וולוו V70 - שרת הביטחון
נהיגת התרשמות ראשונה במכונית הסטיישן החדשה של וולוו, ה-V70, וגם בגרסת כאילו-שטח ה-XC70. האם יצליחו לשבור את מחסום התדמית המרובעת?
בשנים האחרונות, וולוו נלחמת בשיניים בתדמית שיצרה לעצמה. אכן, באותה תדמית בטיחות-מעל-הכל ידועה ומפורסמת, שתמכה בה מאז הוקמה ב-1927. אלא שמדובר במלחמה קשה - מצד אחד חשוב להמשיך ולהדגיש שהמכוניות בטוחות. ומנגד, איך משכנעים לקוחות שרוצים ערך מוסף של רגש והנאה, לבחור דווקא ב"אם כל המכוניות ההגיוניות"?
מה חדש?
ה-V70 וה-XC70, שתי מכוניות סטיישן על אותו בסיס אך עם יומרות שונות, התייצבו לאחרונה בגרמניה לאירוע השקה בינלאומי של מספר שעות. שתי הגרסאות - לכביש (V70) ולשטח רך מאד (XC70) - נחשפו בחודשים האחרונים ומבוססות על אותו בסיס. המתחרות היו ונותרו גרסאות הסטיישן הבסיסיות של אודי (A4), ב.מ.וו (סדרה 3) ומרצדס (C קלאס, שעדיין לא הוצגה), אך מנגד גם גרסאות מהודרות של אופל וקטרה ופולקסווגן פאסאט סטיישן.
וולוו V70 החדשה
שתי המכוניות, שמובדלות במרכב מוגבה ופגושי שטח (XC70), מציעות עיצוב וולוו אופייני. יתרה מכך, השוודים מציינים שהיה חשוב להם מאד להדגיש את הקשר המשפחתי, במיוחד ל-S80 החדשה. בכל מקרה, התוצאה היא לא מהזן המרגש דווקא - סבכת וולוו גדולה, יחידות תאורה דומיננטיות מאחור. שרירי ומפוסל מהדגם הקודם, ולא הרבה מעבר.
תא הנוסעים איכותי מבעבר, ומציע ללא ספק סביבה נעימה לשהות בה. למשפחת ה-V70 שלל גרסאות, ובכלל זה גם עיצובים שונים למושבים. רובם מעולים, אך מומלץ לוותר על זה בעל העור החלקלק במיוחד. מלבד זאת, לא נרשמו טעויות גדולות מדי בתכנון, והכל מתיישב נכון לעין וליד. כמו כל וולוו כמעט של העידן המודרני.
איך זה מרגיש?
בעיקר סולידי. ה-V70 וה-XC70 החדשות מרשימות באיכות הנסיעה שלהן. ה-XC70 אמנם קשיחה יותר כדי לפצות על הגבהת המרכב, אבל בשני המקרים מדובר במכוניות נוחות ונעימות, שניתן להעביר בהן זמן רב. מעניין יהיה לראות עד כמה טובה הנוחות גם על כבישי ישראל, שלפעמים נראים כמי שנסללו על-ידי מחלקת שבילי טרקטורים הגרמנית בע"מ, ולא על-ידי מדינה מודרנית שמקדשת בטיחות בדרכים.
המרווח במשפחת ה-V70 טוב אף הוא, וכיאה לסטיישן - ולא פחות מכך, לוולוו - יש שפע מקום לילדים ולמטען, כולל מושבי הגבהה (בוסטר) מובנים לנוסעים הקטנים שיושבים מאחור (בתוספת תשלום). וכעת יש גם מספר אפשרויות אחסון ועיגון חכמות, כדי שהקניות-עגלות-צעצועים יגיעו בשלום.
העיצוב טוב מבעבר, אבל עדיין לא מרגש
מי שעוד יגיע בשלום, הוא הנהג. היכולת הדינמית של צמד המכוניות גבוהה למדי, כאשר ה-V70 מסוגלת לשמור על קצב תנועה מרשים ללא דרמות של ממש. גרסת ההנעה הכפולה (עם מנוע בנזין) סיפקה שפע אחיזה, גרסת ההנעה הקדמית (מנוע דיזל) לא אכזבה אף היא. ובכל מקרה, בקרת יציבות תקנית נמצאת שם כדי לשמור במקרה והאחיזה נגמרת.
מי שלא כל-כך ישמור עליכם הוא ההגה, שאינו מרשים במיוחד. את ההתנגדות שהוא מעניק ניתן לכוון בחלק מהגרסאות, אך רמות הדיוק והתקשורת אינן משתנות כתוצאה מכך. בכל מקרה, מדובר במערכת הגה שיכולה ללמוד דבר או שניים מהמצטיינות בתחום.
מנועים קדימה
עוד ביכולת הדינמית, יחידות הכוח. מנוע הדיזל בו נהגנו אינו רלוונטי לישראל, שכן אצלנו ישווקו רק מנועי בנזין. במקרה הזה ממש לא נורא, שכן יחידת חמשת הצילינדרים (2.4 ליטר, 185 כ"ס) הייתה מעט רועשת למקובל כיום. מאכזב, במיוחד לאחר סיבוב קצר ב-V50 עם מנוע דיזל זהה (אך חלש יותר בהספקו), שתיפקד טוב משמעותית.
איכות תא הנוסעים גבוהה
אם כך אנחנו נשארים עם מנוע הבנזין. כאן מדובר ביחידה מוגדשת בעלת שישה צילינדרים עם 285 כ"ס ב-5,600 סל"ד ו-40.8 קג"מ ב-1,500 סל"ד. פעולתה נעימה ולינארית, ועם תיבת ההילוכים האוטומטית מתקבלים ביצועים טובים - 7.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, 245 מרביים. תצרוכת הדלק המובטחת על-ידי וולוו היא 8.8 ק"מ לליטר במסלול נסיעה משולב, ופליטת CO2 עומדת על 270 גרם לק"מ.
כושר הבלימה של כל גרסאות ה-V70 בהם פגשנו היה סביר בלבד, וייתכן שעייפות מסוימת נרשמה נוכח חייהם הקשים של רכבי ההדגמה. מה-XC70 זכינו לטעום גם בשטח קל מאד, ולמרות הבוץ והרצון הטוב אין כאן יומרות של ממש לירידה מהאספלט - למעט לשבילים כבושים. עם זאת, הגבהת המרכב פוגעת קלות לא רק בנוחות, אלא גם בביטחון אותו מרגיש הנהג במהירות גבוהה.
ובת'כלס?
סדרת הסטיישנים החדשה של וולוו עברה שדרוג במרבית התחומים. היא מרגישה איכותית, נעימה ומסוגננת מבעבר - ומצטיינת בעיקר בנוחות נסיעה ורמת הרכבה.
אלא שבסופו של יום התרשמות קצר, בכל זאת נותרנו עם שאלה אחת גדולה. אם וולוו אכן מחפשים רגש וריגוש, כאן לא ימצאו אותם כנראה. ה-V70 וה-XC70 הן אמנם מכוניות טובות וישכנעו ככל הנראה כאמצעי בטיחותי להובלת המשפחה, אבל קשה לראות אותן מעוררות את הקונים. אחד מהסודות הגדולים של השנים האחרונות בתעשייה, היא הדרך בה מצליחה מכונית לעורר אמוציות, וכך להפוך לבחירה הראשונה של הקונים.
XC70. גרסת כאילו-שטח. פחות נוחה אך יותר סקסית
ההגיוניים שבהם ככל הנראה יוותרו על העיצוב והאמוציות לטובת שימושיות ובטיחות. אבל חלק לא קטן ממשיך עם הבחירה הראשונה, למרות שהיא לא בהכרח הגיונית, וקונה את מה שהכי מצא חן. האם וולוו V70 ו-XC70 יצליחו להיות להיות בחירה ראשונה ומכונית שרוצים, ולא רק חייבים? רק אולי.
גרסה | V70 | XC70 |
מנוע | שישה צילינדרים, טורבו | חמישה צילינדרים, טורבו-דיזל |
נפח / סוג דלק | 2,953 סמ"ק / בנזין | 2,400 סמ"ק / סולר |
הספק מרבי | 285 כ"ס ב-5,600 סל"ד | 185 כ"ס ב-4,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 40.8 קג"מ ב-1,500 סל"ד | 40.8 קג"מ ב-2,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית, שישה הילוכים | כפולה / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב | חמש דלתות, סטיישן | חמש דלתות, סטיישן |
אורך | 482 ס"מ | 484 ס"מ |
רוחב | 186 ס"מ | 186 ס"מ |
גובה | 155 ס"מ | 160 ס"מ |
בסיס גלגלים | 282 ס"מ | 281.5 ס"מ |
משקל | 2,260 ק"ג | 2,390 ק"ג |
נפח תא מטען | 575 ליטר | 575 ליטר |
100-0 קמ"ש | 7.2 שניות | 9.9 שניות |
מהירות מרבית | 245 קמ"ש | 205 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 8.8 ק"מ לליטר | 12 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 | 270 גרם לק"מ | 219 גרם לק"מ |
מחיר | 430,000 שקל | גרסה זו לא תגיע לישראל |
אחריות | 36 חודשים | לא רלוונטי |
אבזור בטיחות | 6 כריות אוויר, ABS ,ESP | 6 כריות אוויר, ABS ,ESP |
דירוג בטיחות | לא נבדקה | לא נבדקה |
הכותב היה אורח חברת וולוו