שקט, מצלמים: סטיילינג
צילומי אוכל מיועדים לשימושים שונים ומגוונים - צילומי מוצר, צילומים עבור מגזינים ועבודה מול לקוחות. סטיילינג עוזר לנו להתאים כל צילום למטרה. בואו ללמוד איך עושים את זה
צילומי מוצר, למשל, יתבצעו לרוב על רקע לבן כדי שיהיו גמישים וניתן יהיה לשתול אותם בכל גרפיקה אפשרית שתעוצב למוצר (המוצר המצולם לרוב יופרד במחשב לשכבה נפרדת מהרקע שלו - תהליך שהמקצוענים קוראים לו "צריבה", ולא רק בצילומי אוכל) - לדוגמה האריזה שלו בסופר. דמיינו לעצמכם, לדוגמה, את דגני הבוקר האהובים עליכם. לרוב מופיעה על האריזה תמונה של הדגנים בקערה כלשהי. כל הסגנון שמסביב לדגנים עצמם יכול להשתנות בלי בעיה (הקערה, הפירות או פירורי השוקולד או החיטה שמפוזרים מסביב) מפני שהתמונה של הדגנים עצמם נקייה ולא מכילה פרטים נוספים. הכל מתווסף בשלב הגרפיקה ואת הכל אפשר לעצב ולשפץ ולשנות, אך הדגנים ישארו אותו דבר. זוהי המשמעות של צילום המיועד לאריזות.
לעומת זאת, צילום שיופיע במגזין – עליו לעמוד בדרישות שונות. לעיתים על הצילום להיות מצולם לגובה או לרוחב כך שיתאים למקום שהוקצה לו – עמוד אחד, כפולת עמודים או אייטם קטן בתוך עמוד. בדרך כלל בצילומים כאלה צריכים להופיע משטחים נקיים ואחידים יחסית בשביל להשאיר מקום לטקסט. תמונות שמיועדות לשער מגזין עשויות להראות לכם מוזר במיוחד כשרואים אותן בלי הגרפיקה והעיצוב של השער. לרוב מצלמים ב"זום אאוט" כדי להשאיר משטחים נקיים, שאיתם המעצבים של המגזין יכולים לעבוד ולהכניס את הטקסטים והלוגו.
צילום לשער: מימין מופיע הצילום המקורי. מראש ידענו שהצילום מיועד לשער, ולכן צילמנו לגובה והשארנו איזורים ריקים בשביל טקסט, ורווח ללוגו מלמעלה. משמאל, הדמיית שער של מגזין דמיוני (צילום ועיבוד: מאיה מרום)
בצילומי מגזין ובכלל בצילומי אוכל שאינם מיועדים לצריבה, אפשר יותר להתפרע מבחינת הסטיילינג של המנה המצולמת. אפשר ומומלץ להשתמש במפות ומפיות ובכלי הגשה מיוחדים. סטייליסטים מקצועיים לרוב לא מצליחים להתאפק ואוגרים הרים של צלחות, קערות, מגשים, כוסות ומפות, אך לא תמיד יש צורך בכך, שכן יש להם קשרים טובים עם חנויות לכלי בית שמשאילות כלים לצילומים תמורת קרדיט.
כלים ופריטים יפים לצילומים אפשר למצוא בשלל חנויות לכלי בית, בשווקים, ואפילו בחנויות הכל בדולר. החוכמה היא לפתוח עיניים ותמיד לחפש בכל מקום שתלכו. אפילו אצל הדודה או הסבתא בוודאי מתחבא בבוידעם שלל מרהיב של כלים מגניבים, לרוב בסגנון שהמקצוענים מכנים shabby-chic (מצועצע וסבתאי שכזה). כלים יד שנייה תמיד נראים מיוחדים ו"אמיתיים" (אפילו עם קצת חלודה!), ומומלץ לנסות לשלב אותם לפעמים.
כשהמנה עצמה יפה, לפעמים רק צלחת מספיקה. פילה מוסר על קרם חצילים ותרד עם עגבניות צלויות, ולקישוט - עלה טימין מהעציץ (צילום: מאיה מרום)
אז על כלים ו"אקססוריז" דיברנו. אבל איך גורמים לאוכל עצמו להראות טוב? מעבר לקלישאות (הנכונות והאמיתיות!) של שימוש במרכיבים איכותיים וטריים, והכנת המנה על המקום, יש עוד כמה דברים שעוזרים. מומלץ לנסות פוזות שונות, חיתוכים שונים, והגשות שונות, עד שמוצאים את השילוב המנצח.
מומלץ גם לצלם את המנה בכלי בו הכנתם אותה (תבנית האפייה או המחבת או על הגריל) - לפעמים זה יוצא אפילו יותר מוצלח לפני שמחלקים למנות קטנות יותר (צילום: מאיה מרום)
נסו לחשוב "מחוץ לקופסה" מבחינת ההגשה. אוכל שסתם זרקו אותו בחוסר מחשבה על צלחת לבנה לא תמיד יצא מוצלח. נסו לעצב את ההגשה בצורה שונה ומיוחדת - להשתמש בקערות או כוסות לדברים שהייתם מניחים בדרך כלל על צלחת (צ'יפס הוא דוגמה מוצלחת), להניח את המאכל על נייר אפייה או אפילו על עלה בננה למנות אקזוטיות (כמו ברחוב בתאילנד).
עוגת שוקולד בהתהוות. לפעמים תמונות התהליך יותר טעימות מהעוגה עצמה! (צילום: מאיה מרום)
עוד טיפ מנצח הוא לצלם את המנה בזמן ההכנה - כך שאם לא יצא משהו פוטוגני כל כך בסוף, תמיד אפשר יהיה להשתמש בתמונת התהליך במקום (תמונות "steps"). אפשר גם לנסות להניח מנות זהות ברקע כדי להוסיף לאווירה.
בשבוע הבא יצטרף אלינו שף אמיתי שיכין לנו קינוחים לצילום בזמן אמת.
מאיה מרום משתתפת בסדנת צילום מזון שמועברת על ידי הצלם דניאל לילה בסטודיו "צילום בעם ".