המתחרה הישראלית של גוגל
גוגל היא מלכת החיפוש, אך מספר חברות כבר נושפות בעורפה. הן מפתחות טכנולוגיות חכמות יותר, המתבססות על ידע אנושי, קישורים וכוחה של הקהילה. אחת מהן היא Collarity הישראלית
אין עוררין על כך שגוגל היא מלכת החיפוש, אך ניסיון העבר מלמד כי אם היא לא תדע להמציא את עצמה מחדש בדור הבא של הרשת, היחס כלפיה עוד עשוי להשתנות מהקצה אל הקצה. הרי גם מיקרוסופט הייתה חברה צעירה וחדשנית בסוף שנות ה-80', ואילו היום היא מנסה להתנער מהדימוי המיושן והדינוזאורי שדבק בה.
על אף שגוגל חולשת על כ-80 אחוזים משוק מנועי החיפוש במדינות רבות, בהן ישראל, המתחרות לא מתייאשות. שוק החיפוש רותח, בזכות הון עצום של משקיעים אשר מוזרם לסטארט-אפים החדשים. המתחרות משתפרות וממתינות לרגע בו יוכלו לנשל את המלכה הנוכחית או לפחות להשתלט על נישה עם פוטנציאל ולתרגם את ההבטחה להכנסות מפרסום.
גוגל אינה מונופול קלאסי. היא לא שומרת על מעמדה בזכות כשל שוק, ואילו משתמשיה נהנים מחופש בחירה, ורובם בוחרים בה בכל יום מחדש. הסיבה לכך היא כי גוגל עדיין מציעה להם את התוצאות הרלוונטיות ביותר בממשק מצוין. המתחרות הצמודות ביותר לכל היותר מציעות תוצאות טובות כמעט כמו של גוגל, אז למה להחליף סוס מנצח?
מנוע שמבין אותך
הסטארט-אפים החדשים מנסים לתקוף את האתגר באמצעות שיטות חדשות. הן מנסות לפתוח טכנולוגיית חיפוש טובה ורלוונטית יותר, או ממשק משופר להצגת תוצאות או שניהם גם יחד. הטכנולוגיות שלהן שונות ומגוונות.מנועי חיפוש מבוססי משמעות כמו Powerset ו-Hakia מנסים לספק תוצאות טובות יותר באמצעות יכולות סמנטיות (מגמה המכונה לעתים גם Web 3.0). מנועי חיפוש אלה אמורים להבין את בקשות החיפוש שלנו בהקשרן הטבעי . למשל, כאשר נשאל אותם היכן נמצא משרד ראש הממשלה בחיפה או מה מזג האוויר עכשיו בהונולולו, הם אמורים לספק לנו כתובת מדויקת או מפה סינופטית, ולא ידיעה על ביקור ראש הממשלה בחיפה או דיווח על טורנדו בהונולולו לפני חצי שנה.
גישה אחרת, ישנה-חדשה, מיושמת במנועי חיפוש המתבססים על בני אדם, כמו ChaCha. תוצאות החיפוש במנועים אלה נערכות על ידי עורכים בשר ודם, ולעתים הן טובות יותר מכל מנוע חיפוש אוטומטי, בזכות המרכיב הסודי של שכל ישר.עם זאת, ספק רב אם אנשים יכולים להתחרות בהיקף אינדקס הדפים של גוגל ובקצב העדכון שלו.
מי שלוקח את הגישה הזו רחוק יותר הוא ג'ימי וויילס, מייסד ויקיפדיה, המבקש ליישם את המודל של האנציקלופדיה החופשית גם במנוע חיפוש חדש שהוא מפתח. בניגוד לגישה הסלקטיבית של ChaCha, וויילס מעוניין לאפשר לכל אדם לערוך ולשפר את תוצאות החיפוש, והוא סבור כי בעזרת חוכמת ההמונים הוא יכול להביס את גוגל.
אך הניסיון של ויקיפדיה מלמד כי חלק קטן מהגולשים מעורבים ביצירת התכנים ועריכתם. הרוב נשאר
פסיבי - צורך אך לא משתתף.
נהג מונית מול פיזיקאי
כל חברות החיפוש מנתחות את הנתונים של הרוב הדומם ומשתמשות בהם לשיפור התוצאות. Ask.com, מתחרה קטנה נוספת של גוגל, הודיעה על כוונתה ללכת צעד אחד קדימה ולפלח את 50 מיליון משתמשי מנוע החיפוש על פי גישה קולקטיבית-אישית. מי שמיישמת את הגישה הזו החל מיומה הראשון היא Collarity הישראלית.
החברה, שנוסדה לפני שנתיים וחצי, פיתחה מנוע חיפוש אישי-קהילתי היודע להתאים את תוצאותיו לכל מחפש. "אנשים אומרים לי שהחיפוש בגוגל לא רע. אני אומר להם להתבונן קדימה על תחום החיפוש בעוד 15 או 20 שנה", אומר אמיל איסמלון, פיזיקאי, מורה למדיטציה ומייסד Collarity.
"על תוצאות החיפוש להיות מותאמות אישית. אם נהג מונית מחפש מידע על מכניקת הקוונטים, הגיוני שהוא יקבל תוצאות בשפה שלו, השונות מתוצאות שיקבל פיזיקאי שמחפש מידע חדש בנושא. "גם בתקשורת מול בני אדם אנחנו מתאימים את השפה לבן שיחנו. אפשר לצפות ממנוע החיפוש ליחס דומה".
כאן בא לידי ביטוי הפן האישי-קהילתי של Collarity (גילוי נאות: Collarity הוא מנוע החיפוש החדש של ynet), המיושם במספר פטנטים שרשמה. על פי החזון של החברה, תוצאות החיפוש צריכות להיות מושפעות משני גורמים חשובים – קהילות הגולשים המבצעים את החיפוש, והמחפש הבודד. המחפש משפיע על תוצאות החיפוש של הקהילה ולהפך.
"כל אדם הוא מאגר מידע בלתי נדלה, אך כיום המידע הזה אינו בא לידי ביטוי במנועי החיפוש", אומר איסמלון, "החוכמה היא לתרום את המידע הזה לאנשים שבדיוק זקוקים לו".
חיפוש בקהילה
Collarity, המעסיקה 30 עובדים במרכזים בישראל ובפאלו אלטו, קליפורניה, מתבססת על מנוע החיפוש של Yahoo, כאשר עיקר ההבדל הוא בשלב החיפוש, במסגרתו מיושם מנוע הרלוונטיות של החברה. בעזרת המצפן (Compass) של Collarity, המחפש יכול לבחור אם הוא מעוניין בתוצאות חיפוש המבוססות על ניסיונו האישי בלבד, על תוצאות החיפוש שלבאמצעות Collarity המחפש יכול לבקש לצפות בתוצאות המבוססות על קהל המחפשים באתר מסוים בלבד. הכוונה אינה לחיפוש המוגבל לאתר מסוים כפי שמציע גוגל, אלא לגולשיו. למשל, אתר מוזיקה שישלב את מנוע החיפוש יוכל להציע לגולשיו לבצע חיפוש בכל הרשת שמותאם לחיפושים שביצעו חברי הקהילה. בדרך זו תוצאות החיפוש המתקבלות הן חכמות יותר מחיפוש אקראי.
משתמשי Collarity יכולים להיעזר במנוע החיפוש בשלוש דרכים, המיוצגות במצפן באמצעות מחוון הניתן להזזה: 1. חיפוש אישי בלבד המותאם על פי הרגלי החיפוש שביצע המשתמש בעבר. 2. חיפוש המותאם על פי הקהילה. 3. חיפוש גלובלי.
פרופיל של רוצח סדרתי
כאשר המחפש מתחיל להקליד את בקשת החיפוש ב"מצפן", מוצגות אוטומטית מילות חיפוש רלוונטיות על פי הניסיון האישי או הקהילתי, כדי לסייע בחיפוש. על אף יתרונותיו, המצפן עלול להיות מורכב מדי עבור משתמשים הרגילים בהקלדה של בקשת חיפוש והקשה על Enter בגוגל. לראייה, גם בחברה מדווחים כי רבים כלל אינם מזיזים את המחוון.עבודת ההתאמה האישית מתבצעת ברקע, מבלי שנתבקש למלא טפסים מעייפים המעידים על העדפותיו, אשר ממילא מעידים על האופן בו אנו תופשים את עצמנו ולא מי שאנחנו באמת. הרגלי הגלישה של כל משתמש מנותחים ומפולחים ל"אשכולות" (קלאסטרים) של קבוצות גולשים, אשר להם הרגלי חיפוש דומים. למשל, אם מנוע החיפוש "יודע" כי אתם חובבי גלישת גלים, לא תצפו בתוצאות חיפוש בעניין גלישה באתרים. כך נחסכת מהמחפשים הקלדה חוזרת של מילות החיפוש בניסיון לקבל תוצאות רלוונטיות יותר.
"אנחנו יוצרים פרופילים קולקטיבים של קהילות שונות – בין אם מדובר ברוצחים סדרתיים, פיזיקאים או דייגים", אומר איסמלון.
אתיקה מתוך אנרכיה
הוא לא מתעלם מהפגיעה האפשרית בפרטיות הגולשים, אך לדבריו, כל מחפש יכול לבחור להישאר אנונימי ולא לקבל תוצאות מותאמות אישית אלא קהילתית בלבד, ובכל מקרה, המידע שמוסרים המחפשים אינם משמשים לזיהוי אישי על פי שם וכתובת אלא לצורך בניית פרופילים של גולשים בלבד.עם זאת, הניסיון המר של AOL, אשר באוגוסט 2006 הפיצה את הרגלי הגלישה של 650,000 מגולשיה מלבד כי מידע זה עשוי לשמש לזיהוי אישי. המסקנה היא כי אם יש לכם מה להסתיר, מוטב לא להשתמש במנועי חיפוש כאלה.
"האינטרנט מפרק את הפחד מאובדן הפרטיות", אומר איסמלון, "הוא מספק לאנשים לגיטימציה להיות מי שהם, ולהתחבר עם קבוצת התמיכה הטבעית שלהם. לכן אנחנו פחות מפחדים ומתביישים לגלות, ומובחנת מגמה של מעבר מזהויות בדויות להתנהגות מוחצנת וגלויה. בעבר היה מקובל לכסות ולהסתתר ואילו היום ההתנהגות הנורמטיבית היא לגלות הכל. האתיקה
לשדך בין משתמשים
בעלי אתרים יכולים להשתמש במידע כדי לפלח את קהל הגולשים שלהם לקהילות שונות, ולגלות אילו בקשות חיפוש מעניינות אוכלוסיות שונות. מנוע החיפוש מיושם ב-MyFox, רשת האתרים המקומיים של אתר החדשות פוקס, ושם מדווחים על גידול של כ-100 אחוזים בשימוש במנוע החיפוש הפנימי, וגידול של 25 אחוז בשיעור הדפים הנצפים בעקבות שילוב יישומון (widget) "כתבות קשורות" של Collarity. מנוע החיפוש משולב היום בכ-130 אתרי אינטרנט בעל העולם, עם יותר מ-40 מיליון משתמשים.Collarity אינה מוגבלת לחיפוש המסורתי באמצעות מנועי חיפוש. הטכנולוגיה מאפשרת, למשל, להציע למשתמשים קישורים שעשויים לעניין אותם, על אף שלא חיפשו אותם באופן פעיל (באופן המזכיר את StumbleUpon), או לשדך בין משתמשים אשר תחומי העניין שלהם דומים. לכן, החברה מפתחת מוצרים עבור רשתות חברתיות. למשל, כלי של המלצות וידאו על פי הרגלי גלישה שמיושם ב-Fox on demand, שירות הווידאו המקוון של רשת פוקס.
"ההבדלים בין פורטל למנוע חיפוש הולכים ומיטשטשים. הרעיון הוא לייצר חיבור בין אנשים ומידע באמצעות מנוע חיפוש חכם וליצור אינטראקציה ביניהם", אומר איסמלון. "אנו מייצרים מפת אשכולות של משמעויות ברשת, וממקמים עליה גולשים, קטעי וידאו, כתבות וכל מידע אחר רלוונטי. בדרך זו כל משתמש יוכל למצוא תכנים וגולשים אחרים הדומים לו.
הקהילות הנסתרות
אפשר להתייחס לכך כאל קהילות נסתרות (Implicit communities). מחת כל אתר מתחבאת רשת חברתית, גולשים בעלי עניין משותף בתכנים ומאפייני גלישה משותפים. Collarity מאתרת את הרשת החבויה ומייצרת רלוונטיות עבור הגולשים – הן ברמת האסוציאטיבית והן ברמת התוצאות".
"כאן טמון ההבדל בין משמעות לבין תגית (Tag). אי אפשר לתאר את העולם באמצעות תגיות. אתר כמו del.icio.us (שירות שיתופי לשמירת דפי אינטרנט - ג.מ.) לא מייצר אינטליגנציה. יש משמעות סמויה שהיא אבסטרקטית ותלויית רגש. אפשר לשאוב אותה מתוך עולם האסוציאציות של הגולש. אם אציג לך מילים כמו דודג', רנו, שרבולט ופורד, האסוציאציה שלך תהיה "מכונית", למרות שהמילה הזו אינה מוזכרת. כך אנו מצפים ש-Collarity תפעל. אנחנו מנסים לייצר פרופיל אישי על פי משמעויות: מצב רוחו של הגולש, היסטוריית הגלישה שלו, חבריו ועוד מידע רלוונטי. ההתאמה האישית תהיה טובה יותר ככל שנדע יותר פרטים על הגולש ועולמו".
עם כל ההערכה ל-Collarity, גם איסמלון מודה כי יש רק חברה אחת שנהנית מגישה בהיקף חסר תקדים להודעות דואר אלקטרוני, חיפושים, מסמכים, העדפות אישיות, חברים ועוד. למרות יתרונה, גוגל מציעה יכולת התאמה אישית בסיסית ביותר בשלב זה. תכונת ה-Web History מאפשרת לגוגל לרכז את כל היסטוריית הגלישה של המשתמש בעמוד אחד, לפלח אותה על פי חדשות, מוצרים, תמונות ומידע אחר, להצביע על מגמות מעניינות ותוצאות חיפוש מהרשת המותאמות להרגלי החיפוש של הגולש.