שתף קטע נבחר

מהביטוח הלאומי, לרשות לבטיחות בדרכים

באיחור ניכר, חודשים ארוכים לאחר שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמורה הייתה לקבל מנכ"ל, מינה היום השר שאול מופז את תא"ל במילואים יאיר דורי לפקד על המלחמה בתאונות הדרכים. רק למה זה לקח כל כך הרבה זמן?

בשעה טובה: יש מנכ"ל לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שר התחבורה, שאול מופז, הודיע לפני זמן קצר על מינויו של יאיר דורי לתפקיד מנכ"ל הרשות. עד כה, שימש ליאור כרמל כמנהל מנהלת ההקמה של הרשות, ולמרות שסומן לתפקיד המנכ"ל, ועדת האיתור לא כללה אותו ברשימת המועמדים הסופית.

 

דורי, תא"ל במילואים, שבתפקידו האחרון בצבא פיקד על כוחות הנ"מ, שימש בשנתיים האחרונות כסמנכ"ל במוסד לביטוח לאומי. ומה עם רקע בתחום הבטיחות בדרכים? בוועדת האיתור מציינים כי לדורי יש ניסיון ניהולי מוכח, כמי שפיקד על מערכות גדולות. האם יהיה בכך די בכדי לרכז את המאבק בתאונות הדרכים? ימים יגידו.

 

בהתייחסו למינוי החדש, אומר מופז כי "יאיר דורי הוא איש בעל שיעור קומה וניסיון מוכח. אני סומך את ידיי על המלצת ועדת האיתור, ובטוח כי הוא האדם המתאים להוביל את הרשות במשימה הלאומית הכה חשובה העומדת בפניה". מופז מוסיף ואומר כי משרד התחבורה הציב את נושא המלחמה בתאונות הדרכים בראש סדר העדיפויות, "ולכן הקמנו רשות חדשה שתוביל את המאבק".

 

רגע, אבל איפה בעצם אותה רשות חדשה מובטחת? אכן, שאלה שמן הראוי לנסות ולענות עליה. אז בבקשה, הניסיון לפניכם:

 

כמה זמן צריך כדי להקים רשות

ההחלטה להקים את הרשות החדשה התקבלה לפני זמן רב. בחודש יוני 2006, מיד לאחר תאונת הרכבת בבית יהושע, הצהיר מופז כי עד ינואר 2007 תוקם הרשות החדשה לבטיחות בדרכים, שאמורה לפעול על בסיס המלצות דוח שיינין. השר התחייב בפני הכנסת כי "הרשות תיישם תוכנית כוללת ומקיפה למאבק בתאונות הדרכים". הצהרות, התחייבות, אבל מה באמת נעשה בשטח?

 

"עובדה היא שהרשות עדיין לא עובדת בהיקף מלא, או אפילו קרוב לכך," אומר ל-ynet אבי נאור, יו"ר עמותת אור ירוק, ומי שהובטח לו לעמוד בראש הרשות על-ידי שר התחבורה בעבר, מאיר שטרית. נאור ממשיך ותוקף: "אני חושב - אפילו מבלי לשאול למה ואיך - שזו שערורייה. החוק להקמת הרשות עבר בכנסת לפני 13 חודשים, ביולי 2006, אולם עד היום היא לא החלה לפעול בהיקף הדרוש".

 

"פאשלה של הממשלה"

אז איך יכול להיות שבמדינה בה נהרגים בשנה כ-450 בני אדם בתאונות דרכים, לא פועלת בהיקף מלא רשות האמורה לרכז את פעילות הבטיחות בדרכים? מקורבים לעניין אומרים כי יש כאן בעיקר בעיה של עודף בירוקרטיה ומשחקי כוחות פנים-משרדיים. נאור: "לצערי, אני יכול לקבוע שהמלחמה על טריטוריות פרטיות בתוך משרדי הממשלה, גוברת על הצורך להציל חיים". הוא גם מפנה אצבע מאשימה אל ממשלת ישראל: "מדובר בפאשלה של הממשלה. אני לא שופט בין משרדי האוצר, המשפטים או התחבורה. אני רק יודע שהבירוקרטים לא יוצאים מגדרם כדי להקים את הרשות".

 

עם זאת, יש לציין כי הסחבת הנוגעת לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים החלה עוד לפני שעבר החוק בכנסת. לפני שנתיים, ביולי 2005, הוגש לממשלה דוח ועדת שיינין, שעסקה בקביעת תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים. אחת מהמלצות הוועדה הייתה להקים רשות חדשה לבטיחות בדרכים, עם סמכויות רחבות הרבה יותר מכפי שניתנו לרשות הקודמת. תאריך היעד שנקבע להקמתה היה ה-1 בינואר 2006. כאמור, בראשה אמור היה לעמוד נאור עצמו, שהסכים לעזוב את אור ירוק.

 

אולם, הרשות לא הוקמה בתאריך המיועד, ונאור לא מונה לתפקיד המנכ"ל. הסיבות: בוועדת הכלכלה התנגדו לכמה סעיפים בחוק שאמור היה לאפשר את הקמת הרשות, בין היתר "מס בטיחות" שאמור היה כל בעל רכב לשלם. כנגד מינויו של נאור הועלו טענות כי מדובר ב"הצנחה", שעקפה את הליך המכרז הנדרש על-פי חוק.

 

"חוק הרשות" עבר אם כך רק ביולי 2006, כאשר הוא מעוקר ממרבית מסקנות הוועדה. יחד עם החוק, נקבע גם תאריך יעד חדש להקמת הרשות: ה-1 בינואר 2007. היום, יותר מחצי שנה מאוחר יותר, לא רק שהרשות אינה מתפקדת בהיקף מלא, אלא שרק היום כאמור מונה לה מנכ"ל חדש.

 

תגובת הרשות

ברשות הלאומית לבטיחות סבורים כי הביקורת בנוגע להיקף הפעילות, מוגזמת. דוברת הרשות מסרה ל-yent כי הרשות דווקא החלה לפעול כמותכנן, ב-1 בינואר 2007. עם זאת, כך הוסיפה, הקמתה נעשתה בתהליך הדרגתי, שהיה כרוך בעיכובים ובמחלוקות קשות שהתעוררו עם משרד האוצר והממונה על השכר. "אף אחד לא ציפה שתהליך כזה ייקח כמה ימים", אומרת הדוברת.

 

כיום, נמסר מהרשות, גויסו 70 עובדים מתוך 90 שאמורים להיקלט כאשר תגיע הרשות להיקף פעילות מלא. עוד נמסר כי הרשות כבר פועלת מול גורמים בתחום הבטיחות, ומיישמת תוכניות כבר בשנת הפעילות הנוכחית, כמו הקמת משטרת סטודנטים, רכישת ניידות תנועה חדשות ועוד.

פורסם לראשונה 16/08/2007 20:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מופז, מבצע אכיפה
צילום: ששון תירם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים