גוגל מתכננת רעידת אדמה בשוק הסלולר
אם תוכניותיה יעלו יפה, גוגל תחולל מהפכה בשוק הסלולר, מגן נעול הנשלט בידי מפעילות הסלולר למגרש משחקים הפתוח לכולם. אולי גם צפוי טלפון גוגלי עם שיחות חינם. אלה חדשות טובות לצרכנים וחדשות רעות לחברות התקשורת ולמי שחושש לפרטיותו
ההכרזה של גוגל כי תשתתף במכרז על תדרים אלחוטיים בארה"ב, גרמה לבכירים בתעשיית הסלולר לזקוף אוזניים. הם לא היחידים. השלכות המהלך מרחיקות לכת הרבה מעבר לשוק הסלולר האמריקני.
האסטרטגיה של גוגל אינה סודית במיוחד – רמזים אודותיה מפוזרים בכל רחבי הרשת. אם התוכנית תעלה יפה, גוגל עשויה לחולל שינוי באופן ביחסים בין הצרכנים לטלפונים הסלולרים שלהם ובדרך בה הם מתחברים לאינטרנט באמצעותם.
לאחר שהבטיחה את ההובלה בתחום הפרסום האינטרנטי בעקבות רכישת DoubleClick, גוגל מחפשת מנועי צמיחה חדשים, והסלולר עשוי להיות מנוע מצוין. בארצות הברית לבדה יש 200 מיליון טלפונים סלולריים, 2.5 מיליארד בכל העולם. אם המכשירים האלה ייהנו מגישה נוחה לאינטרנט מהיר, גוגל תהיה אחת המרוויחות הגדולות.
האינטרנט הסלולרי נכה
מה שמכונה היום אינטרנט סלולרי היא פלטפורמה מוגבלת ופגומה, ואין פלא שרוב הצרכנים מצביעים באצבעות ונמנעים משימוש בה, למרות ההייפ העסקי סביבה. האשמה מוטלת במידה רבה על כתפי חברות הסלולר, המעוניינות באינטרנט נכה במתכונת הגן הנעול.
כך הן יכולות להפנות את רוב הגולשים לפורטלים הסלולריים שלהן, לשמר את השליטה על הרשת ולוודא כי זרם ההכנסות מהודעות SMS, שיחות, רינגטונים, אנימציות ותכנים נוספים לא ייחלש. נוסף על כך, במדינות רבות, כולל בישראל, המפעילות הסלולריות קובעות אילו מכשירים יורשו לפעול ברשתות שלהן.
האינטרנט משפיע על הסלולר
לרוע מזלן של חברות הסלולר, האינטרנט, כחממה של טכנולוגיות מערערות (disruptive technologies), משפיע על אמצעי תקשורת מסורתיים כמו שוק הטלוויזיה והטלפון, ומחולל בהם תהליך מהיר של "אינטרנטיזציה". כתוצאה מכך, גם פלטפורמות אלה מקבלות מאפיינים של אינטרנט, קרי, רשת מבוזרת אשר כוחה בקצותיה.
אם המגמה הזו לא תיבלם, אלה חדשות רעות לחברות הסלולר ומצוינות לחברות אינטרנט, בהן גוגל ו-eBay, בעלת תוכנת הטלפון האינטרנטית Skype, שרוצות לשנות את המצב הקיים.
על פי ההשקפה של גוגל ואחרות, בעתיד נוכל לקנות טלפון נייד בחנות, ולהשתמש בו כדי להתקשר לכל מספר בעולם, מבלי להיקשר למפעילה סלולרית מסוימת. במכשירים האלה נוכל להתקין כל תוכנה שנבקש, והכל בממשק ידידותי שיציע לנו גישה פשוטה ונוחה לכל השירותים המקוונים. Skype כבר הציעה בעבר שיחות חינם בארה"ב במסגרת מבצעים, וראשיה הבטיחו בעבר שיחות חינם לכולם בעתיד הקרוב.
המפעילות הסלולריות מעונינות באינטרנט נכה
חלק מהמכשירים פועלים באמצעות מערכת סימביאן הפתוחה, המאפשרת התקנת ישומים חיצוניים, ורבים אחרים תומכים ב-Wi-Fi, אך מעטים המשתמשים שיודעים להגדיר את חשבון ה-Gmail בסלולרי שלהם, להתקין Skype ולהשתמש בה כתחליף לשיחות סלולריות במקומות בהם יש רשת אלחוטית.
המפעילות הסלולריות דואגות לוודא כי רוב המנויים לא יטרחו לקבוע קובצי MP3 כרינגטונים
חינם. זאת, מבלי שנזכיר את חווית הגלישה הגרועה באינטרנט "הפתוח". אפילו ה-iPhone המתוקשר לא בישר על חידושים מהותיים בתחום האינטרנט. הפלטפורמה של המכשיר סגורה, קצבי הגלישה איטיים למדי ורק לקוחות AT&T נהנים ממנו.
האם גוגל תציע שיחות טלפון חינם?
אנליסטים שעוקבים מקרוב אחרי גוגל סבורים כי היא מאמינה שתוכל לסבסד את עלות שיחות הטלפון והעברת הנתונים (SMS, גלישה באינטרנט) באמצעות פרסום מבוסס הקשר. לשם כך היא מוכנה לשלם 4.6 מיליארד דולרים במכרז הנוכחי, אם רשות התקשורת הפדרלית (FCC) תבטיח מספר תנאים, בראשם הדרישה כי הזוכה במכרז תקים רשת פתוחה בטווח ה-700 מגה הרץ, כזו שתאפשר חיבור של כל מכשיר מכל יצרן.
בדרך זו, גם אם גוגל תפסיד במכרז, היא תנצח. חברות הסלולר הגדולות, בראשן At&T ו-Verizon, מתנגדות תוקף לתנאים אלה, ומכנות אותם "הטבה לא צודקת לגוגל" ו"אולטימטום".
יש היגיון רב בדרישות של גוגל מהיבט צרכני. "כאשר אתם רוכשים טלוויזיה, אתם לא שואלים אם היא תומכת בכבלים או בלוויין", אמר לניו יורק טיימס בלייר לווין, בכיר לשעבר ב-FCC והיום אנליסט תקשורת, "כאשר אתם רוכשים מחשב, אתם לא בודקים לאילו ספקיות אינטרנט הוא מתאים. ברור לכם שהוא יכול להפעיל כל ישום או שירות. מצב סביר זה אינו מתקיים בעולם הסלולרי, ולשם גוגל חותרת".
האם צפוי Gphone?
גוגל כבר השקיעה מיליוני דולרים בטכנולוגיות ניידות. שמועות עיקשות טוענות כי החברה מפתחת טלפון נייד. האם בעתיד הקרוב תשווק החברה Gphone נייד ללא תשלום חודשי קבוע ובעלות מינימלית של שיחות ונתונים או אפילו חינם? תרחיש כזה, שאינו נראה מופרך, צפוי לערער לחלוטין את הבסיס הקיים של שוק הסלולר ולכן חברות התקשורת צריכות לחשוש. לחרושת השמועות תרמה ידיעה נוספת שלא זכתה להתעניינות תקשורתית רבה, שבישרה על השקעה של גוגל ב-Ubiquisys הבריטית, חברה שפיתחה טכנולוגיה היודעת לנתב שיחות בין GSM ל-Wi-Fi ברשתות אלחוטיות.
גם אם גוגל תזכה במכרז, עדיין היא תידרש להקים רשת סלולרית, אך היא אינה חייבת לעשות זאת בעצמה. היא תוכל להחכיר את התדרים לחברות תשתית ולהפוך למפעיל סלולרי וירטואלי. בכל מקרה מדובר בהשקעה כספית ניכרת.
מדוע גוגל מוכנה לממן מהלך שיעלה לה מיליארדי דולרים רק בשלב ההקמה? מלבד תוספת של מאות מיליוני משתמשים והגדלת השהות של הגולשים הקיימים באתרי החברה, מילת המפתח היא נוכחות. מה שיש לרשתות הסלולר ואין לאינטרנט זה המיקום של המשתמשים. אם תחלוש על הרשת, גוגל יכולה לזהות היכן המשתמשים נמצאים ולשלוח להם פרסומות המבוססות על מיקומם. היא תוכל לדעת היכן נמצא כל גולש בזמן אמת ולהפעיל רשת חברתית דינמית ומעודכנת המבוססת על מיקום. נכון, הפרטיות תיפגע אך ניסיון העבר מוכיח כי המשתמשים מוכן למכור את הפרטיות שלהם תמורת שירות יעיל וחינמי.
אלה לא חייבות להיות פרסומות קוליות המושמעת בתחילת כל שיחה. ניסיון העבר מראה שגוגל מעדיפה להימנע מפרסום פולשני. למשל, שירות השולח לגולשים המעוניינים בכך הודעות על מבצעים אטרקטיביים שעשויים לעניין אותם, מסיבות ואירועים הסמוכים למקום הימצאם. היכולת של גוגל לקשור בין פרופיל המשתמש בסלולר לבין החשבון שלו במחשב האישי יאפשר לה להציג פרסומות ממוקדות יותר גם במחשב ולהגדיל את הכנסותיה בעקיפין.