היה לשחרר חלק ניכר מהלחץ בכניסה וביציאה מירושלים, לא יפתח לתנועה. הסיבה: החברה שהקימה אותו לא ענתה על דרישות הפיתוח הסביבתי
כביש של חצי מיליארד שקל, אשר נועד לשחרר את הלחץ מהכניסה והיציאה מירושלים, לא יפתח למרות שהקמתו הושלמה זה מכבר. כך הורתה אתמול נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, השופטת מוסיה ארד. זאת לבקשת החברה להגנת הטבע, שטענה כי אין לאפשר את פתיחתו של כביש 9 עד שחברת מוריה, האחראית להקמתו, תסיים כנדרש וכמצוין בתנאי רישיון הסלילה את עבודות השיקום הנופי בסביבתו. מבקרים ואזרחי ירושלים? אלה יאלצו להמתין עוד כשבועיים במקרה הטוב, או מספר חודשים במקרה הפחות טוב.
- 2001: עתירה ראשונה נגד סלילת כביש 9 בירושלים
חלופה מודרנית, אבל בתיאוריה
זה אמור היה לקרות לפני כחודש וחצי. הכל היה מוכן ומזומן לפתיחה גרנדיוזית של כביש כניסה ויציאה חדש מירושלים, העונה לשם "כביש 9". הבטחות עיריית ירושלים, החברה המקימה, משרד התחבורה ומשרד הפנים לשיפור ניכר בחיי הנהגים, היו גם היו. "העומס על הכניסה המערבית לירושלים, יצטמצם משמעותית" הסבירו כולם. ראש הממשלה, שר התחבורה, ראש העיר ומוזמנים מכובדים נקראו להגיע ב-21.5 לפאתי הכביש, שיקרא "שער מוריה".
הרעיון העומד מאחוריו פשוט - חלופה חדשה עבור נהגים המעוניינים להיכנס לבירה ולהשתלב בהמשך עם כביש בגין והשכונות הצפוניות. אורכו של הכביש החדש נאמד ב-3.6 ק"מ, עלות הקמתו מוערכת בכחצי מיליארד שקל.
יחיאל לביא, מנכ"ל חברת מוריה שקיבלה על עצמה את עבודות הקמת כביש 9 בכניסה לירושלים, הודיע לעיתונות כי הכביש החדש יציע חלופה מודרנית לצירי תחבורה נוכחיים, על אספלט "סופג רעש" מיוחד, עם מנהרות שמשתלבות בנוף הירושלמי. כמו-כן ידע לציין כי עבודות הפיתוח, התשתית והסלילה, לא פגעו כהוא זה במערת הנטיפים הממוקמת בסמוך לתוואי הכביש.
אלא שאז הופיעה החברה להגנת הטבע, שטענה כי החברה שהקימה את הפרויקט, לא עמדה בדרישות הבסיס להן התחייבה, ובהן התחייבות לדאוג לפיתוח הסביבה באזור הכביש, ולפגיעה מינימלית בנוף. בנוסף, ממש מספר ימים לפני האירוע, החלה התכתשות בין מתכנן מחוז ירושלים, אנשי משרד הפנים והתחבורה, והכל סביב אי השלמת הפרויקט לפי הדרישות המקוריות.
ומה הם אומרים?
לטענת המתנגדים לפתיחה, אם יקבלו חברת מוריה, עיריית ירושלים ומשרד התחבורה אישור לפתיחת הכביש, לא תהיה לחברה המקימה כל סיבה להשלים את פיתוח הסביבה. וכך תפגע תמונת הנוף באזור. בית המשפט הסכים עם גישה זו, ושלח את החוגגים הביתה. אתמול הוא עשה זאת שוב, בפסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים, אשר קיבל את עתירת החברה להגנת הטבע במלואה. בית המשפט קבע כי הכביש לא יפתח אלא לאחר שיושלמו עבודות השיקום הנופי, וחייב את חברת מוריה בתשלום 30 אלף שקל, הוצאות העותרת. "...קיים אינטרס ציבורי בפתיחת הכביש לתנועה, אך קיים גם אינטרס ציבורי בשמירה על ערכי טבע...", כך אמרה השופטת מוסיה כהן, נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים.
בתגובה לדברי השופטת אמרה אברהם שקד מהחברה להגנת הטבע: "התנהלות חברת מוריה היא שגרמה בסופו של דבר לאי פתיחת הכביש, וחמת הנהגים התקועים בפקק ראוי שתופנה אליה, ואל מי שסייע לה בהתנהלות זו בעיריית ירושלים", כך בהודעה לעיתונות.
יהושע מור יוסף, דובר חברת מוריה, אמר ל-ynet: "חברת מוריה מכבדת את החלטת בית המשפט ומביעה צער על הנזק שיגרם לתושבי ירושלים ולקופת המדינה בשל העיכוב. מוריה מקווה כי משרד הפנים ישלים במהרה את ביטול הסעיף הבירוקרטי שמונע את פתיחת הכביש, אשר לא יושם עד כה בפתיחת כבישים ושכונות חדשות בעיר".