למה חברות הסלולר מתעלמות מאיכות השיחה?
מפעילים סלולריים רוצים לשווק שירותי נתונים יקרים, והם היו מעדיפים לו היינו נמנעים מלנצל את חבילת הדקות עליה שילמנו. יצרנים רוצים למכור טלפוני מולטימדיה משוכללים. מכשיר פשוט שנשמע טוב, לא בהכרח יאפשר לבעלי המניות של חברות אלה להרשות לעצמם את הפורשה החדשה, עליה הם שמו עין בתחילת הרבעון
יש דברים שכולם עושים עם הטלפון הסלולרי, למשל - מדברים. למה אף אחד לא מדבר על יכולות הטלפונים לבצע פעולה בסיסית זו?
אני איש הטלפונים הסלולריים ב-PC Magazine. אני משוחח עם יצרני המכשירים כל הזמן. הם מספרים לי לגבי יכולות המדיה המרהיבות, על המצלמות החדות, על הצירים הסופניים במכשירי הפליפ-פלופ (מה כבר יכול להיות סופני בצירים?) אבל הם לעולם לא מדברים איתי על חוויית השיחה בטלפון. הדבר דומה ליצרן מכוניות שמרחיב בשיחה לגבי מיזוג האוויר ומסרב לדבר על איכות הנסיעה עצמה.
בשנה שעברה שמעתי שני מקורות בלבד שהיו מוכנים לדבר לגבי חוויית השיחה - אחד מהם היה אד זנדר, מנכ"ל מוטורולה, לגבי מכשיר Jitterbug. הטלפון הזה מיועד למשתמשים בגיל הזהב עם בעיות שמיעה. אתם תאהבו אותו אם אתם בני 80. לפני שנה צייר זנדר חזון אופטימי של מכשירים כפולי אנטנה לאיכות שמע משופרת. מאז לא שמעתי כלום על העניין.
מה הבעיה, אתם שואלים?
ניתן להעלות על הדעת שמישהו יחליט לפתח ולייצר את הטלפון בעל חוויית השיחה הטובה ביותר אי פעם. אף אחד לא עושה זאת. אף אחד מיצרני הטלפונים לא מתעלה באיכות השמע שלו אל מעבר לטלפון חוגה משנות ה-50' שאני מחזיק בארון לצרכים מוזאליים.
העניין נופל בין הכיסאות - בין המפעילים הסלולריים ליצרני המכשירים. חלק מהמפעילים ינסו להסביר לכם שכל המכשירים שהם משווקים נשמעים נפלא באותה מידה, משום שהרשת כה מושלמת. ממש...
האמת היא שאם תשימו חמישה טלפונים באותו חדר - כל אחד מהם יישמע שונה במקצת. שקט יותר, רועש יותר, מעורפל יותר, צפצפני יותר. בפועל, מפעילים נוטים להציב רף תחתון של איכות שיחה בה הם תומכים. אם יש מכשיר שמספק איכות טובה יותר - נו יופי.
לעיתים נשמעת טענה כי יש משתנים רבים מדי בסביבה מכדי לקבוע משהו לגבי איכות השיחה. אותו מכשיר עלול להישמע שונה בהתאם לקידוד הרשת, ובהתאם לסוג תחנת הבסיס אליה הוא מתחבר. גם טיעון זה לא נכון ב-100 אחוז. יש דברים - כמו למשל איכות הדיבורית המובנית, שאינם תלויים כלל באופי הרשת.
תירוצים אלה נשמעים כמו - תירוצים. בטח יש אי שם איזה מהנדס גאוני בתחום האודיו, שמפתח טלפון סלולרי שנשמע מצוין באמת. גם כשהוא יסיים את עבודתו המפעילים הסלולריים לא יאפשרו לבשר על כך לציבור. הם יעדיפו לדבר על הדגם הבא, שיזכה לתשומת לב הודות למצלמת 12 מגהפיקסל.
אף אחד לא מדבר על איכות
נכון לעכשיו, המפעילים והיצרנים בתמימות דעים, שאין מה לדבר על איכות השיחה. שם לא טמון הכסף שהם רוצים לעשות בעתיד. מפעילים סלולריים רוצים לשווק שירותי נתונים יקרים, והם היו מעדיפים לו היינו נמנעים מלנצל את חבילת הדקות עליה שילמנו. יצרנים רוצים למכור טלפוני מולטימדיה משוכללים. מכשיר פשוט שנשמע טוב, לא בהכרח יאפשר לבעלי המניות של חברות אלה להרשות לעצמם את הפורשה החדשה, עליה הם שמו עין בתחילת הרבעון.
נכון, חלק מהטלפונים נשמעים טוב למדי. אם אתם בדרככם לרכוש מכשיר, יש לי אפילו טיפ עבורכם. מוזיב קאן, גורו טכנולוגיה בחברת סאמסונג, חלק לאחרונה עם הציבור כמה אמיתות לגבי טלפונים סלולריים. לדבריו - טלפונים גדולים עם אנטנות גדולות נשמעים טוב יותר על פי רוב. אם גוף המכשיר עבה מספיק, אפשר לשלב בו רמקול ראוי לשמו. אנטנה גדולה ננעלת על אותות מהר יותר מאנטנה קטנה. כל כללי האצבע הללו מנוגדים למגמה הנוכחית של מכשירים קטנים ודקים יותר.
גם לי יש כמה המלצות, לאחר האזנה ליותר מ-300 מכשירים סלולריים. מכשירי סוני אריקסון וסאניו נשמעים בדרך כלל כפי שהייתי מצפה. מכשירי LG מתאפיינים בצליל יותר טרבלי. חלק מהמשתמשים יתארו אותו כ"חד" יותר. חלקם יאמרו - צורם יותר. בטלפונים של סאמסונג מודגשים דווקא תדרי הבאס - לצליל "עגול" יותר. המכשירים של מוטורולה ונוקיה מתאפיינים במגוון של איכויות שמע והיענויות תדר. הטלפון E815 מבית מוטורולה עשוי להיות אחד המכשירים בעלי הצליל הטוב ביותר בהם נתקלתי.
כצרכנים אנו צריכים לעמוד על שלנו ולדרוש, שהטלפונים יענו על יותר מאשר הגדרות של יופי ושפע תכונות. בפעם הבאה שאתם קונים סלולרי - דברו עם המוכר על איכות השמע ועל חוויית השיחה, עד שמישהו יקשיב.