שתף קטע נבחר

מכונית מהעבודה הרבה פחות בטוחה

נתוני רשות המסים מגלים כי מכוניות שמקבלים ממקום העבודה מצוידות בפחות אביזרי בטיחות, לעומת רכב בבעלות פרטית. עוד נתון מדאיג: מספר המכוניות שהושבתו עקב תאונה כפול בציי רכב לעומת בעלות פרטית

בטיחות מוגבלת בחסות מקום העבודה? מנתונים שחושפת היום (ג') רשות המסים, עולה כי אבזור הבטיחות במכוניות שעובדים מקבלים ממקום עבודתם ("רכב צמוד" או "רכב ליסינג"), נמוך באופן משמעותי מזה המוצע במכוניות שנרכשות על-ידי לקוחות פרטיים. למשל, מכוניות בבעלות פרטית מתוצרת יונדאי, צוידו בשנת הדגם 2007 ב-4.8 כריות אוויר בממוצע. רכבים צמודים מתוצרת יונדאי צוידו בשנה זו בשלוש כריות אוויר בממוצע בלבד. במכוניות משנת הדגם 2006, הפער גדול עוד יותר: מכוניות בבעלות פרטית מתוצרת פורד צוידו ב-5.3 כריות אוויר בממוצע, וזאת לעומת ממוצע של 2.1 כריות אוויר בלבד ברכבים צמודים.

 

 

בין הנתונים שחושפת רשות המסים אפשר למצוא סיבה נוספת לדאגה: 0.49% מסך כלי הרכב הצמודים משנת הדגם 2006 הושבתו עקב תאונה חמורה, וזאת בהשוואה לנתון של 0.26% בלבד בכלי רכב בבעלות פרטית. כלומר: כמעט כפול. הנתונים המתייחסים לשנת 2007 מצביעים על יחס כמעט זהה: 0.11% מכלי הרכב הצמודים הושבתו עקב תאונה, לעומת 0.05% בלבד בכלי רכב בבעלות פרטית.


למכוניות שמקבלים ממקום העבודה יש פחות אבזור בטיחות...

 

הפער מצטמצם

אולם לצד הנתונים המדאיגים יש גם כמה סיבות לשמחה. הפער הבטיחותי בין מכוניות בבעלות פרטית לרכבים צמודים - הנמצאים בבעלות של חברת ליסינג או צי רכב גדול - הולך ומצטמצם. הסיבה לכך היא רפורמה במיסוי על כלי רכב, שיישומה החל בשנת 2005.

 

במקביל להקטנת שיעור מס הקנייה על מכוניות חדשות, מ-95% לפני דצמבר 2005 ל-72% ב-2010, רשות המסים מעניקה כיום תמריצים ליבואנים שמציידים את מכוניותיהם באביזרי בטיחות, כמו מספר רב של כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית. כך ניתן לראות עלייה משמעותית במספר הממוצע של כריות אוויר - גם במכוניות פרטיות וגם ברכבים צמודים.


...והן מעורבות בפי 2 בתאונות הגורמות להשבתה (צילום: הרצל יוסף)

 

למשל, ממוצע כריות האוויר ברכבים צמודים מתוצרת מאזדה עלה מ-2.3 בשנת הדגם 2006, לשש כריות אוויר בשנת הדגם 2007. ברשות המסים מציינים כי יש מקרים חריגים בהם ממוצע כריות האוויר גבוה יותר דווקא ברכבים צמודים, כמו למשל בדגמי רנו (בגלל הקליאו, לה רק ארבע כריות).

 

ובקרת יציבות לכל? 

השיפור הבטיחותי בצי הרכב בישראל ניכר כאשר בוחנים את האבזור של כלל המכוניות החדשות. במחצית הראשונה של 2006, 35% מהמכוניות שנמכרו צוידו בשתי כריות אוויר, ומספר כמעט זהה צוידו בשש כריות אוויר. במחצית
איזה אבזור בטיחותי יש במכונית שלנו?
אבזור בטיחותי 2006 2007
2 כריות אוויר ו-ABS 35% 16%
ארבע כריות אוויר ו-ABS 23% 26%
6 כריות ו-ABS 35% 51%
יותר מ-6 כריות ו-ABS 2% 3%
בקרת יציבות 13% 21%
הראשונה של 2007, אחוז המכוניות המצוידות בשתי כריות אוויר ירד ל-16% בלבד, ואילו אחוז המכוניות המצוידות בשש כריות אוויר זינק ל-51%.

 

עוד נתון משמח הוא העלייה הניכרת במספר המכוניות - בבעלות פרטית או אחרת - המצוידות בבקרת יציבות אלקטרונית (לחצו כאן כדי לראות איך היא עובדת). במחצית הראשונה של 2006, רק 13% מהמכוניות החדשות שנמכרו בישראל צוידו בבקרת יציבות. במחצית הראשונה של 2007, אחוז המכוניות המצוידות בבקרת יציבות עלה ל-21%.

 

עם זאת, יש לזכור כי אחוז המכוניות החדשות בישראל שמצוידות בבקרת יציבות, נמוך באופן משמעותי מהממוצע באירופה: באירלנד, המדינה בעלת אחוז החדירה הנמוך ביותר, 53% מהמכוניות החדשות מצוידות בבקרת יציבות סטנדרטית. בדנמרק, המדינה המצטיינת באירופה בתחום, אחוז החדירה עומד על 77%.

 

למה היום?

פרסום הנתונים של רשות המסים דווקא בעיתוי הנוכחי אינו מקרי: כפי שפורסם ב-ynet, בימים אלה מנסים במשרד האוצר ובוועדת הכספים בכנסת להגיע לפשרה בנושא ייקור שווי השימוש ברכב צמוד. שווי השימוש הוא המס שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד ממקום העבודה.

 

מלבד הנתונים בדבר הבטיחות של הרכבים הצמודים, שאמורים להדליק נורת אזהרה מעל ראשיהם של חברי הכנסת בוועדת הכספים, רשות המסים מפרסמת נתונים נוספים, המלמדים כי ענף הליסינג השתלט למעשה על שוק הרכב הישראלי. בכך, מקווים ברשות "לעודד" את חברי הכנסת להצביע בעד ייקור שווי השימוש.
כמה כריות אוויר בממוצע יש במכוניות פופולאריות?

כמה כריות אוויר בממוצע יש במכוניות פופולריות?
יצרנית

פרטיות

(2006)

רכב צמוד

(2006)

פרטיות

(2007)

רכב צמוד

(2007)

הונדה 3.2 2.6 3.9 4.0
טויוטה 3.7 4.0 4.0 4.0
יונדאי 3.1 2.1 4.8 3.0
מאזדה 5.6 2.3 6.0 6.0
מיצובישי 4.2 2.2 6.0 6.0
ניסאן 3.1 2.2 2.5 2.1
סובארו 2.0 2.0 3.8 2.8
סוזוקי 2.5 2.1 4.5 4.0
פורד 5.3 2.1 6.0 6.0
פיז'ו 2.5 2.2 2.3 2.3
רנו 5.4 5.9 5.5 6.0
שברולט 2.9 2.2 3.0 2.4

* הנתונים מתייחסים למכוניות מקבוצות מחיר 1-3 לחישוב שווי שימוש

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איך אתה נוהג? כנראה שלא כל-כך טוב
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים