דעה: גוגל היא מונופול? מה פתאום?
אם עסקי החיפוש של גוגל ימשיכו לגדול בקצב כה אסטרונומי, יתכן שגוגל אכן תהיה הבעלים של שוק החיפוש. האם זה יהפוך אותה למונופול? כנראה שלא
גוגל שולטת היום על עולם החיפוש. על פי סטסטיסטיקות עדכניות, החברה אחראית ל-64% מכלל החיפושים ברשת האינטרנט (בישראל החשיפה לגוגל עומדת על 88% מהגולשים), ונתח השוק שלה רק עולה. מספר השאילתות שמריצים בה גולשים מכל רחבי העולם עולה בקצב מדהים של 58% בשנה.
המתחרות פעלו מאוחר מדי
החברות יאהו ומיקרוסופט השקיעו מיליוני דולרים במחקר ופיתוח ובשיווק כדי לקדם את מנועי החיפוש המקופחים (מחוסר שימוש) שלהן. בינתיים, כל הנסיונות של מיקרוסופט לנפוח חיים ב-Live Search שלה מעלים חרס. רוב האנשים מעדיפים לחפש את מבוקשם בגוגל.
יאהו בוודאי מלקה את עצמה. בשנות ה-90' היא נהנתה מנתח רציני ביותר של שוק חשוב זה. לרוע מזלה, מנוע החיפוש הראשון שלה היה מבוסס על גישה שהקשתה על הגדלה על צמיחתו. מהר מאוד נטשה יאהו את מנגנון החיפוש שלה (שהיה סידור של מידע בארכיטקטורת עץ) לטובת מנגנון חיפוש דמוי גוגל. זה מה שנקרא - מעט מדי ומאוחר מדי. במשך שנים שאלה אותנו יאהו - Do you Yahoo!? - לא, אנחנו עונים. אנו מגגלים.
גוגל לא שולטת בתוכן
בואו נבהיר דבר אחד. גוגל אינה הבעלים של התוכן או של מנגנון האספקה. מאחר שכל השירותים שלה למשתמשים מהפלח הצרכני מסופקים בחינם - אין לה אפשרות להעלות מחירים. אין לה אפשרות לבלום מתחקים או להגביל גישה לשירותים. היא פועלת בתנאי תחרות בריאים של שוק משוכלל.
המשמעות של 64% נתח שוק היא שיש מתחרים עם 36% נוספים (עימם כדאי להמשיך להתחרות). אז נכון שמה שנשאר אחרי חלק הארי בו נוגסת גוגל הוא חלקם של אוכלי שאריות למינהם, אולם זו בכל זאת ארוחה דשנה, בסוואנה השטוחה של התחרות על החיפוש.
צעדיה של גוגל מהתקופה האחרונה בתחום הפרסום מריחים יותר מונופוליסטיים מאשר כל דבר אחר שעשתה עד כה. לפני מספר חודשים היא שילמה 3.1 מיליארד דולר ל-DoubleClick כדי להרחיב עוד יותר את אחיזתה בעולם שטחי הפרסום. הוסיפו עובדה זו לעסקי ה-AdSense המשגשגים שלה, והנה לכם חברה ששולטת על מודעות הטקסט בחלק משמעותי מהאתרים הגדולים, ובחלק לא מבוטל של האתרים הקטנים.
מיקרוסופט ו-AT&T אינן נלהבות במיוחד מהמיזוג, שלטענתן מפר את חוקי ההגבלים העסקיים. נכון למועד כתיבת שורות אלה, הרשויות אינן יוצאות לקרב, אבל היו בטוחים שהסוגיה לא תרד בקרוב מסדר היום. מיקרוסופט יודעת במה כרוך התענוג של חשד מצד הרשויות להתנהגות מונופוליסטית. היא יודעת עד כמה זה מאט את החברה, מוציא אותה מפוקוס ופוגע באיכות המוצרים והשירותים שלה. חקירה מעמיקה של ממשלת ארה"ב בנושא זה תאט לבטח את גוגל.
מה שכן - לא סביר שתהיה לחקירה השפעה שלילית במיוחד על גוגל. אני לא רואה במיזוג זה תיק הגבלים עסקיים חזק - כל עוד אתרים עצמאיים ימשיכו להשכיר שטחי פרסום לצורך מודעות תלויות הקשר ומבוססות תמונות. אפילו חוקר עם מנת משכל של 50 IQ יראה נכוחה: גוגל לא מינפה את כוחה בשוק כדי ליצור לעצמה מונופול.
האם גוגל דומה למיקרוסופט?
אנשים רבים משווים את גוגל למיקרוסופט, אולם אם ניקח כדוגמה את הדומיננטיות של מיקרוסופט בעולם הדפדפנים, נראה שיתרונותיה התחרותיים של האחרונה הושגו בדרך אחרת לגמרי. מיקרוסופט מחצה כל דפדפן מתחרה בכך שהיא חייבה את יצרני המחשבים להתקין את אינטרנט אקספלורר על כל מחשב. יצרן שלא נאות לעשות זאת לא הורשה להדביק את מדבקת Windows Certified על גבי המחשב.
גוגל, להבדיל, משתמשת באמצעים כשרים כדי לגרום לאנשים להשתמש בשירותיה ולהתקין מרצונם את יישומיה על גבי מחשביהם. לדוגמה, Google Desktop הופך את השימוש במנוע החיפוש של גוגל למובן מאליו הרבה יותר. היישום, שצלמיתו ושורת החיפוש שלו גלויות בכל עת, מאפשר לבצע חיפוש שימושי הן ברשת והן במחשב המקומי, בדומה ל-Explorer באינטרנט אקספלורר. עם זאת - ההבדל תהומי. צרכנים בוחרים להתקין את Google Desktop. אף אחד לא באמת בוחר להתקין את Explorer (בהצלחה, למי שינסה להיפטר).
אם עסקי החיפוש של גוגל ימשיכו לגדול בקצב כה אסטרונומי, יתכן שגוגל אכן תהיה הבעלים של שוק החיפוש. האם זה יהפוך אותה למונופול? אני חושב שלא.
הכתבה פורסמה במקור בגיליון אוגוסט של PC Magazine. לחצו כאן לרכישת מנוי במחיר הכרות. לאתר הבית של PC Magazine