נא להכיר: תחבורה ציבורית מודל 2008
ynet מביא לכם את פרטי התכנית של משרדי האוצר והתחבורה לנטישת רכב פרטי: תעריפי תחבורה ציבורית נמוכים מהיום, כרטיס חכם לכל המפעילים, שיפור השירות, הטבות מס למשתמשים, מרכז מידע משותף, אכיפה מוגברת והגדלת קנסות על שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית. וכמובן, יש התייחסות גם לשווי השימוש ברכב צמוד
האם מדינת ישראל מתחילה לעודד באמת את הנסיעה בתחבורה ציבורית? באיחור ניכר, אבל נראה שסוף סוף זה קורה. ממשלת ישראל החליטה שלא מספיק לפזר הבטחות בנושא עידוד התחבורה הציבורית, אלא צריך גם לפעול. מתברר כי בתקציב המדינה לשנת 2008, מפורטים מספר צעדים שעשויים ליצור את השינוי המיוחל. בין הצעדים המוצעים אפשר למצוא הפחתת תעריפי נסיעה, הטבות מס למשתמשים בתחבורה ציבורית, הנהגת כרטיס "חכם" משותף לכל המפעילים, שיפור השירות, הקמת רשות במשרד התחבורה שתסדיר את הענף, הגברת האכיפה בנתיבי תנועה ייעודיים (נת"צים) והגדלת הקנסות לנסיעה בהם.
אוטופיה? במשרד האוצר מבטיחים שירות יותר טוב במחיר יותר נמוך
ועדות, מסים ושווי שימוש
המצב העגום של התחבורה הציבורית בישראל, הוא כנראה מה שדחף את משרדי האוצר והתחבורה להעניק לנושא את מלוא תשומת לבם. בשלושת העשורים האחרונים חלה ירידה מתמדת במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, לצד עלייה מתמדת במספר כלי הרכב הפרטיים הנעים בכבישים. ומאחר שבממשלה מבינים כי לתחבורה ציבורית יש תועלת בהפחתת הגודש בכבישים, בהפחתת זיהום האוויר והגברת הבטיחות - החליטו כי זה הזמן לפעול. ויש כמובן עוד סיבה: שירותי התחבורה הציבורית בישראל מסובסדים ביותר מ-2.5 מיליארד שקל מדי שנה.
אז איך בדיוק תיושם התוכנית לעידוד תחבורה ציבורית? כרגיל בהחלטות ממשלה, יוקמו מספר ועדות שתפקידן לבחון עניינים בוערים: שרי האוצר והתחבורה ימנו צוות שיבחן את הצורך בהקמת רשות ממשלתית לתחבורה ציבורית, עוד צוות ישקול תמריצי מס לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית, וצוות נוסף יבדוק האם להנהיג הסדר נסיעה בתחבורה ציבורית לעובדי מדינה.
החיים בפקק. אם תוותרו על רכב פרטי, העומס ייקטן (צילום: ניב קלדרון)
בנושא תמריצי המס, הצעדים המוצעים כוללים פטור ממס הכנסה להוצאות נסיעה אל מקום העבודה בתחבורה ציבורית, וכן הקטנת ההכרה לצורכי מס בהוצאות חניה. המטרה ברורה: לעודד עובדים לוותר על המכונית הפרטית, ולהעדיף את התחבורה הציבורית. עוד צעדים נוגעים למגזר הציבורי: עובדים יקבלו החזר הוצאות נסיעה רק אם יוכיחו כי אכן השתמשו בתחבורה ציבורית, וכן תיבחן הסדרת הנסיעה של עובדי המדינה בתחבורה ציבורית - וזאת במקום מתן החזרי נסיעות. עוד מבטיחים בממשלה כי ישופר השירות למוקדי הביקוש של עובדי המדינה.
שלא במפתיע, יש התייחסות בתקציב גם לנושא שווי השימוש ברכב צמוד - המס המוטל על עובדים המקבלים רכב ממקום העבודה. לטענת האוצר, שווי השימוש כיום מהווה תמריץ לעובדים לבחור ברכב פרטי, ולכן נוגד את כוונת המדינה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית. אם יתייקר שווי השימוש, מאמינים באוצר כי התמריץ יקטן, והשימוש בתחבורה הציבורית יגבר.
למי קראת "חכם"?
דגש מרכזי ניתן בתקציב 2008 לשיפור השירות בתחבורה הציבורית. אחד הצעדים החשובים ביותר הוא הנהגת כרטיס "חכם", שיהיה משותף לכל אמצעי התחבורה הציבורית. כיום, טוענים במשרדי האוצר והתחבורה, יש מספר מצומצם של כרטיסים משותפים למפעילי התחבורה הציבורית, וזאת דווקא כאשר יש עלייה במספר המפעילים ואמצעי התחבורה. עובדה זו פוגעת ברמת השירות הניתן לאזרח, וחוסמת את התחרות. הכרטיס החכם יכול לכלול מספר הסדרי נסיעה שונים, והוא מתוכנן להחליף את אופן הכירטוס כיום. על-פי התכנון, עד סוף 2008 תושלם הטמעת המערכת בכ-35% משוק התחבורה הציבורית.עם אחד, כרטיס אחד (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
התייחסות נרחבת בתקציב 2008 מוקדשת למפעילי התחבורה הציבורית עצמם. אחת הבעיות בענף היא ריכוזיות-יתר: חברת אגד שולטת על יותר מ-50% מהשוק. בממשלה מאמינים כי מצב זה מקשה על ההתמודדות של מפעילים אחרים במכרזים, ולכן גם על כניסתם לענף. הפתרון המוצע: מפעיל שמחזיק ביותר מ-40% מהיקף שירות התחבורה הציבורית, לא ישתתף במכרזים חדשים, וזאת עד שלפחות שלושה מפעילים אחרים יחזיקו - כל אחד - ב-10% לפחות מהשוק.
צעד נוסף וחשוב לא פחות הוא השלמת הפרטתה של התחבורה הציבורית. בתקציב 2008 מצוין כי הוצאת כלל התחבורה הציבורית לתחרות תחסוך למשק יותר מ-1.1 מיליארד שקל מתקציבי הסובסידיה, הנאמדים כיום בכ-2.2 מיליארד שקל. ולאן מציעים להעביר את הכסף? כאן יש בשורה טובה: באוצר מציעים שהציבור הרחב יהיה זה שייהנה מהחיסכון, וזאת באמצעות הפחתת תעריפי הנסיעה, הגדלת נפח הפעילות בתחבורה הציבורית והעלאת רמת השירות.
שירות ואכיפה
כאמור, במקביל להגברת התחרות, מבקשים בממשלה לשפר את השירות הניתן למשתמשי התחבורה הציבורית. על-פי אחד הסעיפים בתקציב, יחויבו המפעילים השונים להפעיל מרכז מידע משותף, אליו יועבר כל המידע החיוני לאזרח כמו מועדי יציאה ותעריפים. בנוסף, מציע האוצר לשנות מן היסוד את מערכת התעריפים בתחבורה הציבורית, ולהתאים אותה כך שתתחשב בכל אמצעי התחבורה.
וכמובן שאי-אפשר בלי קצת אכיפה: האוצר מציע להורות למשטרת ישראל ולמשרד התחבורה להתקין אמצעי אכיפה אלקטרוניים בכל נתיב המיועד לתחבורה ציבורית. כך, מקווים באוצר, יפונו הנתיבים לשימוש הבלעדי של התחבורה הציבורית. בנוסף, מציע האוצר כי שיעור הקנס על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית יוכפל. מ-500 שקל כיום, ל-1,000 שקל בעתיד.