תקרית בנתב"ג: מטוס נערך לנחות במסלול סגור
טייס של חברת "איבריה" התכונן לנחיתה ולא שם לב שהוא טס לכיוון המסלול הנמצא כעת בשיפוצים. במגדל הפיקוח הפנו את תשומת ליבו לעניין, והתקרית הסתיימה בשלום. גורם ברשות שדות התעופה: "אם היה לנו מכשור מתאים, זה לא היה קורה"
שוב בלבול בנמל התעופה בן גוריון: טייס של מטוס "איבריה" הספרדית שהגיע היום (ה') לישראל והתכונן לנחיתה, כיוון את מטוסו לכיוון מסלול שנמצא כעת בשיפוצים. בהתערבות מגדל הפיקוח הבין הטייס שטעה ונחת בסופו של דבר במסלול הנכון.
בעקבות התקרית שוב התברר עד כמה חיוניות מערכת ה-ILS שמנווטת באופן אוטומטי את המטוסים אל מסלול הנחיתה בשדות התעופה.
בשבועות האחרונים נסגר מסלול 3.0 בשדה להמראות ונחיתות, וזאת לצורך שיפוצים ועבודות.
כיוון שהנחיתה בישראל עדיין מבוסס על כיוון של המטוס באופן עצמאי על ידי הטייס שמסתכל על מסלול הנחיתה, במקום המערכת האוטומטית, טעה טייס "איבריה" לחשוב שהמסלול פתוח, והתקרב עד כדי שלושה קילומטרים לנחיתה. יצוין כי הטעות התגלתה עוד לפני אישור הנחיתה הסופי למטוס.
פקחי הטיסה במגדל הפיקוח הבחינו בכך, ומיהרו לדווח לטייס כי מסלול זה סגור וכי עליו לנחות במסלול 2.6. טייס איבריה שקיבל את ההודעה נאלץ לעשות עיקוף נוסף סביב שדה התעופה ונחת כעבור מספר דקות במסלול הנכון.
"הטייס לא היה קרוב לנחיתה, אבל אם היה לנו את המכשור הנכון על מסלולי הנחיתה הוא כלל לא היה מגיע למצב כזה", הסביר גורם ברשות שדות התעופה והוסיף: "גם אם לא מדובר באירוע חמור, זה אירוע שידווח למינהל התעופה. זאת, על מנת שהם יבדקו מה גרם לטייס הספרדי לכוון את המטוס לכיוון המסלול הסגור".
לפני כחצי שנה ארעה תקרית נוספת בה היה מעורב מטוס של חברת "איבריה". זאת כאשר מטוס של החברה התקרב מאוד למטוס של חברת "אל-על", כאשר היו שני המטוסים לקראת נחיתה. ברשות שדות התעופה הדגישו כי המטוסים אמנם התקרבו יתר על המידה זה לזה, אך לא היו על סף התנגשות. שני הטייסים סטו מיד ממסלולם, ביצעו פנייה חדה וניגשו לנחיתה כעבור כמה דקות. מגדל הפיקוח הוא שהפנה את תשומת לבם של הטייסים, שסטו מנתיבם.
בעקבות התקרית החמורה הזו - הוקמה "ועדת לפידות", שהגישה לאחרונה את מסקנות הביניים החמורות שלה באשר למצב התעופה האזרחית בישראל.