כשאישה מטרידה גבר
פרסומת בה חבורת נשים מתנפלת על טכנאי צעיר מזיקה לנשים ולמאבקן נגד הטרדה מינית
בפרסומת החדשה של חברת נטוויז'ן נראות נשים משועממות מזמינות טכנאי מחשבים וכשהוא מגיע הן מתנפלות עליו, מפשיטות אותו ונוגעות בכל חלקי גופו. אם זו הייתה בייביסיטר שמוזמנת בתואנת שווא לדירת רווקים הוללים, ומיד בהיכנסה היו מפשיטים אותה ונוגעים בה, מה היינו אומרות אז? זוהי הטרדה מינית במלוא מובנה המשפטי, וחמור מכך, יש בסיטואציה המתוארת אלמנטים של אונס קבוצתי.
תוך כדי שעיטת הקרב שלנו הנשים, במאבקנו הצודק להגן על גופנו מפני ניצול מיני, אנו מחויבות להגן באותה המידה על גברים מפני הטרדה דומה. הלגיטימיות של מאבקנו תתחזק אם נסתכל גם על עצמנו בביקורתיות.
בל נחשוב כי רק בתום לב בחרו המפרסמים לתאר את "השירות עד הבית" שנותנת נטוויז'ן, בדימוי הפוך על הפוך של מסיבת רווקים המזמינים נערת ליווי וחוגגים עליה כולם ביחד. באמת שירות עד הבית. אם הציבור ישתוק, ובמיוחד אנחנו הנשים, אם נעבור לסדר היום ללא מחאה חריפה על הפרסומת החולנית הזאת, הרי אין אנו ראויות שמאבקנו יגובה על-ידי כלל החברה.
כשלקוח של חברה מנצל מינית או מטריד מינית נותן שירות המגיע אליו הביתה לצרכי עבודה, העובד נתון בלחץ קשה. אם ינפנף בצורה חד משמעית את המטריד/ה הרי יחשף לתלונה אל מעסיקיו, או חמור מכך פשוט יפוטר. אם הוא מנסה, כמו הבחור בפרסומת, לרמוז שזה לא נעים לו, ולנסות ללבוש חזרה את בגדיו, ולנהוג עדיין בנימוס כלפי הלקוחות המטרידניות - כל זאת בכדי להציל את מקום עבודתו ופרנסתו - זה מעשה חמור מאין כמוהו. זהו סוג של ניצול יחסי מרות.
פרסומות הן כמו כל תוכנית טלוויזיה, הן עלולות להטמיע בתודעת הציבור ובמיוחד בתודעת הילדים את המסר שלפיו לנשים מותר להטריד גברים בעבודה או בכלל. יש כאן מסר מזיק נוסף לילדות צעירות, לפיו גברים, בשונה מנשים, מוכנים שיטרידו אותם מינית וינצלו אותם מינית ובשונה מנשים - הם נהנים מזה. כולנו יודעים שזה ממש לא נכון. גברים, כמו נשים, הם בני אדם ,שאינם רוצים שאיש יפגע בחירותם ובאוטונומיה של גופם או יאיים על מקור פרנסתם בכל צורה שהיא, ובוודאי שלא בדרכים מיניות.
טוב תעשה נטוויז'ן אם תוריד לאלתר את הפירסומת, וטוב תעשה הרשות השניה אם תתעורר ותמנע מראש יציאה לאקרנים של פרסומות מזיקות כאלו.
הכותבת היא יו"ר המטה למאבק בסחר בנשים ומייסדת המרכז המשפטי לילדים ונוער