שקט, מצלמים: פלאש
בפרק השלישי בסדנת הצילום נעסוק בתחום התאורה המלאכותית - אחרי הכל, אוכל לא מצלמים רק בשעות הצהריים. אז איך משתמשים בפלאש? בואו ללמוד כאן
אז לא לכולנו יש סט צילום בבית, או כמה מאות דולרים ספייר לבזבז על ציוד שכזה, אך לשם כך התכנסנו כאן, כדי ללמוד ולגלות איך המקצוענים עובדים - ולהחכים. אני, לדוגמה, הופתעתי מהעובדה שהתמונות שמתקבלות משימוש בפלאש חיצוני איכותי לא "שרופות" בכלל, כמו שהן יוצאות לי במצלמה שלי כשאני משתמשת בפלאש המובנה. בנוסף, יש טריקים שעוזרים לרכך את האור הישיר של הפלאש עוד יותר - כך שיראה ממש רך וטבעי, כמעט כמו אור טבעי של שמש בחדר מואר היטב.
ראשית, נתייחס ליחידת הפלאש הבסיסית. יש לה חצובה משלה, והיא מצויידת בשני סוגים של מנורות: מנורה רגילה (כמו שיש לכם בחדר), ומנורת הפלאש עצמה (שנראית כמו טבעת הלוגן מעגלית שמקיפה את המנורה הרגילה ויושבת צמוד לגוף יחידת הפלאש). ניתן לכוון את שתי המנורות באמצעות הפאנל האחורי של הפלאש. המנורה הרגילה דולקת כל עוד הפלאש לא עובד כדי לעזור לנו לראות איך ייפול האור של הפלאש על המנה. ככה נוכל לראות מה יואר היטב, ואיפה יהיה לנו צל. כפי שתיארתם לעצמכם, הפלאש לא עובד כל הזמן, אלא "יורה" רק כשאתם מצלמים. חבל על העיניים.
מימין: יחידת הפלאש עם הרכב המנורה הסטנדרטי, כשהמנורה הרגילה מלווה בטבעת פלאש קטנה הצמודה לבסיס היחידה. משמאל: פאנל השליטה האחורי המאפשר לכוון את עוצמת הנורות, להפעיל את הפלאש אוטומטית ועוד (צילום: מאיה מרום)
פלאש רגיל ללא תוספות מייצר אור ישיר, חזק, ובעל ניגודיות (קונטרסט) גבוהה. מה שבדרך כלל לא מחמיא לאוכל (אלא אם כן תרצו לעשות זאת בכוונה). על מנת לרכך אותו, אפשר לעטוף את האיזור הקדמי שלו עם נייר פרגמנט (כמו לאפייה) ובכך לאזן מעט את הקונטרסטיות שלו. הנה דוגמה לצילום עם שימוש בפלאש רגיל שעטפנו את החלק הקדמי שלו בשכבה אחת של נייר פרגמנט. הצילום בוצע ללא שימוש ברפלקטורים (מחזירי אור להארת החלקים החשוכים בתמונה) כדי להדגים את ההשפעה על מראה המנה.
איזו דרמה! שימו לב לצללים החדים, ולברק הלבן שיוצר הפלאש. כמעט כמו אור שמש ישיר (צילום: מאיה מרום)
כלי עזר נוסף ופופולרי בקרב צלמי אוכל הוא "סופטבוקס" (Softbox). הוא נראה כמו גרסה מוקטנת של אוהל קמפינג מתקפל, ומתלבש ישירות על מנורות הפלאש. האהיל הגדול יוצר אור רך, מעודן, שמחמיא מאוד לאוכל. הנה דוגמה לצילום בו הרכבנו סופטבוקס על יחידת הפלאש. גם כאן לא השתמשנו ברפלקטורים.
הצללים בתמונה רכים יותר והתמונה נראית טבעית יותר. ניתן גם להבחין במרקמים של הקרואסון בצורה טובה יותר (צילום: מאיה מרום)
כשמשתמשים בפלאש, חלים בדיוק אותם הכללים כמו באור רגיל. אפשר להציב רפלקטורים ברחבי הסט על מנת להאיר חלקים חשוכים מדי בתמונה, ויש לכוון את הצמצם ואת מהירות התריס (עליהם דיברנו בפרק הקודם) על מנת שהתמונה לא תצא מה שהמקצוענים מכנים "אובר" (חשופה יתר על המידה, "שרופה") או "אנדר" (חשוכה וכהה מדי). במצב כזה לא ניתן להשתמש במד האור של המצלמה - הוא יודע להתייחס רק למה שהוא רואה באותו הרגע, ולא יודע לצפות ל"בום" גדול של אור בוהק ולבן כשהפלאש "יורה". הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא פשוט לצלם צילום ניסיון, להביט בתוצאה על המסך, ואם התמונה יצאה חשוכה או בהירה מדי, לשנות מעט את הכיוונון: "לפתוח" או "לסגור" צמצם או לשנות את מהירות התריס, ואז לנסות לצלם שוב ולתקן בהתאם, בכיוונונים קטנים בכל פעם.
למי מכם שמצויד ביחידת פלאש חיצונית שניתן להרכיב על המצלמה עצמה (הרכב פלאש קומפקטי קטן, לא כמו הפלאשים הגדולים שהוזכרו לעיל), אפשר להגיע גם איתה לתוצאות לא רעות בכלל. סביר להניח שכבר ניסיתם להשתמש בפלאש כפי שהוא והתאכזבתם מהצורה שבה הוא "השטיח" את התמונה וגרם לה להראות מלאכותית וחובבנית למדי. לפתרון הבעייה גיליתי טריק פשוט - לכוון את הפלאש כלפי מעלה. כך ההבזק שלו מאיר את החדר כולו, והאור שנוצר הוא רך ונעים.
התמונה צולמה באמצע הלילה בחושך מוחלט עם יחידת פלאש חיצונית פשוטה שהולבשה על המצלמה וכוונה כלפי מעלה (צילום: מאיה מרום)
בשבוע הבא נשכים קום ונצא לנו לשטח לצלם אוכל בסביבתו הטבעית ביותר - השוק!
מאיה מרום מתארחת בסדנת צילום מזון שמועברת על ידי הצלם דניאל לילה בסטודיו "צילום בעם ".