למה אי אפשר לדעת מתי דומיין ישראלי מתפנה?
אורי רצה לרשום שם מתחם ישראלי שפג תוקף אך לא נפתח לרישום מחדש, ולא הצליח לפענח מתי בדיוק הדומיין יתפנה. איגוד האינטרנט מסביר כי טובתו של הבעלים הקודמים נלקחת בחשבון
אורי (השם האמיתי שמור במערכת) תיכנן לרכוש דומיין (שם מתחם), כתובת אינטרנט מבוקשת - win.co.il. כאשר הוא בדק את תאריך הסיום של הדומיין, בו בעליו הנוכחי יכול לבחור אם לחדש אותו או לנטוש אותו, גילה כי הדומיין פג תוקף כבר לפני כמה חודשים.
למרות זאת, הדומיין היה חסום לרכישה, ואורי, שהתאזר בסבלנות, בדק פעמיים ביום את האתר של איגוד האינטרנט הישראלי, שאחראי על מרשם דומיינים, וחיכה לרגע האמת בו יוכל לתפוס אותו. אבל הרגע הזה בושש מלהגיע, וכשפנה לאיגוד האינטרנט מסרו לו כי אין פרק זמן קבוע מהיום שבו פג תוקפה של כתובת אינטרנט ועד שניתן לרשום אותו מחדש.
"באיגוד מצהירים על כך שדומיין אמור להשתחרר לכל היותר לאחר ארבעה חודשים מהתאריך שבו הוא היה אמור להיות מחודש, והחידוש לא בוצע", אומר אורי.
הוא המשיך לבדוק, ואחרי חמישה חודשים מצא שהכתובת התפנתה סוף סוף בהפתעה, במועד שלא יכל לצפות, אבל מישהו אחר הספיק לרשום אותה כמה דקות לפניו.
"מדוע אין כללים ברורים לשיחרור דומיין כמו בחו"ל? מדוע דומיינים מוחזקים יותר מארבעה חודשים בסטטוס פג תוקף למרות הצהרות האיגוד?" הוא שואל.
איגוד האינטרנט: זה לטובת הצרכן
לא מדובר בהכרח במחדל של האיגוד הישראלי - גם לרשמי דומיינים בחו"ל אין מדיניות אחידה לגבי שחרור דומיינים שלא חודשו ואין להם דורש. אמנם ICANN (הגוף הבינלאומי שמסדיר את רישום הדומיינים ומסמיך רשמים) אמנם דורש שהדומיין יימחק אחרי 45 יום, אך רק "כשאין נסיבות מקלות".
ברשמים גדולים יחסית כמו GoDaddy וב-Network Solutions, למשל, נותנים 30 ימי חסד מרגע שהדומיין נגמר ועד שאדם אחר יכול לרשום אותו, אבל יש רשמים שנותנים פרקי זמן ארוכים יותר. המידע הזה מצוי לרוב בדף השאלות הנפוצות של כל חברה לרישום דומיינים. קחו בחשבון שלעתים גם ה-30 יום עשויים להתארך ל-45 ו-60.
דורון שקמוני, חבר הנהלת איגוד האינטרנט הישראלי, מסביר כי אחת הסיבות לתקופת החסד הארוכה יחסית והבלתי-קבועה שניתנת לפני פינוי דומיינים ישראלים היא הזמן שהאיגוד מקדיש לאיתור בעל הדומיין, כדי לתת לו הזדמנות חידוש.
"לעיתים קרובות, רישומו של שם מתחם פוקע, מסיבות שונות, שלא ברצונו או בידיעתו של מחזיק השם. הגורם לכך יכול להיות, לדוגמה, רישום איש קשר שאינו עובד בחברה, אדם שמחזיק אישית בשם מתחם ונמצא בחו"ל, פרטי התקשרות שהתיישנו ולא עודכנו (כולל כתובות דואר אלקטרוני שהדואר הנשלח אליהן אינו מגיע לתעודתו), או גורמים אחרים".
עוד רמז כי המטרה היא לסייע לצרכן הפרטי ולא לחברות שעוסקות באיתור דומיינים אטרקטיביים, ומכירתם בסכומים מופקעים. "כמדיניות אחראית, אנו מעדיפים בנקודה זו את האינטרס של המחזיק הנוכחי בשם המתחם, על פני זה של אלו המנסים להשיג לעצמם בזריזות שמות אטרקטיביים ברגע שאלה נמחקים מהמרשם".
"ברוב המקרים, המחזיק הנוכחי עושה שימוש בשם המתחם ברשת האינטרנט, לעיתים קרובות הוא מושקע בו - כלכלית, במוניטין ולעיתים אישית. הנזק שיכול להיגרם ממחיקה של שם שפקע כתוצאה מטעות עשוי להיות לא מבוטל עבורו".
"היות שכך, המרשם משתדל לעשות מאמצים, לפנים משורת הדין, לאתר את המחזיק, וליידעו על הפקיעה. מכיוון שכך, תאריך ההסרה הסופית אינו קשיח. הוא משתנה בתוך גבולות סבירים - ובכל מקרה אין תקופת הזמן הנוספת (Grace Period) עד למחיקה סופית אמורה לעלות על מספר חדשים".
מי שבכל זאת רוצה דומיין יוקרתי ומוכן להישאר עם האצבע על הדופק, ייאלץ לבדוק לעתים קרובות מאוד (פעם ביום לפחות) אם הדומיין שרצה התפנה, וגם אז שום דבר לא בטוח. עדיף לחשוב על שם מתחם מקורי שאף אחד לא חשב עליו, ולבנות אתר טוב דיו - כזה שאנשים יגיעו אליו גם בלי שתהיה לו כתובת אטרקטיבית.
במסגרת מדור "שימוש הוגן" נטפל בתלונות צרכניות ונעלה לדיון נושאים עקרוניים. נפגעתם משירות לקוי של ספק האינטרנט? קניתם מודם או מעבד וגיליתם שעבדו עליכם? פנו אלינו באמצעות הטופס הזה וננסה לעזור.