שתף קטע נבחר

הבדואים: פחות כיתות, פחות זכאים לבגרות

אחוז הזכאים לבגרות מבין תלמידי המגזר הבדואי עומד על כמחצית מהממוצע הארצי. שליש מן התלמידים נושרים בדרך לכיתה י"ב. במגזר מדברים על "מעגל קסמים של אפליה"

מצב החינוך הבדואי מתדרדר - כך מזהירים גורמים במגזר. מנתונים שהועברו היום (ב') ל-ynet מוועדת המעקב של החינוך הערבי עולה כי שיעור ההצלחה בבגרות במגזר עומד על - 27 אחוזים בלבד לעומת 54 אחוזים בממוצע ארצי. רק עשרות מתוך מאות, מסיימים לימודיהם בהשכלה הגבוהה. כמו כן קיים מחסור רב בכיתות לימוד. במשרד החינוך מציעים כפתרון לבעיה להקים פקולטה לערבית באוניברסיטת בן גוריון בנגב, שתעודד יותר תלמידים מהמגזר לשאוף ולרכוש השכלה גבוהה.

 

מהנתונים - אשר חלקם הוצגו לאחרונה בכנסת - עולה עוד כי שלושים אחוזים מהתלמידים במגזר הבדואי אינם מגיעים לכיתה י"ב - חלקם נושרים כבר בבית הספר היסודי. כך למשל בשנת 2005, בחינוך הבדואי בנגב, שיעור הלומדים ל-25 יחידות בלבד או פחות לבגרות עמד על 49 אחוזים לעומת 34.2 בחינוך העברי. אחוז הזכאים לבגרות במגזר הבדואי בשנת 2006 היה 59 לעומת כמעט 90 במגזר היהודי. בסך הכל במגזר הערבי בנגב – לא עומדים ארבעים אחוזים בדרישות האוניברסיטה לעומת 11 אחוזים בלבד בקרב המגזר היהודי.

 

"זהו מעגל הקסמים של האפליה", אומר ד"ר עווד אבו-פרח, רכז פורום חינוך ערבי בנגב ועמותת שתיל ומרצה במכללת ספיר. "ההישגים נמוכים כי מלכתחילה האווירה הלימודית לא מתאימה. בכל פעם מייצרים לנו תלמידים לא טובים ואווירה של אלימות. אין חצרות בבתי הספר, הוא מוגבל בשטח ומלא קראוונים. אין לילדים איפה לשחרר אנרגיות כי אין ספרייה או חוגים טובים, ותכני המערכת משעממים".

 

מעבר לנתוני הבגרות הקשים, גם מצב המבנים אינו מאפשר למידה נאותה. במוסדות החינוך במגזר הבדווי המרוכזים רובם באיזור הנגב ובאר שבע, קיים מחסור חמור של כיתות לימוד וישנו צורך בבניית 3,000 כיתות בתוך חמש שנים. בשנה הקרובה ייבנו על ידי משרד החינוך 183 כיתות, אולם אלו אינן מכסות את הגידול הטבעי באוכלוסייה. במשרד החינוך טוענים כי ישנה "השחתה" של מבנים ולכן נוצר מחסור כה משמעותי.

 

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור: "התמונה ממשיכה להיות קשה ועגומה. תוצאות התלמידים הבדואים במבחני המיצ"ב ובבחינות הבגרות, מדברות בעד עצמן ואינן מתקבלות על הדעת".

 

עמירה חיים, מנהלת מחוז דרום במשרד החינוך אמרה בתגובה: "אנו נמצאים בחיפוש דרך מתמיד למציאת פתרונות. אי אפשר למצוא אותם בין לילה. מדובר בהליך של 10 ו-20 שנה, הכולל טיפול בתשתית פיזית ופדגוגית. בשנים האחרונות קמה בקרב הבדואים מנהיגות איכותית. לפני שש שנים יותר מ-40 אחוזים מהמורים לא היו מוסמכים ואף גננת לא הייתה מוסמכת. כיום, חלקם כבר הוסמכו וכל היתר בתהליך למידה. יש בעיה של לימוד השפה הערבית ואני פועלת לפתיחת פקולטה לערבית באוניברסיטה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תלמידה בדואית. לא כולם זוכים לתנאים
צילום: פלג חבצלת
מומלצים