המחשב שלא יכול להפסיד בדמקה
חוקרים קנדיים טוענים כי מצאו את הפתרון למשחק הדמקה, ופיתחו תוכנה שיכולה להשיג לכל הפחות תוצאת תיקו מול כל שחקן בעולם
חוקרים קנדים טוענים כי הם פתרו את משחק הדמקה, ותוכנת "Chinook” שפיתחו לא תפסיד לאף אחד במשחק הלוח בן למעלה מאלף שנים. "התוכנה יכולה להגיע לפחות לתיקו נגד כל שחקן, עם הכלים הלבנים או השחורים", אמרו החוקרים למגזין "Science”. החוקרים מזמינים את הגולשים לנסות ולהביס גירסה פשוטה יותר של Chinook באתר התוכנה.
“ברור.. זה לא יצור מהפכה בעולם", אומר ג'ונת'ן שייפר, יו"ר מחלקת מדעי המחשב באוניברסיטת אלברטה. הדבר החשוב ביותר הוא הגישה, הוא אומר. בעבר תוכנות השתמשו בכללי אצבע, המתאימים בכל המקרים, הוא אומר, לבצע החלטות. כך נעשה בתוכנות השחמט, שלא מחשבות את כל האפשרויות.
"מה שעשינו הוא להראות שאפשר לקחת בעיות לא פשוטות, בעיות גדולות מאוד, ואפשר לגשת אליהן באותו הגיון של שלמות. אין שגיאות ב-'Chinook'... כל החלטה נכונה ב-100 אחוז".
מנצחת מאמצע המשחק
קבוצתו של שייפר התחילה בסוף המשחק, כאשר יש רק כלי משחק אחד על הלוח, ועלו לשני כלים ועד עשרה כלי משחק. לדבריו של שייפר בשלב זה יכולות להיות 39 טריליון תוצאות שונות למשחק, והתוכנה מחשבת את כולן.
לא משנה כיצד מגיעים למצב של עשרה כלי משחק, כי משם התוכנה לעולם לא מפסידה, הסביר שייפר. עבור שני שחקנים שלא טועים תצא תוצאת תיקו, הוא אומר. הפתרון נחשב "פתרון חלש". לטענת חוקרים אחרים עדיין אין מספיק כוח חישוב לפתור את המשחק מהשלב ההתחלתי.
מספר האפשרויות בדמקה, על פי החוקרים, שווה לשורש הריבועי של מספר האפשרויות בשחמט. לכן משחק המלכים יישאר לא פתור ויגרום לפיתוח הטכנולוגיה, על פי הצוות של שייפר.
החוקרים מזמינים את הגולשים לנסות ולהביס גירסה פשוטה יותר של Chinook (שאינה כוללת את פתרון המשחק) באתר התוכנה.